VG og andre medier sier nå at et Pegasus Airlines fly skled av rullebanen og knakk i to i Istanbul. Vg artikkel: https://www.vg.no/i/3JgyRX Nrk artikkel: https://www.nrk.no/urix/fly-delt-i-to-etter-landing-i-tyrkia-1.14891225
Bortimot mirakuløst at ingen har omkommet når man ser på hvordan nesepartiet har løsnet og rullet rundt... https://www.avherald.com/h?article=4d2e6a8d&opt=0
Ja, er ikke uten grunn til at jeg prøver å unngå Tyrkisk luftfart... Er uansett flaks at ingen omkom i denne ulykken.
Syntes det er ganske tåpelig å komme med en slik kommentar. Det er ingenting med denne hendelsen som skulle tilsi at det er farlig å fly i Tyrkia eller med tyrkiske flyselskaper. Hendelser og ulykker kan skje, uten at det nødvendigvis betyr at det å fly med selskaper fra det landet er farlig. Eller mener du at tyrkisk luftfart er så utsatt for utfordrende vindforhold som synes å være en viktig faktor i denne hendelsen at du unngår å fly der?
Ja, om man ser bort fra kommentarfeltene (det bør man kanskje unngå på de fleste steder), så får man rimelig faktabasert info
Ser at det begynner å komme flere steder at det er 1 som er omkommet og folk som fortsatt sitter fast i flyet.. Får håpe det ikke er sant. Men om man ser på bildene så er det uforståelig at det ikke skulle være flere døde.
Dette er jo ikke første gang! Turkish alene hadde tre "runway excursions" i 2019... Det rundt en måned siden Pegasus kjøre av rullebanen på samme flyplass som nå!
I følge IATA har det vært 186 runway excursions siden 2008, hvorav flere har vært fatale. Så nei, det er langt i fra første gang og trolig langt i fra siste gang. Ser virkelig ikke hvordan det kan brukes som argumentasjon for å unngå tyrkisk luftfart. Unngår du SAS og da? De har jo gått av rullebanen både i Oslo, Hamburg og Ängelholm de siste årene?
Så, siste nytt er at 1 person er omkommet og 157 er skadd, er nok bare flaks at det ikke var flere som omkom. https://www.aftenposten.no/verden/i/P9BMnR/fly-skled-av-rullebanen-og-brakk-i-to-i-tyrkia
Du må da være enig i at det en vesensforskjell i rwy excursions her når det gjelder de forskjellige selskapene? H9 har etter det jeg kan huske, inkludert denne, tre excursions de siste par år, der 1 havnet utenfor en klippe med nesa i havet og nå en med flyet i tre deler med minst en omkommet - pek gjerne ut hvor velkjente europeiske IATA-operatører har det samme? Velger selv å holde meg unna H9 pga deres lettere frynsete rykte.
Det er vel ikke noen som er uenig i at antallet RWY excursions for PGT er vesentlig, mitt poeng var ikke å normalisere dette men å illustrere at det skjer langt oftere i verden enn hva som kommer på forsiden av norske aviser. Det jeg reagerer på er når noen påstår at man bør holde seg unna tyrkisk luftfart, uten noen form for begrunnelse annet enn disse hendelsene.
Ja. IATA-koden til Pegasus er H9, ICAO-koden er PGT. Om man skal kverulere, ja - men det er bare flisespikkeri. Du skriver «Ja, er ikke uten grunn til at jeg prøver å unngå Tyrkisk luftfart... ». Da er det implisitt at du sier at det er grunn til og at man bør holde seg unna tyrkisk luftfart.
Tror vi lar det ligge her foreløpig... For å ta det tilbake til nyheter så har det nå kommet videoer, etc. av hva som skjedde. Antallet omkomne har dessverre blitt oppjustert til tre. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/3JgyRX/fly-skled-av-rullebanen-i-istanbul-knakk-i-tre-deler
I kommentar feltet under, en must å lese: Terje Larsen for 18 timer siden Hendelser som dette er årsaken til at jeg ikke flyr mer. Har vært på over 200 flighter og sett det jeg trenger å se av verden. Ferie i Norge eller Sverige er å foretrekke - nært, tryggere, avslappende og ikke minst mer miljøvennlig. Skjønner ikke nordmenns, spesielt Oslofolks, trang til å "oppdage verden" når du kan få autentisk mat fra alle verdenshjørner på restauranter i Oslo, og TV og internett gir mulighet til flotte opplevelser fra hele verden Ja ja, her har vi en verdensviter Det blir vel en Tyrkisk offisiell versjon, og en versjon som motsier den første versjonen.
På Avherald har man hentet ut noen viktige nøkkeldata fra Flightradar24. Pilotene valgte å lande med 22-37 knops tailwind (!) og våt bane, det i seg selv burde vært nok info til å avbryte og vente. De fikk også info om at de 2 forangående hadde valgt å avbryte. Når de så setter hjula i bakken 1900m inn på banen, med 1000m rullebane igjen, så har pilotene virkelig et forklaringsproblem på hvorfor de ikke gjorde en go-around.