Passtøv?

Tråd i 'Reisemål' startet av RoadKing, 28. juni 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    I lengre tid nå har jeg lest slikt som dette.
    http://www.aftenposten.no/reise/Kra...trenger-nodpass-771106_1.snd?xtatc=INT-35-[1]
    Også fra offisielle kilder. "Ta med pass også til Skandinavia"...

    Men...
    Jeg har reist til og fra Tyskland med fly.
    Jeg har reist til og fra Danmark med både båt og fly.
    Jeg har reist til og fra Sverige med bil.
    Flere ganger.
    Jeg har enda til gode å ha blitt bedt om å legitimere meg en eneste gang. Dette både i Norge og i de respektive land.

    Er det noen som blir avkrevd id? Eller er dette bare tøv?
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,684
    Bonuspoeng:
    293
    Sist jeg brukte pass i Europa var da jeg pendlet til WRO i Polen i 2003 ... før Polen gikk inn i EU og ble en del av Schengen ...

    En liten kuriositet, da jeg i 2013 landet på RUN på la Reunion, et departement av Frankrike, altså en del av Frankrike, ble jeg nektet innreise fordi jeg ikke hadde visum. Det ordnet seg da damen fikk opplyst av sin kollega at Norge var en del av Schengen ...
     
    RoadKing liker dette
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe.. en bekjent var på en liten biltur rundtom i Europa og da han var på besøk i Latvia ble det bråk i en dokumentkontroll og ikke kunne fremvise pass. Endte opp med saftig bot, selv med Norske øyne.

    Selv opplever jeg hele tiden å bli avkrevd pass når jeg sjekker inn på hoteller i utlandet. Leiebil kan du også se langt etter i Tyskland for eks. uten pass.

    Konklusjon, jeg har med pass når jeg er på tur:)
     
  4. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    På ferjeleiet på dansk side på sambandet Rødby-Puttgarden stoppet de samtlige biler i mai. De vinket oss riktignok videre uten å be om pass etter å ha tittet inn i bilen for å se om vi var av utenlandsk opprinnelse.
     
  5. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Måtte vise pass da jeg ankom Oslo med DFDS for en ukes tid siden. (I motsetning til da vi gikk i land i Køben dagen før)
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, jeg skrev ikke med 3 s'er, så det så :).

    Forøvrig kan jeg opplyse om at den Nordiske passunion ble innført som prøveordning i 1952 og ble permanent fra 1954. Siden den gang og inntil ifjor har Nordiske borgere ikke vært pålagt å ha med pass på besøk til sine Nordiske naboland. Førerkort har vært aldeles ok, også med politi i de respektive land.

    I ren protest så reiser jeg fortsatt uten pass innen norden og ikke opplevd problem med det.

    For et par år siden sogar til Paris (forglemmelse), men det Franske grensepolitiet hadde ikke noe problemer med Norsk førerkort :)
     
  7. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiser 4-6 ganger i måneden mellom Oslo, København, Odense og Stockholm, og det kunne ikke falle meg inn å ta med meg pass, aller minst for å ære svenskenes tullete dokumentpraksis. Ikke en eneste gang siden innføringen av utvidet grensekontroll har jeg blitt bedt om å vise pass, og jeg kan ikke se for meg at selv en kvinnelig svensk grensevakt i 60-årene med lang fartstid som loungevakt i SAS ikke ville godta førerkort som gyldig ID, restriksjoner til tross.

    Min mest hårete ID-opplevelse må ha vært i Finland, hvor jeg måtte reise på ytterst kort varsel for noen år siden. Glemte lommebok, men hadde heldigvis og helt tilfeldig et MasterCard og et utgått ansattkort fra Univ. i Oslo med bilde og fødselsdato i sidelommen på PC-bagen. Sistnevnte var akseptabelt for både Finnairs drager ved gate og hotellresepsjonen. Men svenskene hadde neppe godtatt det.
     
  9. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Har reist til Stockholm, Brüssel, Frankfurt, Helsinki, Madrid, København de siste månedene uten å bli spurt om pass/ legitimasjon. Men i Taxi fra København til Malmø i begynnelsen av Mai ble alle biler stoppet og måtte vise legitimasjon. Det holdt med norsk førerkort. Men vil vel uansett anbefale alle som reiser å ha med passet, Det opptar jo ikke store plassen :)
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,684
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg lander i Stockholm 1-2 ganger i uka fra Oslo og har ennå ikke sett noen bli bedt om å vise pass ....

    .... av gammel vane har jeg alltid passet med når jeg reiser
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Syns som at hovedinntrykket er at varselet om økt grensekontroll er en tom trusel. Akkurat som mange andre varsel fra "øvrigheta" de siste to årene. "Vi passer på", "vi tar grep", "vi er forberedt"... Alt er bare juks, historier de legger ut for å gi inntrykk av at de faktisk gjør noe.

    Jeg glemmer ikke for et par år siden da en eller annen generalmajor i politiet gikk ut og annonserte i slutten av juli at nå stengte de Norge. Joda, jammen sa jeg smør. Feide over grensa på Kongsvinger uten så mye som en politilue i sikte. To dager senere var det Storlien som ble krysset, ikke en batong en gang.

    Det irriterer meg grenseløst. For det første fordi det ikke er bra å rope ulv, ulv, og ingenting skjer. Plutselig en dag er det alvor, og da blir det ikke tatt på alvor.
    Dessuten, det er så gjennomsyret åpenbart at dette blir gjort for å øke bevilgnignene til en politistyrke som burde komme seg ut i gatene, bli synlig, og fikse hvermannsens problemer ("saken henlegges pga bevisets stilling", "saken henlegges pga bevisets stilling", "saken henlegges pga bevisets stilling", "saken henlegges pga bevisets stilling" ... "saken henlegges pga bevisets stilling") istedenfor å være opptatt av å få automatvåpen på hofta.
    Sist, men ikke minst, nei, jeg liker ikke å dra på pass. Det passer ikke i lommeboka og går alltid ut. Det er ikke praktisk i hele tatt.

    Rant off :)
     
    anders82 liker dette
  12. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har begynt å bære med meg passet, også til ARN* (RETTET fra ARL...) eller CPH. Det er det, som flere er inne på, to grunner til:
    Et plutselig behov for å kunne legitimere meg.
    En plutselig økning i grensekontroll.

    Punkt 1: Var i Italia for et år siden. Ble stoppet av politiet i leiebilen. En av mine medreisende hadde ikke passet med seg, vi var tross alt innenfor Schengen, og vi skulle bo privat. Kort story: Ta med pass. Det sparer deg for noen ekstra hjerteslag. Det løste seg heldigvis, delvis ved hjelp av fremvisning av SAS-appen med billetter hjem, samme dag, delvis ved hjelp av at vi trolig ikke så ut som immigranter, der vi satt i leiebilen.

    Man bør merke seg at våre norske kredittkort, med bilde, eller våre førerkort, ikke er gyldig legitimasjon. Jeg forstår godt hvorfor, men det er synd.

    Punkt 2: Ja..
     
    Last edited: 29. juni 2016
  13. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Til Burkina Faso er det nok greit å ha med pass, ja.
     
    view liker dette
  14. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    HAHA. Takk...
     
    view liker dette

Del denne siden