For første gang skulle undertegnede benytte seg av CT, og etter noe diskusjon og kjøpslaging på hjemmebane falt valget på Vietnam som hovedmål for påskeferien 2017. På kjøpet fulgte et par dager i Singapore, slik at samboer skulle få tilfredsstilt sitt storby i I-land-behov. Vedkommende er ikke allverden begeistret for flying, så jeg fikk ikke gjort som de fleste her inne ville gjort, lagt inn ørten omveier og mellomlandinger. Ruten ble derfor som følger: CTen ble benyttet mellom Oslo og Singapore. Swiss ned og Turkish tilbake, og billigbilletter fra Singapore til Hanoi og tilbake fra Da Nang til Singapore. Første del: Swiss 1217 (Operated by 2L Helvetic Airways) Oslo Lufthavn (OSL) - Zürich-Kloten (ZRH) Mandag 10. april 2017 Avgang (rute): 19:45 Ankomst (rute): 22:00 Flytid (rute): 2:15 Flytype: Fokker 100 (HB-JVE) Sete: 1C og 1F (Business) Innsjekk foregikk på vanlig måte på OSL og loungen er godt dokumentert, så den hopper jeg glatt over. Et par InsideFlyers på vei til Afrika ble observert i loungen, men norsk som jeg er tok jeg dessverre ikke kontakt. Håper dere hadde en bra tur! Priority boarding funket bra, vil anta at flyet var ca. halvfullt. Til flyet: Fokkeren startet sitt liv for American Airlines i 1993, noe man mest merket på de tekniske installasjonene, som lysbryterne i taket. Ellers var interiøret fint og rent. Liker fly med motorene bakpå. I ettertid ser jeg at jeg ikke tok så mange bilder av flyet inni, så dere må nesten tro meg på det. OSL i solnedgang Til mat fikk vi servert biff med noe merkelig brun guffe, men det var ok. Kjøttet var godt, men tilbehøret kunne vært bedre. Ved siden av var det to biter ost, noe jeg likte, men hadde kanskje forventet mer fra Swiss på ostefronten. Desserten var litt for søt, men det er jo godt det og. Før landing fikk vi utdelt sjokolader, noe jeg setter pris på. Servicen generelt var bra, vi fikk det vi ville, men det var ikke noe mer enn det. Ved landing på bussgate fikk businesspassasjerene egen buss til ankomsthallen. Vi skulle videre til Singapore og hadde bare 45 minutter transfertid, så det ble lett jogg til D-gates. Heldigvis var det ingen kø i passkontrollen, så vi rakk akkurat priorityboardingen. Oppsummering: Setene var ikke noe å skryte av. Rad 1 manglet litt benplass mot bulkhead. Blokkert midtsete, men ikke fysisk. Maten var som dere skjønner bedre enn på SAS, varmmat gjør seg bedre enn polarrull. Fortsetter med LX178 ZRH-SIN i neste post så denne ikke blir for lang.
Antar det var meg og @mathiasfe du så i loungen? Bare å ta kontakt neste gang.. Vi biter ikke! Ikke jeg i hvert fall..
