Har prøvd å søke meg fram til et svar uten hell. Har sett en del på å kanskje bruke noen poeng på en reise nå som det er så billig. Flere byer har vært i søkelyset, blant annet København og Hamburg. Men jeg ser at straks jeg er innom København, så er det gjerne et av disse "ad-hoc" og charterflyselskapene som brukes. For eksempel Jet Time eller Cimber. Billettene bestilles jo gjennom SAS, og de skryter jo som alltid av inkludert bagasje, setevalg, gratis kaffe/te, osv. Men gjelder dette på partnerflyvninger også? Ser at Jet Time har helt andre bagasjeregler enn SAS. Når det gjelder Cimber ser jeg at SAS har overtatt 100% av aksjene. Hvorfor males ikke flyene da om, og inkluderes som helt vanlige SAS-fly? Er det noen som vet om dette? Er det alltid SAS sine regler som gjelder på flyvninger bestilt gjennom dem?
Det er det definitivt ikke kan jeg love deg, SAS sine regler gjelder kun for SAS, så feks. du kan bestille Virgin billeter i sas.no, men du får ikke bruke Clubhouse... eller om du må sjekke inn bagasjen din på nytt, så får du ikke med like mange antall bagasje osv. (jeg har hørt andre betalte først, så fikk igjen penger fra SAS etterpå) Ad-hoc er vel ikke sammenhengende heller, er det?
Leste på Wiki at Jet Time fløy charter og ah-hoc for andre selskaper skjønner du. Ah, wet lease ja, det har jeg sett et sted, det kan stemme. Takk for svar!
Dette er vel strengt tatt ikke noe unntak da det samme gjelder SAS' egne flyvninger. Eksempelvis KRS-OSL.
Viktig å skille mellom codeshare og innleie/partnere. Flyvninger med partnere som Cimber, Blue1 etc er 'native' SAS-flights. Det er ekte SAS-ruter med innleid materiell eller datterselskaper. Du vil ikke finne disse i reservasjonssystemene med Cimber, Jettime etc flightnumre. Her får man opptjening som en fullverdig SAS-flight. Codeshare er flighter operert av andre flyselskaper med deres operating flight number 'i bånn'. Dette kan være Lufthansa, Singapore, United etc etc .. ofte i markeder utenom Skandinavia - som f.eks. Frankfurt-Atlanta med Lufthansa. Her gjelder andre regler og det kan lønne seg å gjøre litt research med tanke på opptjening.
Ser ikke hvordan det kan være et unntak. BLL-OSL flys med ATR og har service, OSL-KRS flys med 737 og har ikke service, samme gjelder SVG-BGO.
Stemmer jo ikke helt det der da, jeg bestilte plus på sas.no til SAN i sommer, da fløy jeg biz(OT) til SFO, byttet til Virgin Eco (VA har ikke plus) videre til SAN, men i SFO ble jeg nektet adgang både hos Virgin Clubhouse og Star Lounge.
JetTime, Cimber, Blue1 og Braathens operer alle flyvninger på vegne av SAS. Her er reglene akkurat som om det skulle være SAS selv som fløy. Selskapene har en avtale som gjør at de får fly som SAS gjerne med SAS egen branding. Viktig at du ikke blander selskaper som nevnt tidligere som har flyvninger såkalt: "operated on behalf of Scandinavian Airlines" med Codeshare. Det er to helt forskjellige ting Du hadde codeshare med VX ikke det andre alternativet.