Påsketur til Rio De Janeiro!

Tråd i 'Reisebrev' startet av lMartin, 25. mars 2018.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Innledning

    Min bedre halvdel har lenge hatt lyst til å besøke Rio De Janeiro og jeg er som regel ikke tung å be, uansett hvor turen går. Siden hun har bursdag i påskeuka blir dette en slags bursdagsgave fra meg i tillegg. Som seg hør og bør på langtur må det selvfølgelig skrives reisebrev.

    Den opprinnelige ruta som ble booket rett etter nyttår i Swiss Business til GRU, komplettert av intet mindre enn 7 short haul-segmenter med SK, LX, SN og O6. Ruta har blitt optimalisert i flere omganger for å få mest mulig tid på stranda da vi begge er temmelig mettet på snø og vinter. Til slutt sto jeg igjen med TRD-OSL-ZRH-FRA-GIG og GIG-FRA-OSL-TRD med Lufthansa C og 747-8i på FRA<->GIG. Det er denne ruten fruen fortsatt tror vi skal fly og jeg har informert om at hun ikke kan forvente all verden fra Lufthansa Business, men jeg hadde selvfølgelig andre planer.

    Skjermbilde.PNG
    Veldig klar for dette langtidsvarselet!

    Det positive med at alle nå skal bruke EB-poengene sine hos SQ er at det blir mer F-award tilgjengelig for oss som tar til takke med Lufthansa First. På utreise åpnet deg seg to seter i F cirka ti dager før avreise. Av en eller annen grunn kunne disse bare bookes som OSL-FRA-GIG så jeg måtte dessverre gi opp drømmen om å prøve CS100 og F-loungen på ZRH inntil videre. På returen ble to seter F-tilgengelig nøyaktig 14 dager før avreise. Så får vi som om jeg klarer å holde dette hemmelig til vi ankommer FCT

    En hyggelig overraskelse er at også @Baldrick bestemte seg for å ta en svipptur til Rio De Janeiro og kommer ned et par dager etter oss. Han klarte på mystisk vis også å sikre seg 2 F-seter på LH501 på samme dag som oss og slik det ser ut foreløpig har vi fire hele F-kabinen for oss selv.

    Intensjonen er å oppdatere litt underveis, men det gis som vanlig ingen garantier.

    Benytter også anledningen til å rette en spesiell takk til @afirm og @DanH som lånte meg Trumf-poeng jeg trengte når nøden var stor. Turen hadde ikke vært mulig uten dere!

    Da sitter vi i bollebua på TRD, boarding om ca. 10 minutter!
     
    Gullars, Misterix, DanH and 29 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,672
    Likes mottatt:
    34,902
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur :) Egen F kabin for Insidflyers er vel helt naturlig?
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,201
    Likes mottatt:
    869,821
    Bonuspoeng:
    293
    Lufthansa bør vel informeres slik at de laster nok champis og at hvert smil og bevegelse vil bli rapportert og service vurdert.
    I tillegg må maten mer en topp gourmet....
     
  4. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    God tur :) Husk å poste masse bilder og alle glass med bobler skal tømmes.
     
  5. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,854
    Likes mottatt:
    5,481
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Ser fram til oppdateringar!
     
  6. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    TRD-OSL

    Hardware:
    Boeing 737-800
    Kabinklasse: SAS Plus
    Sete: 2A/C

    Det går stadig ingen direktefly fra Værnes til Brasil, eller knapt nok noe annet sted heller, med unntak av Stockholm, København og «Syden». Reisen starter derfor med en begivenhetsløs flygning i SAS Plus til OSL. Uansett, med nyinnredet kabin, bulkhead, ledig midtsete og fri børst kan en kort flytur fra Trondheim til Oslo være ganske ok. Knyttnevetesten består med glans og en 100% flytende frokost inntas. IFE-systemet fungerer utmerket og innholdet ser ut til å være skreddersydd etter min smak.

    Vi tar av og lander +/- på rutetid og har nå rundt 4 timer å slå i hjel på OSL…

    IMG_6588.jpg
    LN-RRH

    IMG_6591.jpg Til en 45 minutter lang flytur å være er frokosttilbudet helt OK

    IMG_6593.jpg
    IFE-systemet fungerer upåklagelig og stort sett alt av innhold var helt etter min smak :)
     
    Gullars, Are, pgaa and 16 others like this.
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    SAS First Class Lounge OSL
    Gullstua er vel godt kjent for de fleste og kommer ikke til å bli dokumentert detalj, men vi har i alle fall fått bobler i glassene og det er offisielt ferie. Frokost nummer to tre blir det sannsynligvis også.

