Overbooket fly på KLM: Krav på refusjon?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av TJT, 14. juli 2017.

  1. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Skulle fly fra OSL til AMS 30/6 kl. 17:15. Kl. 08:00 fredag morgen fikk jeg mail om at flyet var overbooket og at jeg hadde blitt ombooket på fly neste dag kl. 07:00 via BGO.

    For det første synes jeg det var utrolig dårlig service at jeg kun fikk mail om det, for det andre sa jeg at jeg ikke aksepterte den løsningen da jeg hadde familie selskap i Nederland dagen etter.

    Til slutt endte det opp med at jeg måtte ta halv dag fri fra jobben og fly kl 14:15 via BCN. Ankom 00:15 i AMS.

    Jeg ble tilbudt kompensasjon på €250 refunderbart eller €350 i KLM voucher.

    Jeg jobber i reiselivet så kjenner til konseptet med revenue management og overbooking, men har jeg krav på noe annet i denne situasjonen? Endte opp med å koste meg mye mer enn de €250 jeg fikk i kompensasjon.

    Og annet spørsmål: vet dere hvordan de velger ut de som ikke får komme på flyet ved overbooking?
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Du har fått korrekt tilbud etter EU reglene. Men du kan via transportklagenemnda kreve alternativt etter vanlige erstatningsregler. Men kravet må om ikke dokumenteres så iallfall klart sannsynliggjøres.

    Hva er tapet ditt?
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Har du noen direkte kostnader er det håp om å få dekket de mot kvittering.

    Indirekte kostnader som tap av inntekt o.l. kan du nok se langt etter.

    Hvem betalte reisen via BCN og hadde ikke eksempelvis SAS noe ledig til AMS eller BRU? Reglene om hvordvidt/når de må bruke andre selskap er dessverre veldig uklare.
     
  4. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar!

    Ja sparte alle kvitteringene. Mat, transport i Nederland for å komme meg frem osv. Men var ikke mer enn NOK 6-700 så det var ikke det store. Heller det at jeg måtte ta fri fra jobben.

    Jeg skulle egentlig fly med KLM til AMS men så betalte KLM flyet med SAS til BCN, og BCN til AMS.

    Men forstår det slik at jeg har fått det jeg har krav på så da skal jeg ikke gjør noe stor sak ut av det. :)
     
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du fikk dekket de 600-700kr og fikk 250e har du fått det du skulle ja.
     

Del denne siden