Fortsettelse: Som sagt ble det jogget gjennom flyplassen, så det var ingen tid til lounging eller annen aktivitet på det som skal være blant verdens 10 beste flyplasser. Swiss 178 Zürich-Kloten (ZRH) - Singapore Changi (SIN) Mandag 10. april 2017 Avgang (rute): 22:45 Ankomst (rute): 16:55 Flytid (rute): 12:10 Flytype: Boeing 777-300ER (HB-JNA) Sete: 5D og 5G (Business) Skulle gjerne hatt et bilde av flyet fra utsiden, men fotomulighetene i Zürich er dårlige og jeg skulle jo kjappe meg ombord til champangen. Flyet er hvertfall fra 2015, så alt skulle ligge til rette for en fin tur. Vel ombord fant vi plassene våre i minikabinen som er mellom first og resten av businessavdelingen. Her er de fleste av setene reservert for Senatorer og HON-circle, men du kan få tak i en av dobbeltseterne på rad 5 hvis du vil sitte her. Det er ti seter i kabinen fordelt over to rader på 2-2-1. Sete 5D. Her burde jeg hatt bilde av begge setene så dere kan se at 5G er ganske åpent mot midtgang og mangler hyllen og lagringsplassen 5D har. Det er faktisk merkbar forskjell, og jeg måtte ta noen av greiene til reisefølget i mine hyller (selv om hennes er finere (høhø)). Selve stolen minner om SAS sin. Her kan sikkert noen med mer peiling uttale seg om fabrikat etc. Jeg synes det virker litt trangere, men for en vanlig bygget fyr på 185 var det mer enn nok plass. Andre forskjeller er at spisebordet kommer ut av skilleveggen, ikke "kaffe(eller champagne)bordet" Champagnen som ble servert var i følge menyen Duva-Leroy Brut. Koster 349 på polet, så ikke allverdens ekslusivitet, men det er nå i det minste champers. Lyset var dempet og det var en behagelig stemning i kabinen som var full. Amenitykitet kom i et bærenett som er en del av et sett man kan utvide om man flyr mye. Nettet revnet etter første gangs bruk, så kvaliteten er så som så. Innholdet var sokker, ørepropper, leppepomade, sovemaske, og tannbørste. Ikke noe spektakulært, og ikke noe særlig å spare på. Eller, jeg tok vare på den plasthetta på tannbørsten. Meny: Jeg er ingen vindranker, så det ble med champagnen og øl til maten. Her hadde man bare valget mellom Appenzeller og Heineken. Store pluss i boka til SAS som har ordentlig øl ombord. Først må jeg beklage uskarpt bilde. Jeg valgte Vaktelgalantinen til forrett og gnocchien til hovedrett. Det var også mulighet for en kjapp variant hvis du vil sove med en gang. Maten ble servert på brett etter at bestilling var tatt. Galantinen var grei, men kanskje litt kald. Hvis du så nøye etter i forrige innlegg vil du kjenne igjen de samme ostebitene som fra forrige flight. Reisefølget valgte samme forrett, så det finnes ingen rapport på alternativene. Her har jeg rotet litt før jeg kom på at jeg skulle ta bilde til dere. Denne retten var bra. Kaken var god et stykke ned, men av en eller annen grunn trodde kokken at fennikelfrø i bunnen var godt. Her må jeg være uenig med vedkommende. Blargh. Etter et par filmer fra det jeg vil kalle et godt utvalg og noen timer på øyet ble det servert frokost. Lang flytur. Ankomst Changi litt før rutetid. Kjapp gange til passkontrollen hvor det var tre stykker i kø. Selve kontrollen gikk raskt og bagasjen kom på båndet med en gang. I tollen måtte reisefølget kaste tyggegummien sin ettersom det er forbudt i Singapore. Vi måtte sende bagasjen gjennom røntgenmaskinen, ellers gikk det lekende lett. Oppsummering Servicen ombord var det lite å klage på. Jeg tror det er bedre å sitte i minikabinen ettersom man er færre der, i tillegg er man foran så man får mat først. Jeg savnet et par runder med drikketralla siden jeg liker dårlig å trykke på knappen for å be betjeningen komme til meg. Setet føltes som nevnt litt trangt, og hvis du skal reise alene er det mulig å få tak i et singelsete lenger bak. Ellers bør du passe på at du får D-setet på oddetallsrad og G-setet på partall. Jeg skal lage en sammenlikning til slutt etter turen hjem med Turkish. Neste innlegg: Singapore.
