Pinnekjøtt på avveie - et reisebrev i én akt

Tråd i 'Reisebrev' startet av Rscott, 09. des 2019.

  1. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Som noen kanskje fikk med seg, så hadde jeg en liten episode på OSL for en ukes tid siden. Tenkte jeg skulle la det forbigå i stillhet, men e-posten jeg fikk fra forsikringsselskapet i dag er for imponerende i sin uvitenhet til å ikke deles i et ensides mini-mini-mini reisebrev. Et reisebrev som i sin helhet starter og slutter på Gardermoen.

    Jeg skulle altså til Budapest for å lage julemiddag til en haug studenter, og dro med meg to kofferter fulle av pinnekjøtt, pølser, kålrot, mandelpoteter, fløte og hjemmelaget sauerkraut. Ja - og så min kone og svigermor da. Midt under takeoff besvimte min svigermor to ganger på rappen, så etter en full 6-hjulsbrems på rullebanen taxet vi tilbake til gate, hvor hun ble hentet med ambulanse (hun er helt finfin nå altså, men ble erklært særdeles lite flygedyktig både av kaptein og legevakt). Ettersom min kone måtte følge henne til legevakten, la vi derfor en kjapp stridsplan som gikk ut på at jeg fløy videre med maten, og at hun skulle komme etter med neste fly. CC sa det ikke var noe problem med bagasjen ettersom vi har samme etternavn og dro på samme pnr.

    Da jeg mellomlandet i Frankfurt fikk jeg vite at de hadde hentet ut all bagasjen vår, inkludert det nydelige pinnekjøttet fra en særdeles vakker fjellgård i Hallingdal:

    Garden.png

    Neste mulige fly var først kl 06.00 morgenen etter. Til Lufthansas cred skal det sies at vi fikk ny billett til madamen uten omkostninger. Det til tross for at hun gikk av flyet frivillig, og strengt tatt ikke var deres ansvar lenger. Kjappe 2500 ekstra poeng på gratis bytte fra Business Saver til Business Flex Pro ble det også. Men hun måtte til gjengjeld slepe med seg +/- 70 kg bagasje for egen bagasjetralle over til Radisson og inn på rommet "Holmen-style", mens jeg ble belønnet med en aldri så liten shopping spree for "det aller nødvendigste" i Frankfurt. Et begrep som de fleste vet er et bevegelig mål, avhengig av faktorer som tilstand av sjokk og vantro, selvmedlidenhet, tid i transit, samt mengde trøstebobler foran i bussen og i loungen. Jeg røk på noen hundre Euro.

    Etter hjemkomst sendte jeg derfor inn skademelding til forsikringsselskapet i håp om å få dekket de ytterst nødvendige utgiftene i Frankfurt, samt hotellet på Gardermoen. Jeg mottok dette helt fantastiske svaret i dag:

    Skademail.png

    Vet de i det hele tatt hvordan bagasjehåndtering foregår på et fly?? Er det mange her på IF som selv har vært i magen på en A320 og hentet ut bagasjen sin? Jeg svarte bare kort at det var flyselskapet og ikke min kone som hadde gjort feil.

    I ettertid angrer jeg selvsagt på at jeg ikke var litt mer kreativ i svaret. Det kunne jo for eksempel ha blitt noe sånt:

    "Ja, da ground handling sendte min kone inn i flyets lasterom for å lete etter sin mors bagasje, kom hun ved en inkurie til å ta med seg to ekstra kofferter, til sammen ca 80 kg, i tillegg til sin egen håndbagasje og taxfree. Etter å ha lurt seg forbi sikkerhetsvaktene tok hun så med seg hele sulamitten til et hotell i nærheten hvor hun kylte nedpå en flaske vin fra dagens taxfree-fangst uten engang å ha forlatt landet. Som jo var hele poenget med dette intrikate stuntet med sin mor på laget".