    Loungen er halvfull og det samme er reisefølget, som for øyeblikket sover tungt. Med tanke på at vi skal slå ihjel fire timer her er jeg glad for at jeg har med underholdning. En gylden anledning til å ta igjen tv-serier ol. jeg har gått glipp av de siste halve året som har vært fylt med mye plikter og lite fritid.

    IMG_6599.jpg
     
    Gullars, Are, DanH and 19 others like this.
  8. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Fin start og det må jo bli en morsom overraskelse for reisefølget når dere rusler mot døren på FCT.
    Riktig god tur videre:)
     
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Måtte humre godt då eg såg denne :) God tur!
     
    Wiolenze and Eddie47 like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,201
    Likes mottatt:
    869,821
    Bonuspoeng:
    293
    Har du ikke funnet den??
     
    DanH liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har forsøkt å gå opp trappa og ta både til høyre og til venstre. Ingen av valgene har ledet meg inn i det aller helligste. Mulig at man må bort på SK FCT på G-moen?
     
    DanH and Eddie47 like this.
  12. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,465
    Bonuspoeng:
    350
    Du må banke fire ganger på døra til FO
     
    Are, DanH, Upsaker and 6 others like this.
  13. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager avbrudd i rapporteringa, det ble rett og slett litt for travelt her, men jeg skal prøve å komme videre.

    OSL-FRA
    Hardware:
    Airbus A320-200
    Klasse: Business Class
    Sete: 4D/F

    Fire og en halv time på OSL er mer enn nok i utgangspunktet, derfor er det ekstra kjipt at LH863 i dag er 35 minutter forsinket. Fruen lurer nok litt på hva jeg er så stressa for, men hun vet jo ikke at forsinkelsen spiser av dyrebar tid i FCT. Og jeg kan jo ikke si noe enda! Vi blir heldigvis ikke ytterligere forsinket og er i lufta cirka kl. 16:50.

    Dette er min første tur i Lufthansas europeiske business class og jeg kan ikke si at jeg er spesielt imponert. Midtsetet er garantert ledig og maten er litt finere presentert enn i SAS Plus. Helt greit, men på ingen måte verdt prisen disse flybillettene vanlig selges for. Maten var helt grei, men ikke noe mer enn det eller på noen måte bedre på smak enn laksen som serveres i SAS Plus. Boblene, som jeg tror var en perlende Riesling, var bedre enn Cavaen i gullstua, men ikke like god som den SAS serverer om bord. Etter at serveringen var unnagjort så vi ikke noe mer crewet gjennom resten av turen.

    Jeg hadde ikke veldig høye forventninger til Lufthansas business class på knappe to timer lang flytur, og er på ingen måte imponert. Jeg har flydd business i Europa med både Swiss og Austrian tidligere, og synes de leverte en langt bedre pakke. Parkerte ved gate gjorde vi også, så det ble heller ikke noen limo transfer til gaten. Jeg ser for fremtidige bookinger at det ikke har noe for seg å strebe etter å få LH C heller enn SAS Plus til MUC eller FRA, hvis SKs avgangstidspunkt passer bedre.

    IMG_6602.jpg
    Ingen NEO denne gangen, men i alle fall en ganske nye A320 classic

    IMG_6605.jpg Lufthansa Business Class

    IMG_6608.jpg
    Maten er litt bedre enn i SAS Plus, men ikke noen stor opplevelse

    IMG_6611.jpg
    IFE-systemet fungerer fortsatt upåklagelig

    Alt tatt i betraktning er det uansett vanskelig å være misfornøyd, det er tross alt bedre foran gardina enn bak, og jeg vet jo hva vi har i vente :cool:
     
    Gullars, Are, pgaa and 21 others like this.
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,767
    Likes mottatt:
    21,969
    Bonuspoeng:
    293
    Knall start Martin! God tur videre :)
     
    lMartin liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,919
    Likes mottatt:
    57,703
    Bonuspoeng:
    293
    Misunnelig, her jeg sitter hjemme i sofaen.
    God tur videre!
     
  16. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det har ikke vært lett å holde hemmelig at vi faktisk skulle fly Lufthansa First Class. Fruen var nær ved å avsløre meg for en ukes tid siden da jeg ringte CT-telefonen for å booke om returen til F. Jeg ble også tvunget til å presentere en svært dårlig og klønete forklaring på hvorfor det siste boardingkortet hennes hadde bokstaven «F» på seg når vi «bare» skulle fly business.