Singapore Beklager at dette har tatt litt tid. Jeg har som alle andre fulgt med på @Stuttfeiten og @Travellingalf sine reiser til Hobbitland og @RoadKing sin strålende reise til Junaiten. I tillegg har utkastet jeg hadde lagret her blitt borte. Til saken: Vi tok MTR (t-banen) inn til byen fra Changi. På forhånd hadde jeg booket tre netter på Hotel Bencoolen@Hong Kong street. Hotellet ligger sentralt til i det som kalles Downtown Core, i nærheten av Clarke Quay og Boat Quay. Det er gangavstand til MTR-stoppet Raffles Place som kommer rett fra Changi. Ellers er også Clarke Quay i nærheten for bruk ellers i byen. Anbefaler å bruke dette mye, ettersom det er noe av få rimelige ting i Singapore. Så, hva gjør man i noen dager i Løvens by? Vi gikk sporenstreks fra hotellet til Boat Quay for å få oss en iskald Tiger, og allerede her gikk vi på første skrell. Husk å sjekke at det står pris pr. stk, ikke pr. 100 gram når du bestiller hummer. Jada. Ellers er det et ålreit sted å sitte med fin utsikt til elven og skylinen forøvrig. Dag to våknet vi tidlig og satte kursen mot Gardens of the bay og Marina Bay Sands. Gardens of the Bay er en stor botanisk hage\park som ble bygget i forbindelse med utviklingen av Marina Bay-området. Hotellet kostet visst 8 milliarder dollars å bygge, usikker på om dette inkluderer parken eller ikke. Uansett, parken er flott og vel verdt et besøk. I parken ligger to konservatorier med forskjellige planter. Disse er ikke et must, men om man kan kjøpe billett til bare den ene ville jeg valgt den som heter Cloud forest. Det er bygget et kunstig fjell hvor plantene er plantet etter hvor på fjellet de ville vokst i virkeligheten. Du går rundt fjellet fra topp til bunn på gangbroen. Jeg likte det, men jeg liker planter også. Verdens høyeste innendørs foss. Personen på bildet er meg ukjent. Turen gikk videre til little India for lunsj, herfra har jeg dessverre ikke bilder, men det var mange hyggelige små restauranter med god mat. Kveldsmat og Singapore sling i Chinatown, vi droppet Raffles ettersom jeg ikke orket å ha på meg langbukser. Hvis du vil ha billig mat i Singapore bør du oppsøke såkalt food-centers som selger mat fra små boder til 4, 5, og 6 SGD. Dag to gikk med til generell sightseeing uten noen spesiell plan. Under følger det noen bilder. Orchard road Utsikt fra Mount Faber (hele 105 m.o.h.) Hvis du ønsker en smak av regnskogen er denne parken å anbefale. Du går opp fra Harbour Front MTR-stasjonen og en runde på et par kilometer på godt tilrettelagte stier. Ta med drikke! Det er ikke god tilgang på dette, og du trenger det definitivt. På stien gjennom Mt. Faber park. Chinatown igjen . Inngangen til Fort Canning. Utsikt fra Merlion Park mot MBS. Inntrykket jeg sitter igjen med fra Singapore er at den inneholder mye, men at to fulle dager holder. Vi hadde en dag i Universal studios før vi reiste hjem, så det er flere ting man kan slå ihjel tid med. En annen ting med Singapore er at det er dyrt! Jeg vil anta det koster like mye for et par dager der som et par uker i Vietnam i hverdagsforbruk, som mat, drikke osv. Kommer jeg til å reise tilbake? Antagelig ikke som noe annet enn transferdestinasjon. Jeg fikk ikke det samme inntrykket som jeg har fått andre steder, f.eks. Tokyo, San Fran etc, steder som jeg gjerne vil tilbake til. Neste post: Vietnam
Ååh, Singapore! <3 Jeg deler ikke ditt inntrykk av byen, men det kan ha noe med at jeg har levd et relativt billig, svært berusa og overdrevent lykkelig studentliv her ett år ;-)
Mye fine bilder fra Singapore. Er 2,5 år siden jeg var der selv, men jeg har absolutt lyst til å reise tilbake og når jeg ser bildene dine så øker fristelsen
Kjempebra @Fridtjof! Men må si meg enig med @LineE - jeg simpelthen elsker Singapore og det vil alltid være en by jeg returnerer til med stor glede.
