Planlegging av denne turen startet i juni i fjor med et varsel om en sjelden mulighet med ANA fra seats.aero 6.jun kl 10:09, oppdaget eposten en time senere og kl 12:36 hadde jeg hjemreise billettert Hadde ikke tid til å se etter utreise før neste dag, og da hadde jeg igjen flaks og fant en mulighet til å få prøvd EVA 9 dager tidligere. Siden reisens start sammenfaller med påskeferie prioriterte jeg komfort fremfor effektivitet, og valgte tilslutning direkte OSL-VIE dagen før langreisen. Når denne så var billettert som komplett t/r har jeg bevisst latt den stå urørt for å minimere risiko for at noe skulle bli rotet til. Har fått 3 schedule change siden, men kun mindre tidsendringer og flybytte. Utenom CT-bestillingen har jeg allerede begynt reisen på separat billett fra BOO, synes 5000 poeng hver vei derfra var greit for den ekstra fleksibiliteten. Fikk da også bedre tid til å besøke venner i Oslo. Har akkurat satt meg til rette i gullstua på OSL, fikk sjekket inn på dagens flight med Austrian i LH app i går, og til morgendagens flygninger med EVA har jeg fått fram boardingkort og loungepass i EVA app. Tror ikke jeg behøver å gå innom noen skranke da siden jeg reiser med kun håndbagasje. Reiseruten på CT-bestillingen ser slik ut:
OS336 OSL-VIE E195 - sete 2C Gikk fra lounge i god tid før boarding. Ikke noe rush når de åpnet for gruppe 1 og 2, jeg er eneste passasjer foran gardinen av 6 plasser på 3 rader. Ikke mulig å få bilde av hele flyet ved gate D9: Vanlige seter, håper SAS også gir ledig nabosete på fly med 2+2 når ny Europa biz starter, og ikke gjør som KLM. Ingen pre-departure drikke mottatt, kun en våtserviett.
Litt etter setebeltelyset gikk av fikk jeg tilbud om drikke. Holder meg til øl i dag og sparer champagne-magen til i morgen. Spiste bare noen få kjøttboller i SAS loungen i håp om noe bedre hos Austrian, ble dessverre litt skuffet. God kake i hvert fall. Senere fikk alle en liten påskehare. Andre halvdel av turen var ganske humpete, men vi landet på tid og ble møtt av en buss.
Fordelen med bussgate på VIE er at det blir kort å gå, tok kanskje 5 min å gå forbi bagasjebånd, ut til høyre og ned her til toget. Etter et kort bytte på Mitte/Landstrasse gikk jeg av på Kettenbrückengasse. Rene og fine tog og togstasjoner i Wien. Turens første hotell, Holiday Inn Vienna City, var en kort spasertur derfra. Bestilte billigste rom og fikk en twin. IHG platinum ga en drikkevoucher som passet meg fint å bruke med en gang. Flyplassen var full av koreanere da et KE fly nettopp hadde landet, men dette hotellet har tilsynelatende 80% amerikanske gjester.
Prøvde i går kveld på drop-in på en østerrisk bib gourmand restaurant, men den var smekkfull. Da ble det i stedet en "hot mess" burger hos Beaver Brewing. Deres pale ale var imidlertid skuffende (jeg har brygget bedre selv), så jeg gikk videre etter å ha spist opp. Litt bedre hos Vienna Kraft, men støyende omgivelser med mathall i et gammelt jernbaneverksted, om jeg forstod skiltene rett. Kveldens siste ble hos Schnauzer & Beagle, som var roligere og hadde litt live musikk i form av open mic kveld. Frokost i dag ble enkel italiensk før jeg tok samme togrute i retur til flyplassen.
Glemte at man bør gå ombord lengst mulig frem i tog fra sentrum til VIE da det er en smal plattform med utgang på enden som gjør at det blir saktegående kø. Men var uansett i god tid i dag. Deretter blir alle rutet til noen få heiser opp til avgangshall, men jeg gikk i stedet opp rampe til ankomsthall og fant en annen ledig heis. Fast track til gates CD var helt tom, gjennom på 2min. Tok så først turen i Vienna Lounge før passkontroll som EVA hadde gitt meg voucher til. Først og fremst fordi der er takterrasse, men jeg fant også en liten matbit: Denne loungen er svær, det jeg først trodde var takterrassen var en nødutgang, men på andre siden var den åpne røyke-terrassen. Så først ikke flyet jeg skulle på, men like etterpå ble det slept til gate. EVA har veldig god margin mellom ankomst og avgang på denne ruten, over 5 timer. Gikk videre gjennom passkontroll, 1min gjennom automat, og til Austrian business lounge. Liten men rolig lounge. Utsikt på andre siden til det nye terminalbygget mellom CD og FG pirene, skal åpne i 2027 tror jeg.