    Når hun setter kurs mot Senatorloungen klarer jeg imidlertid ikke å finne noen god unnskyldning for hvorfor vi i stedet må gå ut av terminalbygget, så jeg bryter sammen og tilstår mine synder. Bløffen min har holdt, hun blir genuint overrasket og smiler fra øre til øre når jeg sier at vi «dessverre» må gå helt ut til FCT og at vi selvfølgelig må fly F siden hun har bursdag under oppholdet. Hun hadde nok vært mer enn happy med å fly C, men det er ingen tvil om at hun er særdeles fornøyd med oppgraderingen. Dette er verdt hvert eneste poeng og hver eneste time i telefonkø på CT-telefonen!

    IMG_6615.jpg

    Vi spaserer bort til FCT og må selvfølgelig stoppe for å ta litt bilder av både bygget og hverandre. Når vi ankommer blir vi tatt i mot av ung og entusiastisk mann som smiler minst like bredt som vi gjør, og som absolutt skaper et godt førsteinntrykk. Vi geleides gjennom sikkerhetskontrollen, får skikkelige boardingkort, en kjapp presentasjon av terminalens fasiliteter og vi får utdelt hver vår badeand.

    Når vi kommer er vi tilnærmet alene i loungen, men det kommer etter hvert noen flere gjester. Siden vi allerede har satt til livs et ukjent antall flasker musserende vin bestiller vi Whiskey sour og Mojito som baren bruker nesten 20 minutter på å levere. Ikke spesielt imponerende. Vi holder oss derfor til vin under resten av loungeoppholdet. Vi rekvirerer selvfølgelig et bad og rekker en liten matbit i restauranten før vi skal videre. Ingen av oss er egentlig spesielt sultne, så vi går for buffeten denne gangen. Måltidet avsluttes med et generøst glass Whiskey (jeg har dessverre glemt hvilken, men den var god).

    IMG_6616.jpg IMG_6621.jpg IMG_6626.jpg

    Vi rekker ikke å sitte stort mer enn fem minutter før vi blir hentet for boarding. Det er en S-klasse Mercedes som skal ta oss ut til flyet i dag, noe som selvfølgelig er stas.

    IMG_6631.jpg

    Dette var mitt første besøk på First Class-terminalen i Frankfurt og jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg mer enn det fire timene vi hadde til rådighet. Når vi i tillegg fikk avkortet oppholdet med nesten tre kvarter var jeg bekymret for at vi ikke skulle ha nok tid, men det gikk egentlig helt fint. Vi hadde tross alt seks timer med beinhard Cavadrikking bak oss allerede, og når man ikke skal kjøre Porsche er tre timer mer enn nok til å teste både baren, badet og restauranten.

    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ble veldig imponert over FCT. Det er stas med en egen terminal og det er utrolig kult å bli kjørt helt til flybroen, men som lounge var FCL i München på alle måter en bedre opplevelse. Spesielt servicen i FCL var langt bedre, mer smilende og mer personlig enn det vi opplevde på FCT. I FCL ble vi «dullet» med fra vi kom til vi dro og det var alltid noen der for å forsikre seg om at vi hadde alt vi trengte. Det er morsomt å ha prøvd det, men nesten gang tipper jeg vi bare går i FCL i stedet om vi ikke har veldig god tid.

    Det ble dessverre tatt litt lite bilder fra FCT, vi var rett og slett for opptatt med å nyte den tiden vi hadde.
     
    Gullars, Are, Kalsnes and 30 others like this.
  17. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for deling. Skikkelig leit å måtte fly F istedenfor C gitt... :rolleyes:

    Fortsatt god tur!
     
  18. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    FRA-GIG

    Hardware: Boeing 747-8i
    Klasse: First Class
    Sete: 3D/G

    Her på forumet virker det å være generell enighet om at det er på bakken Lufthansa First har sin styrke. Jeg skal absolutt være enig i at Lufthansa First er bra på bakken, men jeg elsker Lufthansa First i lufta. Det skyldes nok til dels at det er ingenting som får meg til å slappe av som når jeg kan skru av telefonen, lene meg tilbake, drikke Champagne og se på film, og koble meg helt fra verden utenfor flyet. At Lufthansa ikke har lukkede suiter slik en del andre selskaper gjør meg heller ingenting. Jeg liker den åpne kabinen og de semi-private setene, og følelsen av å være i et supereksklusivt pysjamasparty. Dette blir også min første tur med Boeing 747-8i, noe som selvfølgelig i seg selv er stort for en flynerd som meg.

    Det bråker og rister foran i nesa på dette beistet av et fly, men det er en del av sjarmen.

