Oslo - Taichung... Cathay eller China Southern? (eller: har det rabla for meg?)

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Robert H, 21. mars 2017.

1. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sitter og teller, leser, vurderer og grubler... og blir selvsagt ikke noe klokere av det. Saken er at det har åpnet seg en mulighet for å reise til Taichung i slutten av mai, og jobben vil nok i ettertid protestere mildt på om den turen egentlig var strengt nødvendig. Men det er den - mest fordi jeg har så innmari lyst til å reise langt avgårde, men også fordi flere folk skal møtes der for å prate litt dill-dall om internett og sånt, og det kan det være gøy å høre på (tror ikke jeg behøver å si så mye selv, heldigvis).

Men altså - hvordan komme seg dit? Etter noen enkle søk på Google Flights ser jeg at det selvsagt er mulig å reise på ørti-børti forskjellige måter, og etter litt fram og tilbake er det to, kanskje svært ulike alternativer, som peker seg ut (alt i business):

1) BA fra Oslo til London, deretter Cathay til Hong Kong, og så Dragon Air til Taichung. Retur med Dragonair til Hong Kong, Cathay til Amsterdam og SAS til Oslo. Pris 19.765,-

2) China Southern fra Amsterdam til Guangzhou og deretter videre til Taipei. Retur samme vei. Må da bestille separat billett med eksempelvis KLM t/r Oslo. Pris 12.066 + 1195 (OSL-AMS t/r) = 13.261,-

Det er altså ca. 6500 å spare på å bruke China Southern... men...

a) det betyr to separate bestillinger (reiser dog kun med håndbagasje)
    b) CS har 2-2-2 konfigurasjon, mens Cathay har 1-2-1 (og jeg reiser alene - jentejuntaen orker ikke engang å høre om denne turen..)
    c) jeg har innmari lyst til å fly Cathay (og ikke fullt så innmari lyst til å fly China Southern) - men kanskje det er et argument for å fly CS først, slik at jeg har noe å glede meg til? (på samme vis som det er fint å putte småstein i skoen fordi det er så deilig å ta den ut).

Hvis du har orket å lese helt hit slår det deg sikkert at jeg egentlig har bestemt meg allerede, men at jeg plages av om det er innafor å bruke såpass mye ekstra på en tur med Cathay istedenfor China Southern.

Hadde jeg spurt familiens eldste ville de nok ristet litt trist på hodet over hvilken depravert ødeland avkommet var degenerert til - derfor spør jeg heller her: Skal jeg ta litt styrkedrikk og bestille Cathay, eller skal jeg ta til vettet og bestille China Southern? Kjør debatt - og gjør meg gjerne sterk i troen!

Ursa, agrims and RoadKing like this.
  2. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,259
    Bonuspoeng:
    293
    he-he. Du hadde "overtalt" meg også lenge før jeg var ferdig å lese innlegget ditt. Det hadde nok blitt Cathay på denne karen i alle fall...

Fredrik81, Robert H and KristianR like this.
  3. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Har du lyst har du lov. Antagelig så bruke du de 6500kr på noe tull. Blir vel ikke så mye ektra når du fordeler 6500kr over antall timer. Tar du f.eks hele familien på kino 90 min morro så ryker fort 1000kr. Noen ganger skal man unne seg noe ekstra. Første alternativet er det også angående bonus poeng(avios)vil jeg tro. Skulle tro en slik tur gir brukbart med tierpoints så du er sikkert ikke langt unna sølvkort hos BA.

Last edited: 21. mars 2017
    Robert H liker dette
  4. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bestemte meg når jeg leste tittelen, og jeg flyr verken OneWorld eller SkyTeam ^^

Robert H, Fredrik81 and Travellingalf like this.
  5. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,629
    Bonuspoeng:
    93
    Mitt tips er å styre unna flyselskaper fra Kina (fastlandet) for enhver pris. For øvrig er ikke Taichung langt fra Taipei med hurtigtog, så om du kan spare arbeidsgiver for noen kroner ved å ikke fly til Taichung så ville jeg gjort det.

Flyplassen i Taichung er forresten litt morsom, med en lang rullebane og taksebane knyttet til hverandre i endene, så etter landing så er det litt sånn at du føler at du går fra å være i et fly til å være i en buss som kjører sakte og rett frem i en evighet. Sånn var det i hvert fall den gang jeg reiste dit med fly.