BR66 VIE-TPE 787-9 - sete 2A Da var tiden inne! Først preboarding inn i et felles område. Biz og *A gold boarding ble så annonsert, men fikk rødt lys med boardingkort i app. Pass måtte skannes og jeg måtte bekrefte destinasjon og at jeg ikke hadde bagasje, før jeg fikk boardingkort i papirform. Varm mottakelse på flyet, fikk raskt et glass musserende og utdelt pysjamas (valgte størrelse L). Fikk videre gjennomgang av forhåndsbestilt mat, valg om vekking til frokost og drikke til begynnelse av hvert måltid.
Serveringen startet etter cirka 40min i luften. Nå fikk jeg også LPGS i glasset, betydelig bedre enn det som ble servert på bakken. Amouse bouche, enkelt og greit: Forrett, var begynt å bli sulten så var godt å få noen større biter: Tomatsuppe, litt lite smak: Salat var god: Hovedrett var veldig bra, men glasset gikk tomt en stund: Dessert også bra: Etter dette fikk jeg "madrass", tok på pysjamas og så en film, i utvalget av ikke veldig nye filmer. Fikk ingen proaktiv servering etter maten, men "min" vertinne var der 10 sekund etter jeg plinget og fikset raskt et nytt glass champagne når jeg begynte å bli tørst halvveis i filmen. Prøvde deretter å hvile, og sov i hvert fall litt frem til frokost. Ikke helt sikker på hva alt var, men det meste var godt, spesielt frukten til slutt: Edit: Fant ut nå i EVA Infinity lounge at det til venstre på det tredelte fatet var "pork floss"
Det ble bussgate både ved ankomst og avgang fra TPE. Det var mange store fly på remote parking, så ikke rart de holder på med en større utbygging av terminalen. Med buss kom vi rett inn til transfer security som var raskt unnagjort. Ingen sjekk av papirer. Derfra var det skilt mot "VIP lounge" som virket å være fellesnavn for alle loungene. Infinity lounge var ganske full selv kl 06 om morgenen. Ok matutvalg, ikke veldig mye drikkeutvalg. Tok først en kaffe mens jeg ladet mobil, deretter en god bun med black pepper beef fyll og en obligatorisk Taiwansk øl. Krisflyer lounge som jeg kanskje hadde sluppet inn i som Senator åpnet ikke før senere. Begynte å bli ganske trøtt så gikk tidlig til bussgate, men da holdt de enda på med et fly til NRT. Nærmere oppgitt boardingtid dukket 3 piloter og ikke mindre enn 17 flyvertinner opp, litt etter de var kjørt mot flyet startet boarding. Mange fly på remote stand bare fra dette gateområdet.
BR132 TPE-KIX 787-10 - sete 9A Sete var likt som forrige fly, utenom at vi ikke fikk annet enn pute og hodetelefoner på denne korte flygningen. Maten begynte å komme etter bare 30min på denne flygningen. Det var litt uklart når jeg forhåndsbestilte den "prisbelønte" braised beef shank retten hva man ville få som forrett og dessert, det viste seg å følge western menu. Drikke var vanlig Laurent-Perrier Brut. Forrett, ok men blekksprutringen var tungtygd. Forhåndsbestilt hovedrett. Veldig godt, men det jeg regner med var "tendon" lignet på rent fett i konsistens så det ble igjen. Dessert, er ikke så stor fan av matcha is, men gikk ned sammen med Oolong te. Ankomst KIX ved vanlig gate, tog til senter av terminal og med QR kode klar gikk det raskt å komme ut. Har også IC kort fra tidligere tur så gikk rett til togplattform for Nankai tog og hoppet på første limited-express til Namba.
