Dette er en advarsel... Kollegaen min og jeg reiste til Stockholm på fredag. Flybussen inn til Cityterminalen fra ARN, og derfra ville vi ta taxi til hotellet. Vi hoppet inn i første og beste taxi (som man jo gjør om man ikke vet bedre...). Etter en 2,36 km lang tur gjennom sentrum kom regningen på den nette sum av SEK 466! Før vi skulle tilbake diskuterte jeg dette med resepsjonisten på hotellet, og han fortalte at det var nærmest lovløse tilstander blant de såkalte "frikjørerne" eller hva han nå kalte dem. De har noen vanvittige takster. Og han sa det så korrekt: "Vi svensker er ikke kjent for dette - så man forventer seg ikke slikt i Stockholm". Jeg må innrømme at det ikke falt meg inn et øyeblikk at vi kunne oppleve dette i Stockholm sentrum. Enden på visa var at vi benyttet Uber tilbake til Cityterminalen i morges, og det kom på SEK 136 - da med Uber Black (det ville blitt rundt hundrelappen med Uber X). Uber FTW!
Det er dessverre en del grums i Stockholms taxibransje.. Det er viktig å se "jamførprisen" i vinduet på bilen. Den gir en god pekepinn på om du blir lurt eller ikke. På hotellet ber man de å fikse taxi til seg, ingen hotell vil sende sine kunder rett ut til disse svindlerne..
Kjipt at dette er tilfelle i Stockholm. Men er det bare prisene som er sinnsvake eller roter folk med taksameteret? Sistnevnte husker jeg er et helvetes stort problem i Vietnam. Uber FTW!
Dette er nok bevisst fusking. Jeg ser at det står "Startkostnad 45:-" på kvitteringen, men jeg synes å huske at takstameteret var på rundt 185:- da jeg så på det første gang, og det var ikke mange metrene fra der vi ble plukket opp... Han på hotellet sa at for et år siden var det enda verre. Da hadde folk kunnet sette seg inn i en taxi, kjøre gjennom sentrum og bli presentert med 5000,- ! Og det var ingenting de kunne gjøre med det. Myndighetene har visstnok tatt noen grep, men ikke nok. Merk at dette er uttalelser fra én hotellansat – jeg har ikke undersøkt det ytterligere.
Helt klart. Hotellet tilbød seg å bestille fra en seriøs aktør, men vi kom frem til at Uber var like greit.
Hjelpes, det er ganske drøyt. Note to self: Fotografer prislisten som står på døren. Er den ikke der? Back out ASAP og finn ny bil.
Ta Taxi Stockholm eller Taxikurir. Da er man ganske safe. Aldri hatt noe tull med disse selskapene på ca 50 turer de siste to årene.
I kveld fikk vi fastpris med Taxi Stockholm fra Arlanda til Stockholmsmessan for 655SEK. Virket like langt som fra OSL til Oslo, så det er mulig å betale normale priser og, men pass på.
Det var noe i nyhetsbildet for en del tid tilbake om taxipriser i Sverige. Der kom det fram at det er fri prissetting så det er lov å ta den prisen man vil. Om dette stemmer fremdeles vites ikke, men det ser jo sånn ut.
Bruk Stockholm Taxi eller Taxikurir da er det trygt. Er dere mer enn en er det billigere å ta taxi på fast pris til adressen i Stockholm enn Arlandaexpressen .....
Ja, Arlandaexpressen (har jeg lest) er det dyreste flytoget i Europa. Jeg tar alltid Flybussen. Tar 45 minutter til sentrum og koster 99,-.
Og det er nettopp på grunn av grums som dette i taxibransjen at fenomener som Uber utbrer seg. Synd for de seriøse taxiselskapene, naturligvis, men jeg klarer ikke helt å føle særlig sympati for en bransje som - også i Oslo - lenge har vært mer forbundet med økonomisk snusk enn noe annet.
Har selv vært borti et av disse selskapene i Stockholm, og bruker i dag ingen bil med "taxi" på taket i den byen i det hele tatt - det blir Uber. Om jeg likevel MÅ ha taxi, så har jeg også lært av svenskene at det er Taxikurer (eller hva de nå heter) jeg skal bruke.
Hadde HK i Stockholm for noen år siden og det er noen skrekkeksempler hvor de har charget 24.000.- kroner for 1 times tur osv.. Stockholm taxi er helt safe, og det er også derfor det er TAXI vakter fra de store selskapene utenfor Arlanda.. Nå skal det også sies at Politiet sjeldent er på lag med svindelsjaføren så hvis man har litt baller kan man jo bare nekte plent..
Jobben bruker Cabonline som fungerer i Norge og Sverige (muligens Danmark og Finland også), her får vi alltid fastpris med aktuelt taxiselskap. Cabonline har avtale med NorgesTaxi i Norge, jeg husker ikke hvilket selskap som blir brukt i Sverige.
Husker godt første gang jeg skulle ta taxi fra Arlanda, ble nærmest overfalt av sjåførerer som et tredje verdens land. Selvsagt er de med dyrest takst hissigst på nye og uvitne kunder. Min kollega gikk forbi alle «selgerne» og tok en Stockholm Taxi. Helt OK i Sverige å velge hvilken som helst taxi også bak i køen.