Heisann! Det er sikkert bare jeg som er litt treig i nøtta, men trenger tydeligvis litt hjelp til å forstå opptjeningen hos Widerøe. Widerøe skriver: ---- Du kan opptjene Basic-poeng på alle våre direkteruter* i inn- og utland. *Direkteruter = flyvinger uten mellomlandinger eller flybytte Kilde: https://www.wideroe.no/Flybilletter/EuroBonus/Opptjen-EuroBonus-poeng ---- Vil det si at om jeg f.eks. booker en flight: WF165 fra Hovden Ørsta-Volda til Florø (kommersiell rute, ikke anbudsrute) WF102 fra Florø til Flesland (kommersiell rute, ikke anbudsrute) ...så ender jeg opp uten poeng og legs, selv om det er to ulike ruter der jeg sitter en god time å venter i Florø før neste flight? Eller vil det gi meg to legs med dertil Eurobonus-poeng? Eller gjelder begrensingen bare på en typisk melkerute-flight i Nordland, der man er innom en tre-fire flyplasser for å slippe av og ta på passasjerer underveis? Disse rutene er vel uansett anbudsruter og har derfor ikke opptjening. Rekrutt
Dette skal du få to kvalifiserande strekningar på, samt EB-poeng tilsvarande bookingklassen på billetten din (100, 250, 750 eller 1 000 (pluss ev. 25 % dersom du er gull- eller diamantmedlem i Eurobonus). Når det gjeld formuleringa er eg litt usikker på kvifor dei har den ståande slik for alle ruter med mellomlanding undervegs (les: mjølkeruter) er vel ruter med statsstøtte og som difor ikkje gir poeng, men dette er noko eg ikkje veit heilt sikkert.
Tusen takk for rask avklaring! Det er godt å ha noen erfarne som velvillig øser ut med kunnskap! Rekrutt
Erfaringa kjem av å bu fem år med fem flyplassar innanfor ein radius av to timars køyring (dersom lensmannen har fri) der fire av desse er på kortbanenettet
Ikke alle melkeruter med mellomlanding er statsstøttet. F.eks. fløy jeg nylig TOS-BOO med WF, med mellomlanding i SKN. Både TOS-SKN og SKN-BOO er kommersielle ruter. Siden det er samme flightnr. får man imidlertid kun poeng for 1 leg, nemlig TOS-BOO. Blir akkurat det samme med SAS sin rute mellom TOS og TRD, som mellomlander i BOO. Får kun poeng for 1 leg selv om man flyr hele veien fra TOS til TRD.
Ja, dette er gode eksempler på hvorfor WF har den nevnte formuleringa på sine sider. Siden manns minne er omtrent tre dager, hadde jeg glemt av disse. Takk for påminnelsen
Opplevde å få kun 100 poeng for et leg som skulle gitt 250 poeng (vanlig economy med bagasje). Flere som har opplevd det? Noen som har tips om hvordan man kan klage på antall poeng (ikke kun manglende poeng)? Var riktignok bestilt under 2 for 1 kampanjen i sommer, men det ble "lovet" 250 poeng per leg under bestillingen.
Mycket konstig. WF bruker å få til dette, i alle fall etter min erfaring, men det kan være at noe har gått feil i et eller annet system et eller sted. Det skal være mulig å skrive klage i fritekstformat til EB-retro-avdelinga i SAS. Der må du skrive på engelsk, legge ved de samme opplysningene som du må skrive inn i poengetterregistreringsskjemaet (billettnummer, bestillingsreferanse, dato, reisestrekning osv.) og ikke minst vise/argumentere for at du skulle ha flere poeng. Hele sulamitten smeller du avgårde til denne adressen: ebretro @ sas punktum se. Begge disse sidene viser poengtabellen slik den er per nå: https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/wideroe/ https://www.wideroe.no/fly-med-oss/eurobonus
Uten å måtte lage en ny tråd som henviser jeg meg her. På fredagen som var så fløy jeg TRD-EVE-TOS med Widerøe Jeg var fult klar over at TRD-EVE skulle gi meg EB poeng men EVE-TOS er vel anbudsrute og dermed teller ikke det. Men når jeg ser i SAS appen min nå så har jeg fått poeng for den strekningen(?) Noen som vet hvorfor? Jeg klager ikke, ble bare litt nysgjerrig
Du har rett i at strekninga Evenes–Langnes er ei statsstøtta rute, men min første tanke er at det har ikkje SAS funne ut av. Så du får ta godt vare på dei 100 EB-poenga
Mener å tidligere ha hørt at det også har med strekningen du flyr. Det ble jo her i realiteten fløyet TRD-TOS, og der er det jo fri konkurranse og det kan dermed være utløsende for opptjeningen på EVE-TOS også. Slik at på reiser hvor man kan reise på kommersielle ruter på A-B, så vil man kunne opptjene poeng på hele reisen A-C-B.
Når det var SAS streik og tåke i Bergen gjorde at Widerøe returnerte til Torp så ble jeg booket: Sandefjord - Trondheim - Sandnessjøen - Bodø - Tromsø og da fikk jeg ikke EB poeng for Trondheim - Sandnessjøen - Bodø da det var anbudsruter Det skal jeg så absolutt gjøre
Tipper årsaken til at du har fått full uttelling er nettopp det at du har blitt booket om, og det taklet ikke it systemet til sas.
Jeg har tidligere fått poeng for strekningen TRD-TOS, med mellomlanding på EVE (samme fly og rutenr.), men da kun for én leg (kom opp som TRD-TOS) i poengoversikten. Da er det nok fordi den strekningen er poengivende, men ikke EVE-TOS hvis man kun hadde flydd den.
Jeg fløy TRD-EVE med Widerøe WF666 som er poeng givende Byttet fly og fløy med mye mindre Widerøe EVE-TOS WF878 som er en anbudsrute. Men poeng har jeg fått og kvalifisert flyvning
Vet noen om ruten til Ørland gir poeng? Den står ikke i lista over anbudsruter hos Widerøe, men den er tegnet inn på kartet nederst på siden...
Det er ikkje Widerøe Flyveselskap som opererer ruta mellom Ørland og Gardermoen, så her blir det nok smått med Eurobonus-poeng. I tillegg er vel dette eit samarbeid mellom kommune og næringsliv om rutekjøp, så poengopptening hadde ikkje vore mogleg sjølv om Widerøe hadde vore operatør. Sjå her: https://orlandlufthavn.no/