Pilegrimshelg til Seattle

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 29. mai 2025.

?

Hvilket band er din favoritt?

1. Alice In Chains

18.8%
  2. Nirvana

34.4%
  3. Soundgarden

15.6%
  4. Pearl Jam

28.1%
  5. Ingen av de fire men.... (sett inn forslag i kommentar)

6.3%
Multiple votes are allowed.
  1. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Legger opp startpunktet for et lite reisebrev her, når vi først kommer oss av gårde kan det bli hektisk, så tar unna bakgrunnsinfoen litt i forkant.

Som tittelen sier er dette en ren pilegrimsreise, med mål Seattle. Alt her reiser det seg selvsagt noen spørsmål, men av de to alternativene som byr seg for hva en slik tittel kan skjule, med mindre en er ihuga Microsoft eller Starbucksfan, tenker jeg at det er to plausible alternativer igjen.

Badmotorfinger.jpg

Selv om det naturlige på dette forumet da er Boeing, så er det svaret bak luke to som er mest korrekt i denne settingen, altså musikk. Jeg innser at jeg alt der muligens har plassert meg i en aldersdemografi som ikke nødvendigvis er den mest ungdommelige, men so be it!

Reisen ble født for en drøy uke siden etter å plutselig ha kommet over bonusbilletter i biz på SAS nye rute over dammen. Total tid i Seattle er noe kort, kun drøye 50 timer, men på dette forumet føler jeg at dette trenger mindre rettferdiggjøring enn i andre sosiale settinger.

Dirt.jpg

Når jeg hadde fått billettene mine på plass gikk det ut noen invitasjoner til potensielle kandidater for denne slags galskap. Ikke uventet var fristen noe kort og det lå an til egotripp. Men så natt til lørdag tikket det inn en melding som antydet at en kompis hadde fått i seg nok vin til å innse at dette var en glup ide, og at han begynt å komme på gli. Hans bedre halvdel skulle overtales lørdag formiddag.

Lørdagen gikk og jeg tenkte at det nok ikke holdt hele veien inn. Men så når vi på hver kant hadde fått i oss nok inspirasjonssaft natt til søndag løsnet alle problemer. Vi hadde en spontan planleggingskonferanse i en times tid sånn mellom to og tre på natten, og billetter for reisefølge ble skaffet.

Nevermind.jpg

Så da blir det avgang lørdag morgen fra OSL. Kort stopp på to timer på CPH, før vi dundrer over dammen med SK 937 i en A350. Retur mandag ettermiddag.

Musikk står i høysetet for opplevelsen og jeg tar sikte på i det minste å få belyst noen av følgende spørsmål underveis:
    1. Er «G» ordet off-limits i Seattle? Plateselskapet SUB POPs hjemmeside kan tyde på et litt ambivalent forhold til denne merkelappen når de beskriver seg selv «the label is often associted with something called “the grunge movement.” Exploitation of this association has frequently proven financially fruitful.»
    2. Hvor mye merker en at nevnte plateselskap har satt sitt navn på hotellrommet ens, og ikke minst om den kuraterte vinylsamlingen de skal ha utrustet rommet med er tess?
    3. Kan to gamle karer leve på idolenes diett «øl og heroin» en hel helg, som reisefølget foreslo, all den tid det nok kun er ølen vi er rocka nok til å tylle i oss, eller får vi tak i noe bra mat i byen?
    4. Vil et band som for oss er ukjent, men som har valgt å gå for et «dad-joke» navn spille «dad rock?
    5. Vil et legendarisk venue for konserter levere enten i) en fantastisk opplevelse, eller ii) uprovosert grisebank av sure vakter, som ender med å pælme deg inn på dass hvor toalettet har vært tett siden Kurt Cobain sist var innom? Anmeldelsene til stedet ser ut til å svinge 50/50 mellom de to alternativene, med ingen mellompunkter
    6. Lar det seg gjøre med en liten avstikker fra musikken for å se hva de driver med borte på Boeing, og ikke minst lar de meg skru fast en dør eller to?
    7. Hvilke spor sitter igjen i byen fra begynnelsen av nittitallet og musikkrevolusjonen som skjedde da?
    8. Er Nirvana utstillingen på Museum of Popculture bra?
    9. Klarer jeg og reisefølget å ende den evige debatten om rangeringen av de fire store Seattle bandene fra denne tiden? Her er jeg tvilende da mange tidligere forsøk på diskusjoner sene nattetimer, med langvarig avspilling av lydbevis, så langt ikke har bragt frem konklusjoner. (med de fire store menes selvsagt Alice In Chains, Nirvana, Soundgarden og Pearl Jam – i ikke tilfeldig rekkefølge).
    10. Sist, men ikke minst, vil reiseforsikringen dekke dette?
    Ten.jpg

Heng med på reise så kommer det kanskje klarhet i disse spørsmålene, eventuelt i det minste en del ufokuserte bilder og sludder.

