Passasjeravgiften - i praksis‏

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av KatManDu, 08. juni 2016.

  1. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Svea har lagt på et fakturagebyr, ikke et purregebyr. Forøvrig er reglene for purregebyr, inkasso, forliksråd mm oversiktlig forklart på Altinn:
    https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Purring-og-inkasso/

    Vil bare si at Svea og Norwegian skal få litt av en jobb med å gå til forliksrådet på tusener av bestridte krav. Mest sannsylig vil de droppe restende krav før det går så langt. Og de som har betalt avgiftene på retrospektive krav vil komme til å føle seg lurt og forskjellsbehandlet.
     
    milehigh liker dette
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    100% enig og korrekt.
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Artige folk i Svea. Der kom brevet. Og de har lagt på et purregebyr på kr 67, uten at det tidligere er sendt ut brev med krav!?
     
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Svea erkjenner at første krav kun er sendt per mail, og det har havnet i spamfilter hos mange. De frafaller purregebyret, men opprethholder kravet. De viser for det første til DYs befordringsvedtekter hvor det bla står
    "5.3 Skatter og avgifter
    Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg. Dersom skatter eller avgifter fjernes eller reduseres slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, kan du kreve refusjon ved å kontakte oss direkte."

    http://www.norwegian.no/booking/bes...er-og-vilkar/generelle-vilkar-for-befordring/

    Hvilken betydning og relevans dette har gjenstår å se. Videre henvises til generell uttalelse fra flyklagnemnda

    "29. august 2016 Transportklagenemnda-fly – Generell uttalelse, jf. Transportklagenemdforskriften § 5-6 tredje ledd Flyselskaper har anledning til å kreve etterbetaling av flypassasjeravgift Ved Stortingsvedtak av 14. desember 2015 om særavgifter til statskassen for budsjettåret 2016 ble det besluttet at det fra den tid departementet bestemmer skal betales en avgift til statskassen på ervervsmessig flygning fra norske lufthavner med 80 kroner per passasjer. Avgiften beregnes per passasjer som påbegynner avgiftspliktig flygning og oppstår når flygningen begynnes, jf. forskrift om særavgift av 11. desember 2001 § 3-22-2 og § 3-23- 3. Den 13. mai 2016 ble det besluttet at avgiften gjelder for alle flygninger fra og med 1. juni 2016. Transportklagenemnda-fly har mottatt flere henvendelser/klager fra passasjerer som har kjøpt billetter før passasjeravgiften ble innført til flygninger med avgang etter at avgiften trådte i kraft, med spørsmål om flyselskaper har anledning til å kreve etterbetaling av flypassasjeravgiften. Flyselskapenes rett til å kreve etterbetaling av flypassasjeravgiften reguleres etter nemndas vurdering av særæravgiftsloven § 5 annet ledd som har følgende ordlyd: Er det ved avgiftspåleggets ikrafttreden inngått kontrakt om leveranse, plikter mottageren å betale et tillegg motsvarende avgiften medmindre det godtgjøres at det ved prisansettelsen har vært tatt hensyn til avgiften. Nemnda er følgelig av den oppfatning at flyselskapene under den gitte forutsetning har anledning til å kreve etterbetaling av passasjeravgiften. Nemnda viser videre til at flyselskapene i sine vilkår gjennomgående har tatt inn bestemmelser om at passasjerene må betale skatter og avgifter som pålegges av det offentlige. Uttalelsen er enstemmig. Nemnda hadde slik sammensetning ved behandling av saken: Lagdommer Einar Kaspersen, leder Kirsti Pamphlett, Forbruker Europa Elise Korsvik, Forbrukerrådet Camilla Rise, NHO Luftfart Anne Edvardsen, Ving Norge AS"
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Uttalelsen sier kun noe om generell hjemmel, og de neste sakene som skal prøves for nemnds skal vurdere betydningen av DYs kommentarer i media om at de hadde tatt høyde for dette.

    Videre er det spørsmål om tilbakevirkende inndriving, sågar for folk som kun har betalt for andre.
     
    Scandipendler liker dette
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Case closed for min del:

    "Vi har tidligere sendt deg en betalingspåminnelse på vegne av Norwegian Air Shuttle ASA.


    Vår oppdragsgiver har trukket ditt krav og vi kan derfor bekrefte at saken er avsluttet hos oss."
     
  7. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    I går fikk jeg samme beskjed. Som ventet.
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Hva var bakgrunnen og saksgangen hos deg?
     
  9. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Billttene mine ble bestilt den 3. mars, reisen foretatt i juni. Jeg bestred kravet med henvisning til Norwegians egne vilkår, og ordlyden i dem, spesielt der hvor det står at "Gyldige priser er de som gjelder på tidspunktet bestillingen ble gjort." Mente derfor at det var avtalebrudd. Sa jeg ville ta saken i forliksrådet for rettslig prøving. Hørte ikke noe mer før det plutselig kom mail om at kravet var trukket.

    Det var bare 300 kroner, men avtale er avtale!
     
  10. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ga til slutt opp, og betalte. Dette var etter at jeg hadde klaget til Norwegian, og senere til transportklagenemda som konkluderte med at Norwegian hadde loven på sin side.

    Men jammen har jeg ikke fått en epost fra Norwegian hvor de sier at de delvis vil refundere reisen. Blir spennende å se hvor mye jeg får tilbake.
     
    RoadKing liker dette
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Transportklagenemnda-fly har behandlet noen saker i høst.
    Et par klager som viser til DYs forhåndsuttalelser er avvist med 3 mot 2 stemmer da det ikke anses godtgjort at de krevet inn dette på forhånd.

    "En samlet nemnd bemerker avslutningsvis at Norwegian ikke har kommentert klagers spørsmål om Norwegian har grunnlag for å nekte ham å reise dersom han på avreisetidspunktet ennå ikke har betalt avgiften. Sett hen til at klager har betalt og fått utstedt billett i henhold til sin opprinnelige avtale med Norwegian, samt at han bestrider riktigheten av tilleggskravet, er nemnda av den oppfatning at Norwegian ikke kan nekte ham å benytte den utstedte billetten. Så vidt nemnda kjenner til, har Norwegian ikke avvist passasjerer på grunnlag av manglende betaling av tilleggskravet."

    I den ene saken ble klagen behandlet før flygningene, I den andre i ettertid men nemnda har ikke behandlet spørsmålet om tilbakevirkende kraft/etterinnkreving for utførte flygninger da dette ikke var anført.

    En siste sak hvor klager hadde bestilt for seg selv og sin kone, hvor han nektet å betale gebyret for kona, ble også avvist. Riktig i resultat grunnet identifikasjonsreglene, men feil i begrunnelse etter min mening. Man kan tenke seg at man har bestilt flere reiser for fotballlaget med sitt kredittkort, og det kan ikke da være riktig at det er betaleren og ikke de reisende som skal kreves.
     
    Last edited: 03. jan 2017

Del denne siden