    Vi er egentlig ganske trøtte og mettet på både mat og drikke, men vi skal likevel klare å presse oss gjennom hele måltidet før vi tar kveld. Serveringen starter som vanlig med Champagne og nøtter, og på grunn av litt forsinkelse på bakken og lang taxetur rekker jeg å presse i meg nesten tre glass av den utmerkede Champagnen før vi er klare til å ta av.

    IMG_6646.jpg

    Kabinen var bare halvfull da jeg sjekket setekart dagen før, men er helt full nå. Jeg hører av samtalen med crewet at i alle fall to av de andre passasjerene er oppgradert fra business.

    Så snart setebeltelampen slukker serveres en amouse bouche i form en noe ubestemmelig og uidentifiserbar sushi fushion-rett, men god var den. Etter sikkert 20 glass musserende vin i løpet er det greit å gå over på italiensk rødvin nå. Til forrett går jeg for kaviar og kamskjell, som begge smakte fortreffelig. Jeg valgte kjøttet til hovedrett, som egentlig var ganske kjedelig, men hovedrettene er ofte det. Fruen gikk for kjøttbollene som lignet litt på klubb og duppe, og som heller ikke var veldig spennende. Til dessert måtte fruen melde pass, men jeg klarte å presse nedpå en… ja, hva var det egentlig jeg spiste? Jeg husker faktisk ikke og ser at jeg også har glemt å ta bilde av retten, men tror det må ha vært Chocolate Crémeux med Mangosorbet. Det hele avsluttes med sjokolade og et par rundt Jack Daniels blue label for å sende meg i koma.

    IMG_6658.jpg IMG_6662.jpg IMG_6664.jpg IMG_6667.jpg IMG_6674.jpg IMG_6678.jpg

    Deretter var det tid for å sove. Besetningen rer opp seng til oss og jeg klarer ikke se mer enn fem minutter av en episode av Lucifer etter jeg har lagt meg, før jeg er helt borte. Jeg tror nesten jeg sover bedre i Lufthansa First enn jeg gjør hjemme i min egen seng og får nesten 6 timer søvn før kroppen sier at det er på tide å stå opp. Jeg ser litt mer TV, skriver litt reisebrev og nyter en god frokost bestående av yoghurt, frukt, egg og bacon.

    IMG_6680.jpg IMG_6692.jpg

    Flyturen på rundt 11 timer føles egentlig litt for kort.

    Kort oppsummert, Lufthansa First leverer fortsatt varene og det kjennes litt kjedelig at produktet er i ferd med å forsvinne. Man får vel bare nyte det mens man kan. Crewet er fantastisk, komforten er topp, og maten og drikken er heller ikke til å klage på, selv om ikke alt er top notch.
     

    Attached Files:

    Are, Kalsnes, NoLimit and 28 others like this.
  19. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Denne turen ble så bra at det ble lite tid til å skrive om alle opplevelsene og inntrykkene. Bilder sier vel uansett mer enn tusen ord?

    Jardim Botânico
    IMG_6725.jpg IMG_6732.jpg IMG_6736.jpg IMG_6738.jpg IMG_6743.jpg IMG_6747.jpg IMG_6758.jpg IMG_6764.jpg

    Corcovado / Cristo Redentor
    Mer enn 10 000 kilometer hjemmefra har jeg omsider funnet Jesus. Utsikten er flott, men det er litt disig enda tidlig om morgenen.
    IMG_6790.jpg P4270033.jpg P4270034.jpg P4270046.jpg

    Sukkertoppen
    Et besøk her er selvfølgelig også obligatorisk. Utsikten utover byen og strendene er fantastisk!
    P4270067.jpg IMG_6809.jpg IMG_6806.jpg
     
    Are, Edin, Kalsnes and 17 others like this.
  20. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Copacabana
    IMG_6888.jpg
    IMG_6905.jpg IMG_7023.jpg IMG_7007.jpg IMG_6774.jpg

    Pedra do Arpoador

    IMG_6973.jpg IMG_6982.jpg IMG_7006.jpg

    Ipanema
    IMG_7012.jpg IMG_7015.jpg

    Copacabana Fort
    IMG_7019.jpg IMG_7027.jpg IMG_7045.jpg IMG_7063.jpg


    Lagoa Rodrigo de Freitas
    IMG_6934.jpg IMG_6938.jpg IMG_6946.jpg
     
    Are, afirm, Earl and 13 others like this.
  21. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende lesning så langt!! Gleder meg til fortsettelsen! :):)

    Du nevner at FCL er bedre enn FCT. Det er jo to FCL på MUC, hvilken av disse er det du referer til?
     

Del denne siden