Partnerflyvninger / wet lease, hvilke regler gjelder?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av wacz016, 05. okt 2015.

  1. wacz016

    wacz016 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har prøvd å søke meg fram til et svar uten hell. Har sett en del på å kanskje bruke noen poeng på en reise nå som det er så billig. Flere byer har vært i søkelyset, blant annet København og Hamburg. Men jeg ser at straks jeg er innom København, så er det gjerne et av disse "ad-hoc" og charterflyselskapene som brukes. For eksempel Jet Time eller Cimber. Billettene bestilles jo gjennom SAS, og de skryter jo som alltid av inkludert bagasje, setevalg, gratis kaffe/te, osv. Men gjelder dette på partnerflyvninger også? Ser at Jet Time har helt andre bagasjeregler enn SAS. Når det gjelder Cimber ser jeg at SAS har overtatt 100% av aksjene. Hvorfor males ikke flyene da om, og inkluderes som helt vanlige SAS-fly? Er det noen som vet om dette? Er det alltid SAS sine regler som gjelder på flyvninger bestilt gjennom dem?
     
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Det er det definitivt ikke kan jeg love deg, SAS sine regler gjelder kun for SAS, så feks. du kan bestille Virgin billeter i sas.no, men du får ikke bruke Clubhouse... eller om du må sjekke inn bagasjen din på nytt, så får du ikke med like mange antall bagasje osv. (jeg har hørt andre betalte først, så fikk igjen penger fra SAS etterpå) Ad-hoc er vel ikke sammenhengende heller, er det?
     
  3. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Selvsagt er alle flyvninger med Cimber og Jettime som bestilles gjennom sas.no på SK flightnumbers ALLTID med SAS-regler.

    Ad hoc slik det brukes i overskrifen er også feilplassert og uforståelig. En ad hoc flyvning er noe ala en chartret uvanlig tur, ikke noe som er "fast og på rutetabellen". En ruteflyvning mellom f.eks Stockholm og Visby med jettime (eller flybe fra Oktober) er ikke noe ad hoc, og alle SAS-regler følger.

    De eneste unntakene som finnes, ofte for jettime sine ruter, er at korte turer på 30 minutter ikke gir full servering i PLUS-klassen. Men alt av baggasjelimits og loungetilgang og fasttrack og you name it - alt er jo SAS. Det er bare selve flyvningen som er gjennomført av et annet flyselskap og deres ansatte. Det har ingen ting med "ad hoc" å gjøre, det er en wet lease.
     
  4. wacz016

    wacz016 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Leste på Wiki at Jet Time fløy charter og ah-hoc for andre selskaper skjønner du. Ah, wet lease ja, det har jeg sett et sted, det kan stemme. Takk for svar!
     
  5. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,745
    Likes mottatt:
    2,919
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er vel strengt tatt ikke noe unntak da det samme gjelder SAS' egne flyvninger. Eksempelvis KRS-OSL.
     
  6. wacz016

    wacz016 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Sant det.
     
  7. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, om man skal være petig. Som jeg sa; det eneste som kan sees som et unntak er at rutene som flys med ATR72 ofte er korte, og gjør at det ikke tilbys samme servering som en "vanlig" flyvning (på over 30min).
     
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    1,237
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å skille mellom codeshare og innleie/partnere. Flyvninger med partnere som Cimber, Blue1 etc er 'native' SAS-flights. Det er ekte SAS-ruter med innleid materiell eller datterselskaper. Du vil ikke finne disse i reservasjonssystemene med Cimber, Jettime etc flightnumre. Her får man opptjening som en fullverdig SAS-flight.

    Codeshare er flighter operert av andre flyselskaper med deres operating flight number 'i bånn'. Dette kan være Lufthansa, Singapore, United etc etc .. ofte i markeder utenom Skandinavia - som f.eks. Frankfurt-Atlanta med Lufthansa. Her gjelder andre regler og det kan lønne seg å gjøre litt research med tanke på opptjening.
     
    Ida liker dette
  9. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,745
    Likes mottatt:
    2,919
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ikke hvordan det kan være et unntak. BLL-OSL flys med ATR og har service, OSL-KRS flys med 737 og har ikke service, samme gjelder SVG-BGO.
     
  10. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer jo ikke helt det der da, jeg bestilte plus på sas.no til SAN i sommer, da fløy jeg biz(OT) til SFO, byttet til Virgin Eco (VA har ikke plus) videre til SAN, men i SFO ble jeg nektet adgang både hos Virgin Clubhouse og Star Lounge.
     
  11. RedLine

    RedLine Senior Medlem

    Innlegg:
    358
    Likes mottatt:
    647
    Bonuspoeng:
    93
    JetTime, Cimber, Blue1 og Braathens operer alle flyvninger på vegne av SAS. Her er reglene akkurat som om det skulle være SAS selv som fløy. Selskapene har en avtale som gjør at de får fly som SAS gjerne med SAS egen branding.

    Viktig at du ikke blander selskaper som nevnt tidligere som har flyvninger såkalt: "operated on behalf of Scandinavian Airlines" med Codeshare. Det er to helt forskjellige ting ;)

    Du hadde codeshare med VX ikke det andre alternativet.
     
    yukho liker dette
  12. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, det jeg skrev stemmer, for du snakker om codeshare eller bare interline-salg. IKKE wetlease, som jeg snakker om. Det er et gigantisk verdenshav av forskjell på rettigheter mellom en interline/codeshareflyvning operert av et annet selskap - og en wetleased standardflyvning på SK-rutenummer.

    Jeg sa "hvis vi skal se NOEN som helst form for unntak på disse flyvningene med jettime". 737 flyr stort sett på flyvninger som er lange, og det vil derfor i all hovedsak være normal servering på de. ATR72 flyr stort sett på flyvninger som er korte, og det vil derfor være i all hovedsak "kort" servering på de. Det var poenget, det er det eneste som skiller seg ut om man skal se på flyvninger operert av ATR72.
     
    yukho liker dette
  13. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Gresk for meg, men OK...
     
  14. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,745
    Likes mottatt:
    2,919
    Bonuspoeng:
    113
    De har forskjellige uniform har de ikke?
     
  15. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Siden når har uniform vært noe man medregner som inkludert i en billett?
     
  16. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,745
    Likes mottatt:
    2,919
    Bonuspoeng:
    113
    Helt siden flytype tok over beslutningen om servicekonseptet fra distansen på ruta :)
     
    mathiasfe liker dette

Del denne siden