"Passholder" er det noe lurt da?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Heoe5, 16. aug 2015.

  1. Heoe5

    Heoe5 Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    http://www.bagmania.no/collections/passholdere/products/sort-passholder

    Har kommet i en forholdsvis heftig diskusjon om temaet på ett annet forum, jeg er gift en norsk/amerikaner med begge passene i god behold og ser hvor mange flere dører det norske åpner en det amerikanske. Vårt røde fine pass gir oss faktisk fordeler langt utenfor chengen er min erfaring. Nordmenn blir sett på som snille.

    Sist vi reiste til USA hadde en av jentene våre vert og kjøpt seg ett slikt passdeksel som jeg gjerne kaller det og puttet på passet sitt uten att jeg oppfattet det. Jenta er jo 16 og har kontroll på eget pass på reise.
    Ingen problem på Kjevik, ingen problem i København men når vi landet på O'hare og skulle gjennom der ja da fikk hun hørt det. Passene skulle ikke dekkes til, pakkes inn eller noe annet!
    Jeg innbiller meg jo att dette gikk såpass greit som det gjorde delvis forde jenta sto der 16 år gammel superblond, typisk nabojente pen med tårer i øynene og lovet på tro og ære att aldrig mer. Og att pappaen sto med sitt amerikanske pass og statsborgerskap og lovet det samme.
    Vi hadde heldigvis gått sammen med han i køen for de med statsborgerskap jeg sto ikke alene med ungen i turist køen. Da er jeg ikke sikker på om vi hadde sluppet så lett unna.

    Eller hva om det var meg som ikke er ei pen 16 år gammel jente? Og personen som skulle se passet har en dårlig dag?
    Er det noe poeng i og risikere de sure bare for att passet skal se kult ut? Eller søtt?

    Greit reiser du bare i chengen tror jeg ikke du støter på problemet men beveger du deg utenfor tror jeg fort det kan by på problemer med slike passholdere.

    Noen tanker?
     
    Edvard liker dette
  2. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Personlig ville jeg aldri kjøpt meg en slik passholder, jeg liker att passet i seg selv tar lite plass. Minst mulig å dra på er best ;)
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Forklaringen er enkel: Grunnen til at de ikke skal være pakket inn når man leverer dem fra seg er at ofte skal brikken leses elektronisk, og da vil de i en del tilfeller få problemer. De ønsker også å vite at det er passet som leses og ikke noe "fake" man har lagt inn i passholderen. I tillegg skal de visuelt kunne se at passet ikke er tuklet med.

    Ar de var sure i passkontrollen tror jeg bare var en tilfeldig betjent som kanskje ikke hadde en god dag, og som var litt brysk.
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke helt se hvorfor dette skal være noe problem.
    Er vel ikke vanskelig å ta passet ut ved behov for å inspisere det, og ellers ligger det minste utsatt inni en slik lomme.
    Kan tildels forstå det om man har en lomme som gjør at passet ser ut til å komme fra et annet land men ellers er det bare flisespikkeri og unødvendig krangling fra maktsyke gresevakter.
    Mitt pass har mistet 70% av fargen på trykket på forsiden, så hadde nok levd bedre i en lomme..
     
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    En del steder står det tydelig at passet skal være ute av passholder og synlig. At grensevaktene ikke skal plukke det ut er helt naturlig, da blir de evt. ansvarlige hvis passet går i stykker. Det går jo også mye raskere om alle har alt klart. At de lager et stor nummer ut av det er jo en annen sak.

    Har opplevd det samme med politiet her hjemme, gamle typen førerkort (det som var før kredittkortstørrelsen) lå i plastlomme. Leverte det slik, fikk det i retur med beskjed om å ta det ut av lommen. (Fikk ikke kjeft, men beskjed om at slik var det man skulle gjøre det)
     
  6. Heoe5

    Heoe5 Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg kan faktisk forstå grensevakter som ikke har lyst til og ta ut pass av slike lommer hele dagen. Om man gjør set selv før man leverer det fra seg er det jo ingen problem og hver sitt valg, problemet kommer jo når man leverer det fra seg inni denne lommen.
     
  7. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har et transparent pascover, som jeg forøvrigt er rigtig glad for. Beskytter passet fint og man kan klistre bagagekvitteringer på indersiden af omslaget uden at ødelægge passet. Så ved man altid hvor man har dem.

    Men hver gang jeg besøger US eller UK ved manuel skranke, så skal det fjernes. Alle andre steder er det intet problem.

    Dette pascover hindrer ikke scanning af passet el.lign.

    Men ikke nogen big deal og jeg gør det selv inden jeg kommer til skranken...

    De få gange jeg har glemt det, så har jeg blot fået besked på at fjerne det... Uden det var nogen stor sag...
     
    Last edited: 16. aug 2015
    Fnate liker dette
  8. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Har et i blått skinn ikke hatt noen problemer men har ikke vært i USA ennda , men fungerte i Bangkok, Dubai etc...
    Men skal til USA neste år så kjekt å vite, ikke værre en å ta ut passet fra etuiet når jeg lander.
     
  9. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Kjører samme som Flemming. Aldri noen problemer med dette Unntaket er som nevnt over USA og GB. Dette beskytter passet og hindrer skader..
     
    Fnate and Flemming Poulsen like this.
  10. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Det skal også nevnes at det nå finnes mange passholdere (og lommebøker o.l.) som er spesielt skjermet for å hindre avlesning. Om en ikke tar passet ut av en slik før en leverer fra seg så kan jeg forstå at det blir slitsomt for de bak skranken.

    Når det gjelder humøret til nevnte passkontrollør så er det bare å venne seg til det. Det er en del av spillet at de skal kjefte for den minste bagatell, jobben deres er jo å framstå som skremmende for å gjøre potensielle terrorister o.l. nervøse. Tipper de mister jobben på dagen om de skulle finne på å smile andre steder enn på pauserommet :)
     

Del denne siden