Jeg skal på en liten MR til Paris for å få den siste T/R på SAS' bonuschallenge. Siden jeg er så grei, tok jeg likegodt med kone og minsten (jente, 16 år) med på turen siden det allikevel var vinterferie. Billetter er i Go Light og hotellrom er booket med bonuspoeng på Radisson Blu Hotel Paris Charles De Gaulle Airport. Vi skal være borte bare en natt, men kommer på formiddagen og reiser på kvelden så vi får nesten to hele dager. Så langt har det altså kun kostet under 3.000,- for reise og opphold for oss tre. Og jeg håper å gjøre det så rimelig som mulig da lommeboken er like tynn som bladgull. Så da frir jeg til dere kjære medforumister: Hva kan og bør vi gjøre for å ha et interessant og hyggelig opphold, se og gjøre mest mulig og spise best mulig for minst mulig penger? Hvordan kommer vi oss lettest og rimeligst til/fra hotellet/flyplassen? Hvordan kommer vi oss rundt i Paris? Hvilke severdigheter MÅ vi få med oss uansett hva det koster? Og hva bør vi ikke bruke tid på? Altså alle tips og triks mottas med takk! Og reisebrev kommer selvfølgelig i etterkant...
Radisson Blu ved flyplassen ligger litt merkelig til. Shuttle går fra stasjonen ved Terminal 2, så du må ta toget dit og ta shuttle derfra, regn med at den operasjonen tar opp til 45 minutter. Men når du skal inn til byen, dropper shuttle deg akkurat der du trenger å være for å ta toget inn til byen. Toget koster 10 Euro per person, så du ender opp med 30 Euro en vei. En Uber kostet meg 45 inn til Place Vendome som ligger i gangavstand . Toget tar vel litt over halvtimen dersom du er heldig å får ett som går direkte/nogenlunde direkte. Ta toget til Chatelet og ha det som utgangspunkt. Hva finner man på? Vel, det er lenge siden jeg var i Paris første gang, men det jeg digger med Paris er at man kan tasse stort sett overalt. Dag en ville jeg startet med Champs Elysee, tasset og tatt meg av Eiffeltårnet. Deretter tatt ett cruise på Seinen, disse starter rett over gaten fra Eiffeltårnet. Føler du deg litt eksotisk, likte vi dette cruiset godt, men oppstarten er lengre unna http://www.canauxrama.com/en/cruise/cruise-of-the-old-paris_136.html Når cruiset er ferdig, ville jeg tatt Metroen til Sacre Coeur, sjekket utsikten og tatt en middag rett bak. Det finnes ett par restauranter bak der som ikke er så turistfelle. Deretter er det nok på tide å komme seg tilbake til hotellet. Regner med at du er på sisteflyet, tok det for ett par uker siden og mener det gikk i 2030 tiden, så du har god tid. Husk at SAS flyr fra T1 og at togstasjonen er ved T2, så regn litt ekstra tid. Dersom museer frister, er Louvre i verdensklasse. Louvre deretter Notre Dame og middag i Latin Quarter er en fin dag. Dersom shopping er tingen, start Rue Saint Honore bak Louvre og tass hele gaten ned og over til Champs Elysee og en sen lunch på Laduree Ett par ting å tygge på her.
Stemmer i ang gatevandring i Paris, billig og bra! Sacre Coeur kirken er en fin aktivitet, gå opp bakken fra Metro (ikke ta "gondolen" med alle de amerikanske turistene), kirka er fantastisk og gratis inngang og utsikte der oppe er kanon. Trivelig å vandre i gatene bak også. Ellers gå rundt Opera, ned til Place de la Concord og Champs Elysses, men ikke ta lunch på stripa, spar penger og spis et annet sted. Alt i alt meget fotgjengervennlig sentrum i Paris.
Gondolen er inkludert i Metrobilletten og er også brukt av småfeite nordlenninger som ikke vil at pumpa skal stoppe
Har bare vært i Paris en gang, høsten 2013 med en av de siste turene til FlyNonstop, men vi droppa den uendelige køen til Eiffeltårnet og dro heller til tour Montparnasse. Ikke like høyt med sine 59 etasjer og 210 meter, ikke like spektakulært, men høyt nok og med plenty utsikt milevis utover byen. Ingen kø whatsoever. Husker ikke pris men var ikke dyrt. Helipad på toppen, men bygningsytterkanten har barrierer med glassvinduer i så ikke vinden blir for sterk. Bilde lånt fra: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tour_montparnasse_view_arc.jpg
Mange gode tips her! Jeg ville droppet å bruke tid til å gå OPP i Eiffeltårnet. Utsikt får dere fra sacre coeur Noe av det beste med å være i Paris er å sette seg på en koselig cafe og bestille litt ost og et glass vin og se på livet! Byen har også en fantastisk arkitektur, så å bare vandre rundt og se seg rundt er en opplevelse i seg selv!
Anbefales så absolutt om kvelden, særlig Eiffeltårnet syntes jeg var ganske stilig å se derfra med lyskastere og det som er.
Avreise om noen timer, så det blir spennende å se hva vi klarer å gjøre på den korte tiden og med begrenset budsjett. Har med to shopoholikere (og jeg er ikke så langt unna selv), så jeg håper lommeboken klarer seg bra!
Ikke sikker på om dette er rette tråden, men tar sjansen allikevel. Reiser til Paris imorgen for å være der noen dager. I denne forbindelse ønsker jeg noen gode tips om hvor vi kan gå for å spise. Både kjøtt og sjømat er innafor. Beliggenhet ved Seinen hadde vært supert, men ikke avgjørende. En god matopplevelse er viktigst uten det koster skjorta.
For en klassisk bistroopplevelse anbefales Le Bouillon Chartier, gjerne seint på kvelden. Enkel mat, grisebillig, men for en stemning!