Jeg og kona drømmer om å få til en tur til Japan og Tokyo i løpet av 2019. Ønsket lengde på oppholdet rundt 5-7 dager, og vi ønsker å fly best mulig for poengene Har en CT som blir utstedt om 1-2 uker, i tillegg til at man har i underkant av 300 000 EB-poeng på konto. Er det bare å skaffe seg abonnement hos ExpertFlyer først som sist? Noen gode tips og strategier for å få satt sammen en slik tur? Skjønner at mange selskaper først slipper setene tett opp mot avreisedato så mulig vanskelig å planlegge så langt fram i tid? Har en liten arving som må parkeres et eller annet sted mens mor og far er på tur (og noen arbeidsgivere som også må ha beskjed..) så på en måte hadde det vært praktisk å kunne planlegge litt mer enn noen dager i forveien (vet ikke om det lar seg gjøre da..). Alle godt tips, strategier, routinger og andre innspill tas i mot med takk
Her er det mange med mer erfaring, men mine tips: - book en foreløpig reise via FRA, slik at du har posisjoneringsflighter klar (om dere ønsker LF-F) - Asiana har et bra F produkt, og jeg mener de har omtrent samme avreisetidspunkt som LH-F. Flere (meg selv inkludert) har erfart at TG har endret til fly uten F. Stopover i Seoul? - ExpertFlyer er et nyttig verktøy. Opplevde ulen før avreise (?) at det kom flere alternative routinger med LH-F. Ikke direkte, men PVG/HKG/PEK... - Alternativt prøve på SQ via CPH om det frister mer (da mer låst på posisjonering...)
Her kommer det litt an på hvordan man ønsker reisen. Er det et mål i seg selv å fly mest mulig, eller ønsker man en så effektiv reisevei som mulig? Personlig ville jeg satset på følgende: Retur med enten: A) NH F TYO-LHR/FRA (veldig vanskelig å få) B) NH/OZ C TYO/KIX-ICN og OZ F ICN-FRA C) TG F TYO/KIX-BKK og TG F BKK-Europa Og utreise med LH F FRA/MUC-TYO. Denne får du ikke booket før opptil 14 dager før avreise, så skaff deg en midlertidig booking som du kan endre på når det nærmer seg.
Alle nevner «midlertidig booking». Mener dere at jeg booker inn f.eks. OSL-FRA-TYO eller den routingen man ønsker først i f.eks. C, og deretter følger med og endrer når/om det dukker opp bedre alternativer? Eller bare f.eks. OSL-FRA?
Har også skaffet meg ExpertFlyer og har såvidt lekt meg litt med Award-søket. Pleier dere å søke enkelt-legs separat eller legger dere inn OSL-TYO + selskap og lar verktøyet finne routing?
Du kan enten booke akkurat den ruten du ønsker at skal dukke opp i F i C, for eksempel OSL–FRA–TYO i LH C, eller så kan du booke en annen F-rute fra FRA som er tilgjengelig tidligere enn LH, for eksempel FRA–ICN med Asiana F eller FRA–BKK med Thai F, og så videre til TYO med det som passer, i tillegg til OSL–FRA med LH C. Fordelen med det første alternativet er man slipper å endre andre segmenter, for eksempel OSL–FRA, hvis det blir F tilgjengelig på FRA–TYO. Fordelen med det andre alternativet er at man er sikret F selv om ikke LH åpner noen seter. Jeg ville personlig gått for det andre alternativet. Jeg søker stort sett etter enkeltsegmenter. Sjekk også ut united.com (se etter Business/First Saver Award-billetter) og søkeverktøyet til SAS for å finne Star Alliance-billetter (https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips).
Jeg booket reise til Tokyo med retur fra Osaka ca 5 mnd i forveien. Jeg booket med TG F via London og Bangkok (begge segmenter er F), og tilbake med SQ F (C til Singapore og F til CPH). Jeg synes det er veldig greit å være ferdig med bookingen, og slippe å tenke på at jeg måtte følge med på om bedre F produkter dukker opp (men sikkert mange som synes det er verdt å vente på det). Jeg gjorde unna booking med trial versjonen av Expertflyer, og søkte stort sett på enkeltsegmenter, som jeg kombinerte sammen ved bestilling over telefon. Jeg startet med å spørre etter SQ F tilgjengelighet per telefon for den måneden jeg ønsket å reise (fordi dette ikke er søkbart på EF), også søkte jeg opp andre F tilbud som matchet datoene. Da jeg sjekket, var TG F lettest å finne. Lykke til!
Mulig det var en abnormalitet, men jeg opplevde å finne 2 seter i F på OSL-FRA-GIG og kun 1 sete om jeg søkte på FRA-GIG, så ingen regler uten unntak.Talinn bekreftet at det jeg så var riktig og de kunne ikke huske å ha sett dette før, men jeg søker i alle fall for sikkerhets skyld på begge deler. OSL-FRA er jo også ofte tilgjengelig kun som married segment, så det er uansett greit å prøve litt forskjellig.