Så litt rundt i et par av de sammenkoblede kjøpesentrene som ligger oppå Namba-stasjonen før jeg tok Midosuji undergrunn videre mot Hommachi hvor jeg hadde booket hotell. Når jeg ankom Hommachi ble det litt ekstra gåing fordi jeg hadde visst merket feil hotell på kartet. IHG har altså åpnet 3 nye Garner hotell rundt Hommachi og alle heter Garner Hotel Osaka Honmachi + hhv. Station, Midosuji og Kita Semba. Når jeg bestilte var det bare de 2 siste som ligger rett ved siden av hverandre, men når jeg senere re-bestilte til lavere pris og trodde jeg byttet til andre var det altså til nr3 som ligger i andre retning fra stasjonen. I tillegg var det hotellet feilplassert på Google Maps Fant frem til hotellet til slutt nærmere kl15, og ikke kl14 som jeg hadde planlagt. Fikk aller nødigst sjekke inn 10min før tiden som IHG Platinum, og fikk rom ganske høyt opp, men uten utsikt. Standard Japansk business rom med kun det viktigste: unit-bad, aircondition og kjøleskap. Tenkte på å finne en kaffeplass i nærheten, men var nå så trøtt at det ble 1 time hvil i stedet. Deretter var mange steder i ferd med å stenge kl18, og jeg tok da den enkle løsningen med å dra et sted jeg har vært før. maruho craft beer & bistro har bra utvalg øl både på tapp og til salgs, og ikke minst god karaage som jeg også er glad i. Ble der et par timer før jeg dro tilbake til hotellet, via en 7-eleven. Dessert hadde jeg kjøpt tidligere hos PG donut, passet fint med noen eplebiter fra 7-eleven. Satser på å komme meg opp og ut litt tidlig i morgen, vurderer utflukt til Kobe og/eller Nara.
Mandag kom jeg meg brukbart tidlig opp og avgårde til Kobe. Glemte å ta noe særlig bilder på veien. Det inkluderte i hvert fall bytte fra undergrunn til JR tog på Umeda stasjon som egentlig er cirka 7 stasjoner forbundet under bakken kombinert med 4-5 kjøpesenter. Jeg synes det går greit å bytte tog her, men for å finne noe annet inni der må jeg ofte stoppe og se på kartet. Målet for turen var å prøve et par spisesteder og bare gå litt rundt. Til brunsj ble det ganske sterk curry på Savoy (omtale): Gikk så hele Kobe Motomachi handlegaten, fikk meg et par kopper iced kaffe, og smakte litt sake før det ble sen lunsj på Gohanya (omtale): Etter enda en kopp kaffe hoppet jeg på neste special rapid tog til Umeda. Der ble det en drink hos Craftroom før jeg dro en tur på hotellet for å lade mobil. Etter en pause på hotellet tok jeg sikte på litt Yakiniku, valget falt på Gyugi. Der var det åpenbart mest for pengene å bestille en set-meny, så jeg tok billigste sådan til 5000 yen (380kr). Da fikk jeg også testet flere ting jeg kanskje ikke ville prøvd ellers: rått hjerte, blansjert omasum (ku-mage nr3), grillet tunge, lever, tykktarm, mage og mer omasum. Spiste alt utenom 1 bit av sistnevnte da jeg ikke helt ble venn med konsistens og smak (mulig det trengs mer drikke ved siden av?). Når den biten gikk i retur til kjøkkenet hørte jeg noen snakke og så var det en kokk som stakk et surt fjes ut gardinen et øyeblikk Det beste kom til slutt i form av noen mer solide biter Wagyu Etter maten trengte jeg å gå litt så gikk mot Dotonbori. Mange mer eller mindre høylytte folk i gatene deromkring, men fant en stille oase som de fleste går forbi: Bar Masuda. Ble et par drinker der før jeg tok kveld.
Artig å se! Jeg fløy omtrent akkurat samme rute som deg for et par uker siden, bare med et ekstra leg på TPE-ICN-KIX på en 2h30min A380-800 flight og retur fra HND-FRA med den eldre ANA 787-9 kabinen. Regner med du flyr ANA 777-300ER "The Room" på returen Ser fram til å følge posten din og håper du får et nydelig opphold der! Har du noen spesielle ting planlagt å gjøre? Kan hvertfall anbefale deg å ta en dagstur til Nara for å se hjorteparken og området. Utrolig kul plass!