Tusen takk for dei flotte bilda, spesielt frå Cloud Forest. Spektakulært i mine auger, og ein skal ikkje kimse av tre og plantar
Det er ikke det at jeg ikke likte meg der, men jeg fikk ikke den wow-følelsen jeg har fått andre steder. Når jeg ser gjennom bildene en gang til var det flere ting jeg likte godt, kanskje var det varmen og fuktigheten som tok litt knekken på meg? Og et studentliv kan gjøre selv Trondheim til en levelig by sies det
Vietnam del 1. Jeg begynner denne etappen med flyturen fra Singapore til Hanoi. TigerAir 2308 Singapore Changi (SIN) - Noi Bai International Airport (HAN) Fredag 14. april 2017 Avgang (rute): 09.50 Ankomst (rute): 12.30 Flytid (rute): 3.40 Flytype: Airbus 320-232 (9V-TAS) Sete: 3F og 3E (Økonomi) Flyet som skulle ta oss nordover til Hanoi. Flyet er seks år gammelt og var i god stand. Morsom detalj med tåkelegging av kabinen ved boarding. Knyttnevetest ikke bestått. Beklager forøvrig mye lår. Flyturen ellers var uten begivenheter og vi landet på rutetid. Langt å gå til immigrasjonen ettersom vi landet på den ytterste piren. Nordmenn trenger ikke visum hvis de skal være i landet mindre enn 14 dager. Det var ingen spørsmål om hvor lenge vi skulle være, bare et stempel i passet med maks 14 dager opphold. I Hanoi hadde vi booket oss inn på Golden Art Hotel i gamlebyen (Old Quarter). Ved siden av french quarter er det her du bør bo. Du finner ikke fem-stjerners luksus her, da må du litt utenfor sentrum. (Ikke helt) typisk gate i Hanoi. Det mangler mange kjørende i veien. Hanoi er en hektisk by med 6,5 millioner innbyggere, og det merkes. Kryssing av gater gjøres i saktefilm med jevnt gangmønster, så tilpasser motorsyklistene seg. Etter et par forsøk gikk det fint, og vi ble riktig så drevne. Vi hadde booket et cruise i Ha Long Bay, og med på kjøpet fulgte en gratis gatemattur rundt om i gamlebyen. Her får du smake på de forskjellige matrettene som er de vanligste i Vietnam, som vårruller, dumplings, pho, eggekaffe, sticky rice etc. Hvis du deltar på en slik tur anbefaler jeg ikke å spise på forhånd. Det er lenge siden jeg var så mett. Typisk matbod i Hanoi. Det er ikke mangel på mattilbud i Hanoi. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å ikke spise vestlig mat mens jeg var her, og det gikk fint. Dersom du er germofob eller generelt opptatt av hygiene er ikke disse bodene noe for deg. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å styre unna salat etc, men det var veldig vanskelig. Det gikk bra med et bittelite unntak. Jeg tror det er såpass stor gjennomtrekk av råvarer her, at det stort sett er ferskt og fint. Godt var det i hvertfall. Min soleklare anbefaling er Bon Cha, grillet svin med nudler. Innsjøen som er sentrum i byen. Rundt innsjøen stenger de veien i helgene slik at det blir gangveg rundt hele. Det samme gjelder i deler av gamlebyen på kveldstid i helgene. Godt tiltak. Dag to var min bursdag, og jeg fikk frie tøyler til å velge mine aktiviteter. Det ble det samboervennlige Ho Chi Minh-mausoleet og Hoa Lo prison museum Ho Chi Mins mausoleum. Jeg kjenner ikke til hvor mange ledere som ligger balsamert rundt om i verden, men Lenin og Ho Chi Minh er hvertfall to av dem. Mausoleet er åpent på formiddagen og det er ikke lov å fotografere der inne. Å besøke gamle Ho er tydeligvis noe alle Vietnamesere må gjøre minst en gang i livet, så være forberedt på en god stund i kø før du kommer inn i selve mausoleet. Her inne er du bare et snaut minutt, men stemningen er såpass spesiell at jeg anbefaler det. Hoa Lo prison også kjent som Hanoi Hilton. Dette kallenavnet kommer fra de amerikanske flyverne som satt her under Vietnamkrigen. Før dette ble fengselet benyttet av franskmennene til å fengsle de lokale kommunistene som motarbeidet styresmaktene. I dag er disse fangene helter, noe informasjonsplakatene i museet gir tydelig inntrykk av. Butikkene har forskjellige varer etter hvilken gate du er i. Her er det leker, andre steder er det knapper, griller, festutstyr etc. Fortsettes senere grunnet mange bilder.
