Pegasus Airlines skled og knakk ved Istanbul Sabiha Gokcen-flyplassen

Tråd i 'Nyheter' startet av Avixlo, 05. febr 2020.

Tags:
  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    VG og andre medier sier nå at et Pegasus Airlines fly skled av rullebanen og knakk i to i Istanbul.
    Vg artikkel: https://www.vg.no/i/3JgyRX
    Nrk artikkel: https://www.nrk.no/urix/fly-delt-i-to-etter-landing-i-tyrkia-1.14891225
     
    SVG_flyer and NoLimit like this.
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    jonss liker dette
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,161
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, er ikke uten grunn til at jeg prøver å unngå Tyrkisk luftfart... :)

    Er uansett flaks at ingen omkom i denne ulykken.
     
    Last edited: 05. febr 2020
    drsyk liker dette
  4. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,060
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for fin lenke! (avherald.com) - interessant sted.
     
  5. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Syntes det er ganske tåpelig å komme med en slik kommentar. Det er ingenting med denne hendelsen som skulle tilsi at det er farlig å fly i Tyrkia eller med tyrkiske flyselskaper. Hendelser og ulykker kan skje, uten at det nødvendigvis betyr at det å fly med selskaper fra det landet er farlig. Eller mener du at tyrkisk luftfart er så utsatt for utfordrende vindforhold som synes å være en viktig faktor i denne hendelsen at du unngår å fly der?
     
    haifinn liker dette
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, om man ser bort fra kommentarfeltene (det bør man kanskje unngå på de fleste steder), så får man rimelig faktabasert info
     
  7. redlund

    redlund Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    3
    Ser at det begynner å komme flere steder at det er 1 som er omkommet og folk som fortsatt sitter fast i flyet.. Får håpe det ikke er sant. Men om man ser på bildene så er det uforståelig at det ikke skulle være flere døde.
     
  8. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,161
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er jo ikke første gang!
    Turkish alene hadde tre "runway excursions" i 2019...
    Det rundt en måned siden Pegasus kjøre av rullebanen på samme flyplass som nå!
     
    livinspeed liker dette
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    I følge IATA har det vært 186 runway excursions siden 2008, hvorav flere har vært fatale. Så nei, det er langt i fra første gang og trolig langt i fra siste gang. Ser virkelig ikke hvordan det kan brukes som argumentasjon for å unngå tyrkisk luftfart.

    Unngår du SAS og da? De har jo gått av rullebanen både i Oslo, Hamburg og Ängelholm de siste årene?
     
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,161
    Bonuspoeng:
    183
  11. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    769
    Bonuspoeng:
    93
    Du må da være enig i at det en vesensforskjell i rwy excursions her når det gjelder de forskjellige selskapene? H9 har etter det jeg kan huske, inkludert denne, tre excursions de siste par år, der 1 havnet utenfor en klippe med nesa i havet og nå en med flyet i tre deler med minst en omkommet - pek gjerne ut hvor velkjente europeiske IATA-operatører har det samme? Velger selv å holde meg unna H9 pga deres lettere frynsete rykte.
     
  12. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel ikke noen som er uenig i at antallet RWY excursions for PGT er vesentlig, mitt poeng var ikke å normalisere dette men å illustrere at det skjer langt oftere i verden enn hva som kommer på forsiden av norske aviser. Det jeg reagerer på er når noen påstår at man bør holde seg unna tyrkisk luftfart, uten noen form for begrunnelse annet enn disse hendelsene.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    H9 er Pegasus?

    Har man funnet årsaken på de tidligere excursions?
     
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    RoadKing liker dette
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,161
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har sagt hva jeg gjør, ikke hva du eller andre bør gjøre.
     
    NoLimit, drsyk and milehigh like this.
  16. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Ja. IATA-koden til Pegasus er H9, ICAO-koden er PGT.

    Om man skal kverulere, ja - men det er bare flisespikkeri.

    Du skriver «Ja, er ikke uten grunn til at jeg prøver å unngå Tyrkisk luftfart... :)». Da er det implisitt at du sier at det er grunn til og at man bør holde seg unna tyrkisk luftfart.
     
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Nå må dere komme dere over i krangletråden....:p
     
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,161
    Bonuspoeng:
    183
    drsyk liker dette
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    I kommentar feltet under, en must å lese:
    Terje Larsen
    for 18 timer siden
    Hendelser som dette er årsaken til at jeg ikke flyr mer. Har vært på over 200 flighter og sett det jeg trenger å se av verden. Ferie i Norge eller Sverige er å foretrekke - nært, tryggere, avslappende og ikke minst mer miljøvennlig.



    Skjønner ikke nordmenns, spesielt Oslofolks, trang til å "oppdage verden" når du kan få autentisk mat fra alle verdenshjørner på restauranter i Oslo, og TV og internett gir mulighet til flotte opplevelser fra hele verden


    Ja ja, her har vi en verdensviter :rolleyes:

    Det blir vel en Tyrkisk offisiell versjon, og en versjon som motsier den første versjonen.
     
    milehigh, Avixlo, jgroneng and 6 others like this.
  20. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    På Avherald har man hentet ut noen viktige nøkkeldata fra Flightradar24. Pilotene valgte å lande med 22-37 knops tailwind (!) og våt bane, det i seg selv burde vært nok info til å avbryte og vente. De fikk også info om at de 2 forangående hadde valgt å avbryte. Når de så setter hjula i bakken 1900m inn på banen, med 1000m rullebane igjen, så har pilotene virkelig et forklaringsproblem på hvorfor de ikke gjorde en go-around.
     

Del denne siden