Det er jo ein del kroner når ein kjører frå plass til plass!(Blei ikkje mange kronene) https://www.nettavisen.no/na24/lavere-flypassasjeravgift-i-norge-og-europa/3423544766.html Men høgare utenfor Europa? Høres rart ut, då vil ikkje OSL og andre vera nokon betre plass å fly Longhault frå? Edit: Fasit ser ut til å vera 75 kr i Norge og Europa og 200 kroner ut av Europa. Ikkje bra for flyreiser ut i verda frå OSL/BGO
Med 200kr per sete så vil det feks være nesten 70000kr i avgift for en fullsatt 787-9 med Norwegian. Tror det kan være lettere for flyselskapene å ha andre HUB’s enn OSL da.
Greip? De letter på skatten på feks goteri og strømm. Og øker andre plasser(lett og sette på miljø avgifter). Staten skal ha sine penger til og drifte Norge de bare flytter litt på hvor de kommer fra
Spørs om man ikke skal belage seg på at for eksempel SAS i (enda) større grad legger sine IC-ruter til ARN og CPH dersom dette realiseres. Også tipper jeg både SAS og andre selskaper beholder de 5 kronene i shorthaul-avgiftsreduksjon i egen lomme. 5 kroner fra eller til i totalsummen er ikke noe passasjerer legger merke til, så de kronene kan enkelt flyttes fra avgifts- til billettpriskolonnen. Litt slik som reduksjonen av merverdiavgiften på matvarer for ørten år siden, som var en gavepakke til Hagen, Reitan et. al.
Gjett om Norwegian skal kreves for de fem kronene for hver fremtidig reservasjon Her skal det tas igjen etter de etterinnkrevde økt flyavgift sist.
Synes dette er helt greit jeg. Blir lettere å svelge når man differensierer lange og korte flyreiser.
Med mindre det er 15 (det var 8 kroner, og ikke 5?) passasjerer som flyr innen Europa for hver LH. I så fall skulle snittet bli det samme.
Ikke 15, men 50. Forutsatt at dette regnestykket er riktig, naturligvis. https://www.nrk.no/norge/miljoavgift-gjor-98-prosent-av-alle-flyreiser-billigere-1.14241840
https://min.e24.no/a/oRj8lg Nå gjør de om på dette, eller, dvs, de implementerer det slik det nevnes i første post fra 2018. C