Beklager at dette går sakte, men greit å spre det litt utover. Vietnam forts. Denne gang med Halong Bay og Tog + scooter til Hoi An Vi hadde før vi reiste hjemmefra planlagt turen ganske nøye, og hadde booket et to netters cruise på Halong Bay, dette naturlige underverket som er på UNESCOS verdensarvliste og består av bortimot 2000 kalksteinsøyer. Vi hadde valgt oss et såkalt "luxury cruise" med Orchid Cruises som kostet i underkant av 6000 kroner med transport til og fra Hanoi. Dette var nok blant de dyrere, men reisefølget hadde forelsket seg i bildene og kritikkene på nett. Jeg likte at det reklamerte for at det seilte utenom allfarvei og at det var relativt få lugarer ombord. I tillegg er det halvparten så kort transfer fra Hanoi som andre cruise. Uheldigvis hadde vi pådratt oss en ørliten mageinfeksjon denne dagen, så vi var bekymret for hvordan bilturen skulle gå. Heldigvis funket Immodiumen, og ting holdt tett til vi var fremme på båten. Følgelig har jeg ikke bilder fra bilturen, men minibussen hadde store gode seter, og veien var ny, rett og jevn. Perfekt om du er litt uvel. Jeg har av en eller annen grunn ingen bilder av lugaren, men den var kjempemessig. I følge hjemmesiden er den 36 kvm med egen veranda og badekar. Dette viser seg å stemme med mine erfaringer. Vurderer du dette cruiset er det ikke nødvendig å kjøpe noen dyrere lugar enn dette. Servicen ombord er upåklagelig, nesten i overkant for en nordmann som er vant til å gjøre endel ting selv. Utsikt fra dekket. Jeg er usikker på hvor mange lugarer det er ombord, men jeg tipper på 15. Det eneste som ikke var inkludert i prisen var drikke, noe jeg synes de godt kunne hatt med tanke på prisen. En cocktail kostet rett over 100 000 dong, ca. 20 kroner. Med happy hour, som det stort sett var når du hadde tid til å drikke fikk du to for prisen av en. Dette gjelder bare drinker, men det er jo det man drikker på cruise. Reklamen med at man seiler utenfor allfarvei stemmer. Det var ikke mange andre båter rundt oss. Muligens er allfarvei valgt av en grunn, men for meg var det mer enn fint nok. For tredagerscruiset er det en dag man er på utflukt mens hovedbåten setter i land todagersgjestene. Jeg var sengeliggende med feber denne dagen, så jeg cruiset med hovedbåten tilbake til havna før vi plukket om utflykterne på ettermiddagen. Alle gjester får mulighet til å padle kajakk og bade i løpet av turen. Skal jeg trekke på noe (annet enn min egen sykdom) er det at programmet kan være i overkant stramt. Det er ikke fryktelig mye tid til å slappe av mellom slagene. Fra reisefølget kan jeg anbefale utflukten til en nasjonalpark på Cat Ba island, men den ville nok vært best om vi var begge to. Alt i alt et supert cruise jeg ikke nøler med å anbefale. Jeg ble tatt veldig godt vare på da jeg var syk, så intet å frykte. Barn vil elske crewet og blekksprutfiskingen på kveldstid. Fra et miljøståsted er det tydelig at man sliter med forsøpling i bukta. Det var veldig mye plast og skitt i vannet. Jeg tror myndighetene har en jobb å gjøre her, og såvidt jeg skjønner har det satt i verk strengere lover for hvilke motorer etc. som er lo å benytte. Så, videre skulle vil til Hoi An. Jeg hadde sett Top Gears Vietnam spesial fra 2008 og fikk overtalt reisefølget til at scootertur fra Hue til Hoi An (ca. 100 km) var noe som måtte gjennomføres. Som sagt så gjort. Først måtte vi komme oss fra Hanoi til Hue, noe vi valgte å gjøre