    Det siste punktet om at hun kylte ned en flaske vin fra taxfree på hotellrommet er for øvrig nøyaktig hva som skjedde :p:D

    P.s. Det ble til slutt mat på gjengen i Budapest:

    Buda .jpg
     

    Attached Files:

    Last edited: 09. des 2019
    miura, Earl, Sooninson and 32 others like this.
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,900
    Likes mottatt:
    12,839
    Bonuspoeng:
    183
    News in shorts er ofte det beste :). Dette var både dramatikk (to besvimelser), overraskelser (hvorfor i ... tok de ut bagasjen) og lykkelig slutt (alle fikk mat). Fantastisk. Håper alle som har planer om det også kommer hjem til jul,
     
    ArthurDent, drsyk and Rscott like this.
  3. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    For en historie! Så bra at det ble pinnekjøtt til slutt:)

    Jeg er dog litt nysgjerrig på hvordan i all verden cabinpersonalet fikk med seg at hun besvimte to ganger, rakk å si fra til kapteinen og at de rakk å bremse flyet, på under 30 sekunder?:eek:
     
    ArthurDent and Rscott like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Selv dro jeg til Debrecen tidlig på 2000 tallet med pinnekjøtt og kålrot. Men vi kom fram uten problemer:)

    Håper det smakte godt....
     
    ArthurDent, Eddie47 and Rscott like this.
  5. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Fordi kona mi rev av seg sikkerhetsbeltet, satte seg på fanget til moren, ropte og fiket til henne. Vi satt på tredje rad, så CC fikk det med seg med en gang, og trykket sikkert på en eller annen stor rød knapp. Andre gangen hun besvimte var vi på vei tilbake til gate. Men ja, utrolig imponert over hvor effektive rutiner de har når det oppstår en situasjon.

    Dette er vel bare 5-10 min senere:
    Plane.png
     
    RoadKing, Kristian, drsyk and 2 others like this.
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    For en reise, skremmende nok, når akutt sykdom oppstår. Fantastisk når det går bra til slutt, akutt situasjoner i helse Norge fungere ganske strategisk bra når behovet melder seg. Ikke minste pinnekjøttet, som kom seg fram til rette mager :) Litt verre med bagasje håndteringen.

    Forsikrings selskapet lurte vel egentlig på hvem de skulle legge skylden på, der din kone ble mistenkt, til det motsatte er bevist, jeg mener det "kreative" svaret hadde passer fint inn til TRYG:rolleyes:
     
    ArthurDent and Rscott like this.
  7. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, har hatt et par erfaringer med intensiven i Drammen. Helt eksepsjonelt dyktige folk.

    Fikk akkurat beskjed fra Tryg om at de dekker alt. Veldig godt fornøyd med dem fra tidligere også. Oppga at jeg hadde betalt med Amex, så de vil vel forsøke å få refundert noe derfra. Lykke til med det, sier jeg bare :p
     
    sutenai, ArthurDent and drsyk like this.
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Alle gode ting er tre:
    1) Godt at det gikk bra med svigermor.
    2) Godt at studentene fikk mat.
    3) Godt at forsikringen dekker alt.

    Og la meg få legge til: Godt skrevet!
     
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Med andre ord, en troika med fire deler :)
     
    Eddie47, drsyk, Rscott and 1 other person like this.
  10. Andre_

    Andre_ Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan fungerer dette med flere parter som kan ha forsikringsansvar? Bruker å forholde meg til min helårs reiseforsikring. Men man må opplyse om det kan være andre selskaper som har ansvar også, feks kredittkort. Blir det da en sak de kjører internt, eller risikerer man å få avslag og må rette saken mot kortselskap som kanskje har dårligere vilkår?
     
  11. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Det jeg vet er at hvis du har to forsikringer kan du selv velge å dele kravet likt mellom dem, eller bruke den ene forsikringen opp til maksgrensen, og så kreve eventuelt overskytende av det andre selskapet. Så lenge du er transparent overfor begge selskapene, og ikke forsøker å få noe dekket dobbelt, er det opp til deg. Dette er et av de tilfellene hvor det kan lønne seg med dobbeltforsikring. Hvordan de eventuelt gjør opp seg imellom i bakkant vet jeg ikke.
     
  12. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Hahaha knallbra!!! :p
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Litt av en tur. Takk for at du deler :)
     
  14. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Godt at dette gjekk bra!
    Godt skrivi og takk for at du delar :D
     

Del denne siden