Hei En ting jeg har lurt på lenge er hvem det er som betaler for SAS Plus i Norden. Greit nok, jeg har selv betalt for Plus av og til når prisforskjellen var minimal osv. Men jeg fløy f. eks. nylig CPH-OSL, og det var 14 (!) rader med SAS Plus eller noe. Jeg tipper at de fleste av passasjerene er forretningsreisende, men hvilket selskap gidder å betale ca. dobbel pris for SAS Plus på en strekning som CPH-OSL? Har de spesielle firmaavtaler med SAS, må de ha fullfleks-billetter (noe jeg ikke skjønner, har en kompis fra et konsulentselskap som reiser mye, og de får ikke lov til å fly SAS Plus - de må alltid velge det billigste alternativet, i verste fall får man kjøpe ny billett)? Så vidt jeg vet er det omtrent bare McKinsey av konsulentselskapene som betaler business-biletter for sine ansatte på flyvninger på mindre enn 4 timer. Det ser man også ganske tydelig ellers i Europa, LH osv. har jo sjeldent mer enn 3-6 rader med business. Men de har i det minste et ledig midtsete! Hvis folk reiser mye, får de jo status uansett, da trenger man i hvert fall ikke Plus for å få fast track og lounge-tilgang. Så hvem er det som kjøper alle disse billettene? Er det noe jeg har oversett her? Lønner det seg å booke Plus, bare man reiser ofte nok? Jeg har selv begynt å fly DY igjen etter 1-2 år med nesten utelukkende SK-flyvninger fordi prisforskjellen rett og slett er ganske stor på mine ruter. Bonuspoengene jeg tjener veier ikke opp for det, ikke engang med gullbonus osv. Kan noen være så snill å opplyse meg?
Måtte google det. Travel Pass gir 6% rabatt på Plus-billetter, det er jo omtrent ingenting. Men så har de også klippekort og periodekort. Det var mer interessant. Fant dog ingenting om priser. Jeg reiser for det meste Berlin-Oslo ifm. jobben, minst 1-2x i måneden, kunne jo teoretisk være interessant, men jeg tipper at det ikke lønner seg før man er i hvert fall ukependler...
Er nok veldig mange med Travel Pass Unlimited. Ta f. eks Fredrik (@SAS-EBP) som er på forumet her inne: Link
Må reise 2-3 tur/retur i plus før det lønner seg med travel pass...i alle fall sist jeg regnet på det. Et poeng med plus er forøvrig fleksibilitet.
Plus er fullt refunderbar, så jeg booker gjerne mange billetter når det er tilbud, siden det ofte er usikkert når jeg skal dra og hvor mange ganger.. Kansellerer da senere de billettene jeg ikke trenger og da er gjerne Go-prisen høyere enn Plus var da jeg bestilte! Hvis GO fortsatt er billigere enn opprinnelig Plus-pris (og forskjellen ikke forsvarer ekstra poeng og andre goder på flyet) når jeg vet helt sikkert at jeg skal reise, så booker jeg en GO-billett i stedet, men det skjer ikke ofte..
Det er nok mange som flyr Plus pga fleksibilitet ja. Har for øvrig ofte lurt på hvorfor firma tillater det. Flyr du mye innenlands er jeg ganske sikker på at det er billigere å konsekvent fly økonomi og heller kjøpe ny billett de gangene det evt skjærer seg.
Jeg har lagt merke til at dette har økt veldig i det siste, halve flyet er pluss. Jeg ser virkelig ikke poenget.
I mitt firma blir 100% av reisene viderefakturerert og ofte bestilt dagen før. Har tilogmed opplevd at turen har blidt kansellert på vei til flyplassen. Da sitter du igjen med en bilett som ikke kan refunderes og heller ikke faktureres mot kunden siden jobben ble avlyst. Derfor flyr vi veldig ofte pluss med mindre turen er 100% sikkert at blir gjennomført.
Booker selv endel Plus OSL-ARN og refunderbar er hovedgrunnen. Møter har en tendens til å bli flyttet, og på retur vil jeg gjerne på et tidligere fly hvis muligheten byr seg. I det tidsrommet jeg bestiller er det ikke mitt inntrykk at prisen er dobbelt med Plus, men snarere 200-600kr på en pris som gjerne begynner rundt 1000 lappen på de avgangene som er relevant. 200kr er det verdt for å sitte på første rad og få litt mat i en travel hverdag, men resten av differansen må forsvares på fleksibilitet.
