Plus til biz oppgradering dobblet.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fredrik81, 04. aug 2016.

  1. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ser nå på min bestilling, tidligere kunne jeg legge inn oppgradering fra pluss til biz som startet på 200Euro, nå ligger starten på 400Euro. Regner da at med alle som har lagt inn lavere en 400Euro nå automatisk vil få disse kansellert. Hadde vært gøy om noen med lavere bud på LH får disse gjennom.
     
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    samme har skjedd på mine bestillinger.
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor tenker du at de lavere budene automatisk blir kansellert? Eller mener du at de får avlag på oppgradering? Det er jo noe annet enn kansellering.
     
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenker at om minste prisen økes så kvalifiserer kanskje ikke disse til å bli vurdert. Og om budet blir ignoreres, kansellert eller man får avslag så er resultat det samme.
     
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,425
    Likes mottatt:
    29,340
    Bonuspoeng:
    183
    Det virker som om det er dynamisk prising her, så når det er stor pågang og lite ledige seter starter prisen ganske høyt eller stiger etterhvert, og i mottsatt fall med lavere pris. Jeg måtte betale like mye for å legge inn bud på oppgradering fra Plus til C(OSL-ARN-LAX) som det billetten kostet. Da blir det å droppe det fram til prisen synker, eventuelt å prøve for bare retur som er nattflight..

    EDIT: Det var 405€ per pers pr leg som var minstepris for oppgradering. Betalte drøyt 5lapper for billetten så det er jo ca 160% mer for minstebud for oppgradering sammenlignet med hva billetten kostet...
     
    Last edited: 05. aug 2016
  6. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig det er dynamisk prising, men 24 av 40 seter i biz står ledig nå en måned før reisen. Minste budet da og nå med poeng er det samme ( fra 20 000).
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Men det reflekterer jo ikke det totale antall passasjerer. Det kan være tomt i biz og fullt i eco, om alle der byr...
     
  8. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor påvirkes ikke antallet poeng man byr med av denne dynamiske prisingen. Det er kun de med høyest bud så får plass så i grunnen så ser jeg ikke behovet for dynamisk prising i en lukket budrunde. Er det noen med LH reiser som kan by Under 400 euro for oppgradering fra pluss til biz.
     
  9. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Skal til Hong Kong i oktober med hele familien i Plus, ga bud på oppgradering til biz på €300 på hjemreisen, mener det var minstepris, nå er denne økt til €400, er fremdeles omtrent tomt i business ifølge expertflyer.
     
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Da kan det se ut som dette gjeller alle oppgradering og ikke er dynamisk prising. Er rimelig stivt med 400Euro for å oppgradere fra pluss. Får håpe at oss med lavere bud slipper til om det er ledig. På den andre siden er bruk av poeng til oppgradering mer lukrativt nå en før kontra cash.
     
  11. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,425
    Likes mottatt:
    29,340
    Bonuspoeng:
    183
    Om det er veldig få som har lagt inn bud, og det for eksempel er over i eco/Plus så kan det jo være en god ide å senke prisen så de får flere til å legge inn bud om de uansett må flytte noen "opp".. Litt sånn dynamisk prising eller marked/etterspørsel virker.
     
  12. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er det overhode noe vits å ha dynamisk prising i en lukket budrunde. I dette tilfelle så kan de se ut som SAS har funnet ut at budene ble for lave og har økt minste budet flatt på alle oppgraderingen uavhengig av antallet som har lagt inn bud. Og som sagt veldig rart at de samtidig ikke gjør noe med ebpoeng budene, der er minste prisen det samme som før. Du har kanskje en kilde som du kan henvise til som sier at SAS har dynamisk prising av lukkede budrunder der det høyeste( inklusiv status boost) budet vinner uansett.
     
    Last edited: 06. aug 2016
  13. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg la inn oppgradering på i overkant av 3000 NOK fra plus til biz da jeg booket en reise til HKG for noen måneder siden. Da var det et stykke over minstebudet, godt oppe på "still modest" skalaen. Laveste mulighet for bud er nå på nesten 4000 NOK, så det har blitt tilnærmet doblet på min bestilling også. Hadde vært interessant å finne ut om hvorvidt det er snakk om dynamisk prising eller hvorvidt alle minstebudene har blitt justert opp.
     
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du er den femte her inne som ser dette og det er ingen som sier at de nå kan by under 400euro fra pluss til biz på LH, så da har jeg lite troen på dynamisk prising. Tror SAS ser at det blir for mang lave bud og dermed setter listen høyere. Fordelen er at poengene får høyere verdi i for av at minste budet ennå er 20 000 eb poeng. Spørsmålet blir om de budene som ligger under 400euro i det heletatt blir vurdert nå når listen settes høyere.
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at mine to bookinger i høst fra Plus til C også er ca 400, virker som de har tatt grep og justert opp. Plus Saver til HKG ligger på ca 7-7,5K og byr man på begge flighter er det ca 15K, altså som prisen på Z-billetter, rabattert Business.
    Med mindre en får Plus Saver til ca 5K som tidligere på VIP/Friends&Family ser jeg igrunnen ikke noe poeng å gamble om det koster det samme.
    Samtidig er det et marked for dem som får dekket Plus av arb.giver, men må dekke oppgradering selv. Hvorvidt dette markedet er stort nok ift belegget på HKG-ruten vil vel kanskje vise seg etter hvert.
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Angående poeng er 20K en god pris, men for mange av oss som sparer til F-turer sitter det litt langt inne å bruke poeng på oppgraderinger. Netto-poeng blir 15,5K (20K-4,5K) som er differansen mellom Plus Saver og Z Saver.

    Edit: La inn poengbud på en t/r i tilfelle de forandrer disse også, kan jo også gamble på Courtesy Upgrade på flighter. Om det skulle vise seg at prisen synker bytter jeg til cash.
     
    Last edited: 07. aug 2016
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Fra SVG til HKG i Pluss får jeg 15 000 pluss ekstra 25% for gullkort. Ved en oppgradering så blir det 3500 +25%= 4375. Og det er så nærme gratis man kan får det om man da bruker Are sin prising. 1eb poeng som gir status=1kr, uten status =25øre.
    20 000poeng til 25øre stykke som da blir 5000 eb poeng med status, da er differansen 625poeng i ren verdi for oppgradering. Er en gnien faen som liker å reise og eb poeng hamstrer jeg uten problem. ca 120 000 i året med trumf/viatrumf og ca 80-100 000 med kredittkort. Så på toppen kommer reising for gullkort =45 000, pluss eb poeng fra kjerring og unger når vi er på tur + to CT i året(Kjerring med Amex kort er tingen). Så da kan jeg fint bruke noen poeng når prisene ble så stive.

    Er også enig i at det er rimelig mye å kreve bud fra 400Euro fra pluss til biz når differansen ofte ligger på mellom 4000-5000kr i utgangspunktet. F.eks utreise 15.09 og retur 27.09 til HKG
     
    Insomnia4u liker dette
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Godt argumentert iht verdi. Jeg tenkte mest på poengdifferansen mellom Y+ og C siden det er den vi betaler 400euro for, altså 15K netto poeng å legge ut. Men klart, grunnpoeng teller mest.
     
    Fredrik81 liker dette
  19. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Må betale for alle reisene selv så da betyr grunnpoengene litt. Og når jeg alikevel har nok til f turen så sparer jeg kronenen til ny tur.
     

Del denne siden