Sant sant, og om de hadde gått for sms kunne de i samme slengen sikret seg oppdaterte mobilnr til kundene.
Ble også hacket for en stund siden. SAS EB meget passive etter min mening. Var brukt til en hotellbooking i Øst Europa og bestilt natten før innsjekk. Jeg oppdaget dette raskt (selsagt hyppig innom saldo/app etc) og fikk ringt hotell og EB. Vedkommende skulle bo der 4 netter og hotellet ville ikke gjøre noe før en bekreftelse offisielt fra EB kom på saken. Etter X antall telefoner og mail fikk jeg noe som hotellet etter hvert kunne godkjenne for å ta tak i saken, men de ønsket i utgangspunktet noe bedre fra SAS EB avdeling. De brukte vanligvis 1-2 uker på å svare fikk jeg beskjed på, så da ville vedkommende ha sjekket ut. Av prinsipp vil jeg ikke la folk slippe unna med slikt så derfor stod jeg på ekstra + for å få poengene raskere tilbake. Leverte politianmeldelse etc med navn og telefonnummer på vedkommende som lå i reservasjonen (dette kunne SAS levere ut). Saken endte med at vedkommende hevdet han hadde bestilt fra et reisebyrå og måtte betale oppholdet i cash og jeg fikk poengene tilbake rimelig raskt. Syntes fremdeles han slapp for billig unna, men finnes vel grenser på hvor mye energi hotell gidder å bruke på en slik sak. Syntes uansett vi i det minste burde fått en mail til EB-adessen registrert på profilen ved uttak av poeng automatisk i tillegg til evt annen adresse som ble oppgitt.
I tillegg til en passordtjeneste (f.eks. 1Password, LastPass eller Dashlane), som er must-have, kan det også være lurt å ha en god VPN-tjeneste som man kan bruke når man er på reise. Der florerer det jo av åpne nettverk det er fristende å koble seg til. Selv bruker jeg NordVPN, og er godt fornøyd med den.
Sånn, da er passordet mitt byttet til umiddelbart. Det nye innen passord (nytt for meg ihverfall) er at det sikreste er korte fraser som du husker - Så istedet for L!verp00l bør man bruke IngenbankerLiverpool2019! (Normalt ville jeg kanskje ha skrevet IngenbankerRBK2019!, men - øh - tabellen...)
Skjedde med min konto tidligere i år pga Point Sharing, og hvor et av medlemmene hadde blitt hacket. God hjelp fra [email protected] som fikk stoppet iPhone utsendelsen, og fikk poengene (270k) etter å ha politianmeldt saken. Endret passord og fjernet tilgang for resten til å bruke poeng. Fraud avdelingen sa at det stort sett var noen som hacker eposten, bruker glemt passord, og så endrer/ bruker passordet til å tømme kontoen. Det eneste som overrasker meg er at politiet henlegger saken. De har tross alt mottaker av varene og adressen...
Alle seriøse steder bruker https og passordet ditt er like sikkert over åpent nettverk som via VPN. K