Ble litt mindre tid til skriving, men skal prøve å komme ajour nå før retur i morgen Tirsdag var dagen for Expo 2025. Startet med en lett frokost nær Hommachi stasjon: Fant lite informasjon om hvordan køsystem fungerte annet enn at man ikke slapp inn før tiden. Prøvde derfor å møte presis på bestilt inngang 10:00- , det var en ganske massiv kø men begynte etterhvert å gå radig når de siste med billett 9:00- var tatt unna. Tok 25min fra utgang togstasjon til jeg var inne. Til andre kan jeg da anbefale å bestille 9:00- og heller møte 9:30-10:00. Inne på området har de fleste større land egne pavilijonger, noen som de nordiske har felles paviljong, og mindre land er samlet inne i common haller. I tillegg noen bedrifts-paviljonger. Rundt hoveddel av området er det en stor trekonstruksjon med gangbane på toppen, jeg startet med å gå halveis rundt denne og så midt gjennom senter. Inngang til rundt halvparten av de separate paviljongene er kun med forhåndsreservasjon, som må bestilles gjennom et komplekst lotterisystem hvor man kan angi 5 ønsker og få maks 1 ved hver trekning hhv. 2mnd og 1uke før, i tillegg kan man velge 1 ledig plass fra 3 dager før og 1 plass til 5 min etter man er registrert inn på området. Jeg misset den første trekningen og at cutoff for valg av ledig plass fra 3 dager før var 9:00 dagen før man har billett, så fikk bare inn 2 reservasjoner. Først ut var Japan paviljong, som virket å bli fullbooket først. Synes egentlig konstruksjonen av bygget var mest imponerende, innholdet var mest lys og figurer som skulle vise hvordan de gjenvinner energi fra avfall fra området og hvordan alger kan bidra til produksjon av olje, protein og binde CO2. Og så var det en ekstra kø i midten for å kunne ta bilde av en stein fra mars
Spiste en enkel ekiben-lunsj, som var første/beste alternativ uten kø. Alle som tilbydde tonaktsu eller katsu-sando var fullbooket eller utsolgt Andre større paviljonger hadde åpen kø, disse ble bare verre og verre utover dagen så vil kanskje anbefale å prøve på reservasjoner senere på dagen og ta andre steder først. Noen hadde estimert tid ved start av kø, Kina paviljong var oppe i 80min når jeg sist gikk forbi Jeg orket ikke så mye kø så gikk bare i commons hallene og mindre paviljonger som ikke hadde kø. Noen slik som UAE hadde reservasjoner men null kø utenom så dumt å bruke en reservasjon på de. Ukraina var en av få med noe interaktivt, med en strekkode-leser som spilte av videoer av forskjellige temaer. Mange interessante konstruksjoner, men lite info annet enn selvskryt å finne om innholdet, kanskje det kommer noen anmeldelser etter hvert om hvilke som kanskje hadde vært verdt å stå i kø for? Eneste jeg fant om Fransk Guyana var en plakat hos Guyana: Etter å ha passert 20000 skritt, og sett at skyene med regn nærmet seg, tok jeg farvel med området. Btw. så mange japanere kjøpe merch, men tror mye var overpriset. Jeg kjente igjen disse ananas-dropsene, kostet 1100 der og koster bare 158 i vanlig innpakning hos 7-Eleven Edit: Glemte at jeg også hadde reservasjon i Mitsubishi paviljong. Denne var skuffende, først fordi det var 30min kø etter reservasjonstid, deretter fordi de bare var fremvisning av et par animerte videoer på japansk med høyt volum og man samtidig måtte prøve å høre på engelsk tale i en app...
Var tilbake på hotellet rundt 18:30, etter lading av mobil dro jeg ut igjen for å finne meg middag før det virkelig begynte å regne. Gikk mot et område nær Yotsubashi hvor jeg har vært før og spist, men fant Hizono, en liten tonkatsu restaurant med høy rating, på veien. Var flere andre turister som hadde funnet veien dit fra tabelog, men typisk japansk meny og rolig atmosfære. Etter det ble det gjensyn med WCB nær hotellet før jeg tok kveld.
Onsdag startet med frokost på nærliggende kaffeplass B Portland jeg også har vært på før, 900 yen (70kr) for dette med gratis påfyll av kaffe er rimelig. Overrasket over at prisen ikke har økt siden juni i fjor. Så sjekket jeg ut fra hotellet, hadde bestemt meg for å se noen nye steder denne turen. Billige fly og hotell gjorde at det ikke kostet meg noe mer enn å bli lengre i Osaka eller Tokyo. Tok først undergrunn til Umeda. Her måtte jeg sjekke kartet noen ganger før jeg fant ut toglinjen jeg skulle ta videre, Takarazuga, er drevet av Hankyu togselskapet og bare skiltet med "Hankyu line" på stasjonen. Når jeg hadde funnet rett del av stasjonen var jeg i Hankyu Sanbai Gai kjøpesenter med mange restauranter. Rimelige priser der i forhold til Tokyo station, interessant å gå rundt å se litt. Tok så tog til Hotarugaike, med fine farge på setene. Hankyu er kjent for å ha mer nostalgiske tog. Til slutt over på monorail, 1 stopp til ITM. Trodde google overdrev med 5 min for togbytte på Hotarugaike, men det var vel 3 etasjer forskjell og overraskende langt å gå.