med tog. Dette tar ca. 12 timer og du kan velge om du vil sitte på trebenk eller sove i "soft" sleepers. Tog SE3 avgang 22.00 fra Hanoi. Kupeen vår de neste tolv og en halv timene. Dette er den dyreste billetten som kan kjøpes, ettersom det er ombord i turistvogna Livitrans Express. Detter er nok litt lureri, så du kan spare noen hundrelapper og kjøpe billett på stasjonen for to tredjedeler av prisen og få samme lugar. Sengene var knallharde, ikke "soft" i det hele tatt, men ACen virket så det var mulig å sove. Toget var gammelt og bråkete, så ta med ørepropper. Vel fremme i Hue ble vi møtt av guiden som skulle følge oss til Hoi An. For min egen og reisefølgets sikkerhet hadde vi ordnet det slik at hun satt på med guiden og jeg kjørte min egen sykkel. Å ha henne bakpå tror jeg ingen av oss hadde likt. I 39 grader fikk jeg prøve meg på den Vietnamesiske trafikken, noe som gikk overraskende bra. Ting flyter selv om det ser kaotisk ut. Lang Co. Visstok en av de bedre strendene i verden. Jeg skjønner ikke hvordan de rangerer slikt, men den var helt grei i min bok. Utsikt fra Hai van pass. Utsikt fra Marble mountain mot Hoi An. Turen gikk langs kysten gjennom Hai van passet og var en fin opplevelse. Man får sett mye fra veien og det var morsomt å kjøre. Trafikken på motorveien var helt ok, ganske lik den norske fartsmessig. Hverken jeg eller reisefølget følte oss usikre, så dette kan man trenger ikke være @RoadKing for å gjennomføre. Det er tunell under fjellpasset, så man unngår lastebilene med brennende bremser. Langst kysten mellom Da Nang og Hoi An bygges det enorme hoteller, og det er her man finner de store kjederesortene om man er avhengige av slikt. Jeg vil anbefale Hoi An fremfor Da Nang, siden byen er mindre og eldre = koseligere. I Hoi An hadde vi først booket to netter på et strandhotell, og to netter på ett i byen. Ved stranden falt valget på Mường Thanh Holiday Hoi An Hotel, et rimelig men strøkent hotell med egen strand og basseng. Her var planen å bare slappe av, og det var det som ble gjort. Ulempen med dette hotellet er at det er noen km til byen, men de har gratis shuttle om du ikke vil svi av noen dong på taxi. Stranden er bra, men litt få solsenger og parasoller. Tydelig at strand ikke er så vanlig fritidssyssel i Vietnam. Hoi An er kjent for sine skreddere, og du kan få sydd deg alt mulig av dresser, kjoler, etc. Jeg sydde meg to dresser og skjorter i prima kvalitet for rett under 500 USD som er midt i prissjiktet. Prøvde dem to-tre ganger før de var ferdige, så sett av et par dager om du tenker å gjøre dette I byen valgte vi Hoi An Silk Marina Resort. Her ble vi oppgradert til villarom, så vi hadde utgang direkte til bassenget i en egen husklynge. Jeg er dårlig på å ta bilder av hotellrom, så dere kan gå inn på lenken om dere er interessert. Dette hotellet kan også anbefales, selv om det er i det høyere prissjiktet i byen (700 kroner natta). Alt i alt synes jeg Vietnam er vel verdt et besøk. Vi hadde nok et par dager for lite, jeg ville nok beregnet 14 dager, da kan du få med deg Ho Chi Minh city også. Prisnivået er lavt, og selv om vi bodde bra brukte vi ikke allverdens med penger disse dagene. Det som kostet på turen var cruiset og skredderen. I følge folk som har vært begge steder er Vietnam mye mindre turistifisert enn Thailand, så de anbefaler å dra hit i stedet. Siste episode kommer neste gang: Silk Air øko + Turkish Airlines business