Oslo - Los Angeles

Tråd i 'Reisemål' startet av dnnisp, 14. sept 2015.

  1. dnnisp

    dnnisp Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Jeg driver å planlegger en tur til Los Angeles fra Oslo :)

    Ønsket avreisedato: 4. februar 2015
    Ønsket hjemkomstdato: 14. februar 2015
    Ønsket flyselskap: SAS / *A for EB

    Jeg ser at jeg har et par forskjellige muligheter å komme meg ned dit på:

    Alt 1 (sas.no & united.com):
    OSL - (CPH) - SFO med SAS kr 3358,-
    SFO - LAX med UA kr 1103,-
    Totalt kr 4461,-

    Alt 2 (momondo søkemotor):
    OSL - FRA - LAX med LH/UA
    LAX - LHR - OSL med LH/UA
    Totalt via momondo kr 4195,- mens kr 4410,- via united.com

    Alt 3(lufthansa.com):
    OSL - FRA - LAX - FRA - OSL med FH
    Totalt 4442,-

    Som jeg ser, så har jeg veldig mye forskjellige muligheter. Og jeg ser at jeg får best pris via søkemoter, men trenger nødvendigvis ikke være den beste.

    Er det noen som har noe tips til hvordan jeg burde legge opp reisen min for best mulig pris og mest EB-poeng?
    Takk på forhånd :)

    Hilsen en uerfaren reiser :oops:
     
  2. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,707
    Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Når du har final destination i LAX så bør du gå for mest mulig direktefly. Ingen mening i å flakse rundt.
    LHR er en ryddigere flyplass en FRA, men Luftwaffe er hakket bedre enn UA på langdistanse.
     
    Henrik liker dette
  3. Jameson

    Jameson Aktivt Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Alt 1 vil gi mest poeng
     
  4. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Superenkelt å bytte fly på SFO iallefall, been there done that på ruta CPH-SFO-LAX :)
     
    braathens safe liker dette
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    670
    Likes mottatt:
    1,481
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken bookingklasse er det på Lufthansa/United-flygningene? Er det noen av de som gir 25% opptjening er det helt klart mye mer poeng på SAS-alternativet.

    Samtidig suger det å mellomlande på SFO og vente på et knøttlite fly ned til LAX etter en rimelig lang tur. Terminalen UA flyr fra er dødskjedelig.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,707
    Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Alle amerikanske terminaler er dødskjedelige :)
     
    Flemming Poulsen, Henrik and elgaaen like this.
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Da har du ikke drevet flyspotting fra gyngestolen på SeaTac ;)
     
    LN-MOW and RoadKing like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,707
    Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, har ikke det:)
     
    Last edited: 14. sept 2015
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    670
    Likes mottatt:
    1,481
    Bonuspoeng:
    93
    Tom Bradley på LAX var ganske ålreit. Lyst og luftig og god *A-lounge med takterrasse. Men generelt veldig enig. Innenriksterminaler i USA er spesielt trist.
     
  10. Martin Foss

    Martin Foss Senior Medlem

    Innlegg:
    443
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Mye bedre å lande direkte der man skal til i USA, og slippe immigration og mellomlanding på samme flyplass.
     
    Henrik liker dette
  11. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Når vi ankom med CPH-SFO-kjerra var det null kø i immigration, så vidt jeg har forstått ankommer den på et gunstig tidspunkt.
     
    braathens safe and RoadKing like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,707
    Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Misunnelig! Da jeg hadde klippekort på California hadde de ikke takterrasse :(
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,511
    Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, men man er ofte ganske trøtt når man kommer frem. Jeg gjør sånt en gang iblant men angrer alltid grusomt :)

    Hadde definitivt valgt LH alternativet
     
  14. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde aldri flydd så langt før, hadde ikke sovet noe på flyet, var utslitt etter heavy turbulens - men det gikk helt greit asså. Nå sier jeg det mest fordi jeg blir overrasket over at den lille spjælete pingleida som blir utslitt av en turbulent tur mellom tromsø og oslo tydeligvis takler en mellomlanding i USA bedre enn hardbarka frequent fliers :p
     
    Henrik and Fnate like this.
  15. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    Personlig ivlle jeg gått for alternativ 3, men det er fordi jeg ikke har flydd med LH på mange mange år :)
     
  16. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,707
    Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Ringte 05400 her om dagen. Oppga samme ruta som jeg hadde funnet på ITA Matrix, og fikk en pris drøyt 5000kr dyrere...
    Rett skal være rett, jeg oppga ikke bestillingskodene som Matrix ga meg, bare flight # erne.
    Jeg ble litt satt ut, så jeg takket nei og la på.

    Spørsmål: Vil de på 05400 akseptere å lete opp en itinerary og pris basert på ITA Matrix booking kode eller er det andre steder jeg kan/må ringe?

    Jeg aksepterer å evt måtte betale handling agent fee el. slikt, men nesten en dobbling hører ingensteds hjemme.
     
  17. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Det burde gå greit å oppgi bookingklassene. Alternativt se om du får lagt inn bookingen på wideroe.no, legg inn kommentar om bookingklassene du vil ha og sjekk med dem på chaten etterpå.Finner de ikke bookingklassen din så kansellerer du bare ila. 24 timer

    Valgte du rett "point of sales" på ITA? Jeg har også opplevd at den kommer opp med bookingklasser som ikke selges fordi enkelte regler ikke er tilfredsstilt, eks. en intern EU-flight som kun var lovlig dersom man kjøpte den ifbm. en transatlantisk o.l.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,707
    Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Aha. Visste ikke om det der i siste avsnitt.
    Nuvel, skal prøve forslaget ditt med Widerøe.
    Mange takk for input @AndersB
     
  19. dnnisp

    dnnisp Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar alle sammen :)
    Har dere noen andre alternativer som jeg kunne valgt utenom de forslagene jeg har kommet med? :)
     

Del denne siden