Før 1/11-18 vart det omtrent 'gratis' å gjere endringar på CT-billettar, gebyret var på 150 kroner. Etter 1/11-18 vart det innført eit nytt gebyr som gjer at det kostar 450 kroner å gjere endringar på ein CT-billett – dersom det er over 24 timar du kjøpte billetten. I tillegg kjem det gamle gebyret på 150 kroner. Totalt vil alle endringar no koste 600 kroner per gong. Ja, det skal ein god del endringar til før du snakkar om utgifter som er i nærleiken av å sniffe på reelle F-prisar, men likevel verdt å ha med i CT-planleggingsprosessen, synst no eg. Lykke til med planlegginga. Japan er fint
Tror ikke det er helt uvanlig at LH "gifter bort" longhaul. Såvidt jeg husker fikk jeg 0 på EZE-FRA men 1 på EZE-FRA-og-så-videre-hjem forrige runde, og Tallinn leet ikke på øyelokket av det.
Det kan tenkes at du har rett i det. Det lønner seg i alle fall uansett å ha et lite arsenal av gode søkeverktøy til rådighet
Hiver meg på denne Hvor lang tid i forveien legges det ut award-billetter? Gjorde et tilfeldig søk på united.com 2 oktober og fikk kun opp ANA direkte til Tokyo. På Google flights derimot fikk jeg også opp LH. I tillegg er det ingenting utenom economy som dukker opp på united som ledig award (bortsett fra dersom man flyr via Bangkok). Er det slik at LH legger ut eks. business award seinere (ikke first, det har jeg skjønt er 14 dager før)? Eller spurt på en annen måte, hva gjør jeg feil? Målet mitt er nok å få booket inn en first helst direkte eller via ICN (det er vel det raskeste ikke-direkte?), og eventuelt få byttet til LH 14 dager før hvis det åpner seg opp en mulighet. Men siden jeg og min kone har begrenset med tilgjengelige dager er jeg ikke så interessert i å bruke 24 timer fra Frankfurt til Tokyo
Her har man sovet i timen og trenger sårt eksperthjelp. Har rundt 190 000 poeng å brenne av, samt en CT. Jeg og fruen kan stille på OSL og rekke avganger fra tidligst kl 14 på mandag førstkommende. Ønsker avreise mandag eller senest tirsdag. Også må vi være tilbake på OSL senest fredag kveld (worst case lørdag morgen). Helst 2 hele dager på destinasjon om mulig Fruen har ytret sterk ønske om å teste SQ i C eller repeat av LH eller andre i F. Kan også til nød vurdere andre alternativer i C om F er umulig. Noen som kan se hva som finnes av alternativer til SIN eller TYO for kommende uke? Evig takknemlig for all hjelp! Har forsøkt litt i expertflyer men får bare beskjed om at det ikke er mulig å søke SQ så tett opp til avgang.
F til Singapore eller Tokyo er nok ikke mulig fordi dere ikke har nok poeng. Tallinn er stengt i helgene og SAS kundeservice rører sannsynligvis ikke CT-bookinger. Det er rapportert at CT ikke fungerer på SAS sin bookingside tidligere, så spørs om den er fikset nå. Men du kan jo ringe SAS kundeservice for å høre hva de finner. Hadde dere hatt nok poeng, kan jo dere booke en vanlig *A-reise først, og ringe Tallinn når de åpner for å gjøre om reisen til en CT-reise. Et annet alternativ er å be SAS kundeservice booke og ringe Tallinn på mandag så de kan utstede billetten deres.
Du trenger dessverre minst 195 000 poeng for 2 pers til Asia med F den ene veien og C den andre. Slik det ser ut for din del har du kun råd til C t/r Siden CT-nummeret ikke er åpent i helgen må du nok også booke denne selv på SAS sine sider, dette begrenser mulighetene litt, (du kan booke på mandag morgen fra kl 9 når de åpner, dette åpner for en noe mer kreativ routing om du finner leg for leg med tilgjengelighet). Enkel reiserute i C, OSL-BKK-HND med TG/NH 2 netter + hele torsdagen i Tokyo Hjem igjen, HND-FRA-OSL med NH/LH i C Dette vil koste 165 00+CT samt 2700kr i skatter og avgifter for 2 pers Med dine krav til avreise, hjemreise, lengde og destinasjon trur jeg kanskje du burde være fornøyd med denne
Endte opp med en variant av denne i C. OSL-DUS-NRT (SK/NH) HND-FRA-OSL (NH/LH) Ankomst onsdag 14:30. En overnatting. Avreise fredag 00:10. Får ta denne spontanturen som en teaser trailer til en fremtidig Japan-tur