Partnerflyvninger / wet lease, hvilke regler gjelder?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av wacz016, 05. okt 2015.

  1. wacz016

    wacz016 Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har prøvd å søke meg fram til et svar uten hell. Har sett en del på å kanskje bruke noen poeng på en reise nå som det er så billig. Flere byer har vært i søkelyset, blant annet København og Hamburg. Men jeg ser at straks jeg er innom København, så er det gjerne et av disse "ad-hoc" og charterflyselskapene som brukes. For eksempel Jet Time eller Cimber. Billettene bestilles jo gjennom SAS, og de skryter jo som alltid av inkludert bagasje, setevalg, gratis kaffe/te, osv. Men gjelder dette på partnerflyvninger også? Ser at Jet Time har helt andre bagasjeregler enn SAS. Når det gjelder Cimber ser jeg at SAS har overtatt 100% av aksjene. Hvorfor males ikke flyene da om, og inkluderes som helt vanlige SAS-fly? Er det noen som vet om dette? Er det alltid SAS sine regler som gjelder på flyvninger bestilt gjennom dem?
     
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Det er det definitivt ikke kan jeg love deg, SAS sine regler gjelder kun for SAS, så feks. du kan bestille Virgin billeter i sas.no, men du får ikke bruke Clubhouse... eller om du må sjekke inn bagasjen din på nytt, så får du ikke med like mange antall bagasje osv. (jeg har hørt andre betalte først, så fikk igjen penger fra SAS etterpå) Ad-hoc er vel ikke sammenhengende heller, er det?
     
  3. wacz016

    wacz016 Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Leste på Wiki at Jet Time fløy charter og ah-hoc for andre selskaper skjønner du. Ah, wet lease ja, det har jeg sett et sted, det kan stemme. Takk for svar!
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel strengt tatt ikke noe unntak da det samme gjelder SAS' egne flyvninger. Eksempelvis KRS-OSL.
     
  5. wacz016

    wacz016 Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Sant det.
     
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å skille mellom codeshare og innleie/partnere. Flyvninger med partnere som Cimber, Blue1 etc er 'native' SAS-flights. Det er ekte SAS-ruter med innleid materiell eller datterselskaper. Du vil ikke finne disse i reservasjonssystemene med Cimber, Jettime etc flightnumre. Her får man opptjening som en fullverdig SAS-flight.

    Codeshare er flighter operert av andre flyselskaper med deres operating flight number 'i bånn'. Dette kan være Lufthansa, Singapore, United etc etc .. ofte i markeder utenom Skandinavia - som f.eks. Frankfurt-Atlanta med Lufthansa. Her gjelder andre regler og det kan lønne seg å gjøre litt research med tanke på opptjening.
     
    SASlovah4evah liker dette
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ikke hvordan det kan være et unntak. BLL-OSL flys med ATR og har service, OSL-KRS flys med 737 og har ikke service, samme gjelder SVG-BGO.
     
  8. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer jo ikke helt det der da, jeg bestilte plus på sas.no til SAN i sommer, da fløy jeg biz(OT) til SFO, byttet til Virgin Eco (VA har ikke plus) videre til SAN, men i SFO ble jeg nektet adgang både hos Virgin Clubhouse og Star Lounge.
     
  9. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    JetTime, Cimber, Blue1 og Braathens operer alle flyvninger på vegne av SAS. Her er reglene akkurat som om det skulle være SAS selv som fløy. Selskapene har en avtale som gjør at de får fly som SAS gjerne med SAS egen branding.

    Viktig at du ikke blander selskaper som nevnt tidligere som har flyvninger såkalt: "operated on behalf of Scandinavian Airlines" med Codeshare. Det er to helt forskjellige ting ;)

    Du hadde codeshare med VX ikke det andre alternativet.
     
    yukho liker dette
  10. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Gresk for meg, men OK...
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De har forskjellige uniform har de ikke?
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Helt siden flytype tok over beslutningen om servicekonseptet fra distansen på ruta :)
     
    mathiasfe liker dette

Del denne siden