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,004
    Bonuspoeng:
    293
    Last edited: 29. mai 2025
  3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,544
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Angrer nå på at jeg takket nei til å bli med. :D (ikke at jeg hadde tid eller anledning, men jeg angrer uansett)

Rangering av band er vanskelig. Har sett alle 4 live, og live er kanskje Soundgarden på topp. Nirvana på Kalvøya var langt under pari. Pearl Jam på Roskilde huskes av andre grunner enn musikken dessverre, og jeg fikk aldri sett Alice in Chains med Layne Staley.

4. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,432
    Bonuspoeng:
    183
    Artig måte å starte reisebrevet på og jeg satser på at fortsettelsen blir minst like bra :)

Sonictravel and Ololsen like this.
  5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Hukommelsen er muligens svak, men Nirvana og Pearl Jam spilte da vitterlig i 92 … (hukommelse og årstall er noe herk …) Mulig du referer til annet år en 92

Sonictravel and Ololsen like this.
  6. holmen

Likes mottatt:
    75,544
    Bonuspoeng:
    293
    Du husker nesten rett. Nirvana spilte i 92, Pearl Jam skulle spille, men avlyste og ble erstattet av Blues Brothers.

Sonictravel and jgroneng like this.
  7. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Takker, får skylde på antall Carlsberg :)

RoadKing, Sonictravel and holmen like this.
  8. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Bra å se at temaet rundt musikk og Seattle ikke er helt uten engasjement!

Teller ned med gamle favoritter på øret. For gamle og nye fans, her er spillelisten vår for turen, kom gjerne med supleringsforslag for det vi har glemt

SEATTLE - spilleliste

IMG_3350.jpeg

Emma, Spielhaug, jgroneng and 3 others like this.
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig :). Det blir gøy å følge!

Sonictravel liker dette
  10. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    32,575
    Bonuspoeng:
    183
    God tur i morgen :)
    Takk for innbydelsen, men den kom for tett på reisen forrige helg :(

Sonictravel liker dette
  11. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Netste gang! Dere to utenfor en veldig høy jernport i El Salvador som spør om Senor Sonicttavel muligens kan paraderes for en timinutter chat, selvsagt avhengig av at senorens daglige plask og vannbrett trening i bassenger ikke kommer i veien. Blir stas!

kjeeli, holmen and Spielhaug like this.
  12. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Da er vi på tur, førstefrokost hos SAS på OSL, stille og rolig her i dag.

Dagens første fly er klart og boardet,

IMG_3353.jpeg

“I’m on a plane (plain), I can’t complain”

Kristian, Earl, Ololsen and 13 others like this.
  13. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Rask tur ned halvfullt fly ned til København. @kjeeli’s VIP lounge avdeling var ledig så da slo vi oss ned med enerom og litt væskebalansering før overfarten

IMG_3355.jpeg

Kristian, Earl, Ololsen and 11 others like this.
  14. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    SE-RSD er det som skal fly oss over fjorden i dag.

IMG_3356.jpeg

Vi er klare og har fått oss litt børst.

IMG_3358.jpeg

IMG_3359.jpeg

Kristian, Earl, Kalsnes and 17 others like this.
  15. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Svarte vi har kommet på avveier allerede!

IMG_3360.jpeg

Kristian, Earl, Ololsen and 15 others like this.
  16. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Noen timer senere viser kartet fortatt at snurrer rundt uten for den afrikanske vestkyst, men flightradar som er online viser heldigvis noe annet.

Litt å spise og drikke underveis

Salmond, Always Salmond

IMG_3363.jpeg
    En veldig salt brisket

IMG_3364.jpeg
    Og litt søtt til slutt
    IMG_3365.jpeg
    mer laks til frokost

IMG_3367.jpeg

Musikkutvalget på in flight siden til SAS har aldri vært noe å skryte av, men her har de i alle fall gjort en effort på den nye ruten til Seattle, med en egen spilleliste for slike som oss

IMG_3362.jpeg

Last edited: 04. juni 2025
    Kristian, Earl, Ololsen and 14 others like this.
  17. holmen

Likes mottatt:
    75,544
    Bonuspoeng:
    293
    Dere er i origo. :D

18. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Som i locked på krysningen ekvator/Greenwich?

Tipper den en anomalitet i space time continuum som endelig en gang for alle beviser at verden er priglesformet, sirkler rundt og rundt her, bare oss og et eldre fly fra Malaysian….

EndreD, kjeeli and holmen like this.
  19. holmen

Likes mottatt:
    75,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp.
    Har opplevd det samme selv.
    Endte opp på en øy sammen med en tjukkas som het Hurley. Han hadde vunnet i lotto, påsto han.

Kalsnes, EndreD, Upsaker and 2 others like this.
  20. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Straks på bakken i Seattle. Hatten av til strålende crew i dag. Oppvakte og service minded.

For første gang personlig hilst på av purser, en nye diamant anerkjennelse? Heldigvis kun på fornavn og ikke så formelt som slikt kan være, fikk også diverse tips om band osv da vi ikke er de eneste som er musikkinteresserte :)

Del denne siden