Nettopp! Men Travel Pass kan jo faktisk være interessant når man reiser mye. Er sikkert mange som pendler flere ganger i uka mellom OSL og ARN/CPH f. eks. Jeg pendler mellom et rom i kollektiv i Oslo og en kjæreste som studerer i Berlin. Til sommeren flytter hun antakeligvis til Stockholm eller London for å ta en mastergrad. Det kunne jo teoretisk være et alternativ å bytte til travel pass og si opp rommet i Oslo... Nå i det siste har jeg hatt en del møter i Oslo, og det å fly har blitt omtrent som å ta t-banen. Likevel tror jeg foreløpig at det fortsatt er billigere å bare booke økonomibilletter etter behov. Å bestille mange Plus-billetter på forhånd er også en interessant idé. Men hvor lang tid tar det før man får pengene tilbake? I tillegg har jo ofte DY veldig rimelige billetter. Greit nok, de har ingen lounge (noen kan jo finne på å bruke en refunderbar SAS-Plus-billett til å komme inn i loungen...), men på korte flyvninger er det jo nesten ingen forskjell ellers. Har f. eks. aldri opplevd at SAS har gjennomført priority boarding på OSL (dvs. avvist folk ved gaten).
Hvis det ikke var jeg som må betale, ville jeg også bestilt Plus hver gang. Lol! Men tenk om dere ikke kunne viderefakturere billettene, hadde det fortsatt lønnet seg? Hvor ofte skjer det at dere bestiller dagen før og møtet blir avlyst like etterpå? Og hvor mye dyrere er Plus-billetter? Jeg tviler på at det hadde lønnet seg - med mindre prisforskjellen mellom Go og Plus er minimal (og det kan jo skje når det kort tid til avreise).
Jeg har en del turer i jobbsammenheng hvor det er usikkert hvor lang tid ting tar og da kjører jeg ofte Go ut og Plus hjem. Så hender det at jeg oppgraderer Go-billetter jobben betaler til Plus for ekstra grunnpoeng. Privat booker jeg Plus i Europa for poeng og fri børst. Siden jeg alltid har minst en mellomlanding blir det ofte en god del ekstra poeng for det, og ofte er ikke prisforskjellen veldig stor.
Fleksibilitet og mulighet for lounge for statusløse forsvarer for min del en pris på 2-300 kr ekstra for plus
På jobben min så booker vi som regel SAS pluss full flex på kampanje, sånn at jeg er fleksibel i forhold til møter jeg har i Oslo, eller andre byer i Norge og eller i Europa. Det er veldig greit hvis vi må endre på planene i siste liten. Hvis vi ikke hadde hatt denne praksisen så hadde vi nok spylt tilsvarende summer i dass, siden vi ikke hadde fått refusjon, så for firmaet så er det alltid SAS+ Flex
Det er ingen tvil om at det er mer behagelig å fly Plus med mulighet for å hoppe på et tidligere fly. Jeg skjønner bare ikke helt at bedriftene er villig til å betale for det på korte innenriksturer.
Når det ikke er stor prisforskjell, skjønner jeg det godt. Jeg må si jeg ble litt overrasket over at prisforskjellen ofte ikke er så stor, jeg trodde den var større. Sjekket f. eks. TXL-OSL neste uke nå, og på de dyre avgangene er det bare ca. 200 kr forskjell mellom Go og Plus, selv med mellomlanding. Billige Go-billetter er derimot ca. 400 kr billigere enn Plus-billetter til samme fly. Da snakker vi plutselig 800 kr t/r - nok til enda en reise t/r med DY (eller SAS om man er heldig). Men samtidig koster DY en brøkdel av SAS-billettene... Så SAS-billettene er ganske dyre fra før. Mulig forskjellen innenriks eller innenfor Skandinavia ikke er så stor mellom DY og SK.
Jeg tror svaret er enkelt. Jeg har selv mange ganger sittet på Pluss CPH-OSL og det har vært hver gang jeg har fløyet business hjem fra forskjellige steder som NRT, IAD e.l. Mvh John
Nå utgikk jeg fra det opprinnelige spørsmålet om hvorfor det var type 14 rader med Plus fra CPH til OSL, ikke hvorfor noen gidder å betale opp kun for den strekningen. Mvh John
SAS har vel aldri tilbud på full flex. Og der vil du uansett betale forskjellen mellom hva du har betalt før og hva det koster dagen ved ombooking..