Og om du skulle ha noe tid til overs og liker søtsaker, så anbefaler jeg et besøk i iskremrestauranten Miyahara. Tidligere var dette en optiker bygget av japanere, men har nå blitt gjort om til en iskremrestaurant. Selve bygget er fantastisk, og utvalget av iskrem er så stort at øyet blir stort og vått - og du trenger lang tid på å bestemme deg.

God tur :cool:

Henrik, Ursa and Robert H like this.
  6. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,897
    Bonuspoeng:
    183
    Anbefalingen støttes!
    IMG_0580.jpg

7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du kommer hit for å spørre om du bør reise med Cathay så har du min fulle støtte.

Travellingalf and Robert H like this.
  8. Ursa

Ursa Bonusnisse

Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal ikke komme med noen anbefalinger. Men derimot en pekefinger.

Da jeg drev selvstendig og frilanset ca 2006-2014, reiste jeg ALDRI i premium klasser. Mitt firma hadde ALDRI råd til noe sånt vanvittig.

Men etter at jeg har blitt ansatt kommunalt har jeg hatt så mye penger at jeg har rukket å bestille biz 3 ganger.

Jeg synes det er merkelig at man aldri har råd å fly biz når man er en gründer, men når man er arbeidstaker er det liksom mye enklere?

Robert H and bor_i_en_koffert like this.
  9. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Heldigvis er jeg ansatt et sted der jeg har stor frihet, men må faktisk dekke det meste av reisevirksomheten av egen lønn. Det er likevel ikke så gæernt, ettersom det stort sett lar seg gjøre ved reduksjon i bruttolønn før skatt (skikkelig og troverdig faglig alibi må skaffes). Veldig fornøyd med den ordningen :)

10. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,639
    Bonuspoeng:
    93
    Har kun gode erfaringer med Cathay både på korte strekninger i Asia og lengre. Kos deg på Cathay reisen din - du vil garantert trives :)

ps - Billig kinesisk nei takk!

Robert H liker dette
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Du har jobbreiser for det offentlige i biz? Dæven @Ursa , det er skattepenga mine du flyr bort!!!:eek:

Are liker dette
  12. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Var nok mer private reiser han siktet til.

Som gründer så ender ofte mye av pengene inn i selskapet, da investeringer trengs for å sikre fremtiden. Med en fast lønn fra en arbeidsgiver, så er ting såpass forutsigbart. Har selv vært næringsdrivende. Hadde greit overskudd, men sitter mange ganger bedre i det nå som arbeidstaker. Selv om jeg teknisk sett ikke har høyere bruttoinntekt.

Fredrik81 liker dette
  13. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    DanH and Travellingalf like this.
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Nope:
    Eller, du mener at kommunal inntekt gjør bedre betalingsevne på privat reiser. Ah, ok :)

15. Ursa

Ursa Bonusnisse

Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Æsj beklager jeg er fæl å slurve. Ja jeg mente naturligvis at i min nå faste jobb med halve ansvaret ift. frilansing, tjener jeg dobbelt så mye og har råd å reise privat på business.

Men det var også et stikk til at det er lett å fly biz når man bruker arbeidsgiverens penger. I min enhet er det lite reising, og kun aktuelt med economy når man først reiser. Heldigvis! Siden det er mine egne skattepenger jeg bruker :) men er nok mer pengebruk i fylkeskommuner og høyt-på-strå-politikere.

"Heldigvis er jeg ansatt et sted der jeg har stor frihet, men må faktisk dekke det meste av reisevirksomheten av egen lønn. Det er likevel ikke så gæernt, ettersom det stort sett lar seg gjøre ved reduksjon i bruttolønn før skatt (skikkelig og troverdig faglig alibi må skaffes). Veldig fornøyd med den ordningen"

For øvrig et utrolig bra system på din jobb da :D

Robert H and RoadKing like this.
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Min jobb? æh... Har jeg nevnt den?

Ursa liker dette
  17. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Svaret var til Robert H

Ursa and RoadKing like this.
  18. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay, uten tvil. Noe annet kommer du til å angre på!

Robert H liker dette
  19. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Stor takk til alle som har bidratt med råd og anbefalinger. Jeg endte opp med å bestille tur med Cathay... gleder meg helt hinsides allerede.

Fredrik81 and Travellingalf like this.

Del denne siden