Jeg sitter og teller, leser, vurderer og grubler... og blir selvsagt ikke noe klokere av det. Saken er at det har åpnet seg en mulighet for å reise til Taichung i slutten av mai, og jobben vil nok i ettertid protestere mildt på om den turen egentlig var strengt nødvendig. Men det er den - mest fordi jeg har så innmari lyst til å reise langt avgårde, men også fordi flere folk skal møtes der for å prate litt dill-dall om internett og sånt, og det kan det være gøy å høre på (tror ikke jeg behøver å si så mye selv, heldigvis). Men altså - hvordan komme seg dit? Etter noen enkle søk på Google Flights ser jeg at det selvsagt er mulig å reise på ørti-børti forskjellige måter, og etter litt fram og tilbake er det to, kanskje svært ulike alternativer, som peker seg ut (alt i business): 1) BA fra Oslo til London, deretter Cathay til Hong Kong, og så Dragon Air til Taichung. Retur med Dragonair til Hong Kong, Cathay til Amsterdam og SAS til Oslo. Pris 19.765,- 2) China Southern fra Amsterdam til Guangzhou og deretter videre til Taipei. Retur samme vei. Må da bestille separat billett med eksempelvis KLM t/r Oslo. Pris 12.066 + 1195 (OSL-AMS t/r) = 13.261,- Det er altså ca. 6500 å spare på å bruke China Southern... men... a) det betyr to separate bestillinger (reiser dog kun med håndbagasje) b) CS har 2-2-2 konfigurasjon, mens Cathay har 1-2-1 (og jeg reiser alene - jentejuntaen orker ikke engang å høre om denne turen..) c) jeg har innmari lyst til å fly Cathay (og ikke fullt så innmari lyst til å fly China Southern) - men kanskje det er et argument for å fly CS først, slik at jeg har noe å glede meg til? (på samme vis som det er fint å putte småstein i skoen fordi det er så deilig å ta den ut). Hvis du har orket å lese helt hit slår det deg sikkert at jeg egentlig har bestemt meg allerede, men at jeg plages av om det er innafor å bruke såpass mye ekstra på en tur med Cathay istedenfor China Southern. Hadde jeg spurt familiens eldste ville de nok ristet litt trist på hodet over hvilken depravert ødeland avkommet var degenerert til - derfor spør jeg heller her: Skal jeg ta litt styrkedrikk og bestille Cathay, eller skal jeg ta til vettet og bestille China Southern? Kjør debatt - og gjør meg gjerne sterk i troen!
he-he. Du hadde "overtalt" meg også lenge før jeg var ferdig å lese innlegget ditt. Det hadde nok blitt Cathay på denne karen i alle fall...
Har du lyst har du lov. Antagelig så bruke du de 6500kr på noe tull. Blir vel ikke så mye ektra når du fordeler 6500kr over antall timer. Tar du f.eks hele familien på kino 90 min morro så ryker fort 1000kr. Noen ganger skal man unne seg noe ekstra. Første alternativet er det også angående bonus poeng(avios)vil jeg tro. Skulle tro en slik tur gir brukbart med tierpoints så du er sikkert ikke langt unna sølvkort hos BA.
Mitt tips er å styre unna flyselskaper fra Kina (fastlandet) for enhver pris. For øvrig er ikke Taichung langt fra Taipei med hurtigtog, så om du kan spare arbeidsgiver for noen kroner ved å ikke fly til Taichung så ville jeg gjort det. Flyplassen i Taichung er forresten litt morsom, med en lang rullebane og taksebane knyttet til hverandre i endene, så etter landing så er det litt sånn at du føler at du går fra å være i et fly til å være i en buss som kjører sakte og rett frem i en evighet. Sånn var det i hvert fall den gang jeg reiste dit med fly. Og om du skulle ha noe tid til overs og liker søtsaker, så anbefaler jeg et besøk i iskremrestauranten Miyahara. Tidligere var dette en optiker bygget av japanere, men har nå blitt gjort om til en iskremrestaurant. Selve bygget er fantastisk, og utvalget av iskrem er så stort at øyet blir stort og vått - og du trenger lang tid på å bestemme deg. God tur
Jeg skal ikke komme med noen anbefalinger. Men derimot en pekefinger. Da jeg drev selvstendig og frilanset ca 2006-2014, reiste jeg ALDRI i premium klasser. Mitt firma hadde ALDRI råd til noe sånt vanvittig. Men etter at jeg har blitt ansatt kommunalt har jeg hatt så mye penger at jeg har rukket å bestille biz 3 ganger. Jeg synes det er merkelig at man aldri har råd å fly biz når man er en gründer, men når man er arbeidstaker er det liksom mye enklere?
Heldigvis er jeg ansatt et sted der jeg har stor frihet, men må faktisk dekke det meste av reisevirksomheten av egen lønn. Det er likevel ikke så gæernt, ettersom det stort sett lar seg gjøre ved reduksjon i bruttolønn før skatt (skikkelig og troverdig faglig alibi må skaffes). Veldig fornøyd med den ordningen
Har kun gode erfaringer med Cathay både på korte strekninger i Asia og lengre. Kos deg på Cathay reisen din - du vil garantert trives ps - Billig kinesisk nei takk!
Var nok mer private reiser han siktet til. Som gründer så ender ofte mye av pengene inn i selskapet, da investeringer trengs for å sikre fremtiden. Med en fast lønn fra en arbeidsgiver, så er ting såpass forutsigbart. Har selv vært næringsdrivende. Hadde greit overskudd, men sitter mange ganger bedre i det nå som arbeidstaker. Selv om jeg teknisk sett ikke har høyere bruttoinntekt.
Neineinei! Kjør China Southern! Ta en for laget, her! Gi oss et skikkelig, ærlig reisebrev! For å berolige deg (noe), kan jeg peke deg i retning av denne: http://onemileatatime.boardingarea.com/2016/09/01/china-southern-business-class-service/
Æsj beklager jeg er fæl å slurve. Ja jeg mente naturligvis at i min nå faste jobb med halve ansvaret ift. frilansing, tjener jeg dobbelt så mye og har råd å reise privat på business. Men det var også et stikk til at det er lett å fly biz når man bruker arbeidsgiverens penger. I min enhet er det lite reising, og kun aktuelt med economy når man først reiser. Heldigvis! Siden det er mine egne skattepenger jeg bruker men er nok mer pengebruk i fylkeskommuner og høyt-på-strå-politikere. "Heldigvis er jeg ansatt et sted der jeg har stor frihet, men må faktisk dekke det meste av reisevirksomheten av egen lønn. Det er likevel ikke så gæernt, ettersom det stort sett lar seg gjøre ved reduksjon i bruttolønn før skatt (skikkelig og troverdig faglig alibi må skaffes). Veldig fornøyd med den ordningen" For øvrig et utrolig bra system på din jobb da
Stor takk til alle som har bidratt med råd og anbefalinger. Jeg endte opp med å bestille tur med Cathay... gleder meg helt hinsides allerede.