Hvilken strategi pleier dere å bruke på SAS sin såkalte "priority" boarding? Tenker først og fremst på OSL, men men for så vidt over alt ellers innenlands. Jeg gidder stort sett aldri å komme så tidlig til gaten at jeg får vært med på priority-oppropet (mitt inntrykk er vel at alle stormer til skranken med en gang uansett, og alle slipper inn). Samtidig vil jeg jo ikke risikere 'gate closed' fordi man tar seg for god tid. Det har skjedd en gang før, 17 min før avgangstid. I mobil-checkin-alderen føler jeg det er slutt på å vente på passasjerer, status eller ikke. Man vet jo ikke om de faktisk er i terminalen eller sjekket inn på sengekanten og sovnet igjen. I sum fører det til at jeg stort sett alltid kommer til gate med 150 foran meg i køen. Er det meningen at man da som EBG+/Plus skal spasere forbi og snike seg inn helt foran? Eller er "priority-tiden" strengt tatt over, så man bare pent får stille seg bakerst? Uansett orker jeg sjeldent den sosiale fordømmelsen av å spasere forbi køen, så jeg blir heller stående bakerst. Med en separat priority-fil - som det er mange andre steder - hadde jo dette vært mye enklere. Hvertfall på de større stedene burde jo det la seg gjøre, selv innenlands. (Innser at dette er langt opp på listen over first world problems, men det er vel strengt tatt mye av det vi snakker om her )
Min oppfattelse av systemet er at priority-boarding foregår de første minuttene før vanlig boarding, og så er fritt frem. Ikke at noen respekterer det uansett. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å snike meg forbi langt inn i boarding-prosessen, du kan fort ende med en blåveis.
Dei burde verkeleg klare å få til separate køer, slik som på andre flyplassar. Eg har vore i same situasjon, ein gong sneik eg meg forbi på innsida fordi eg følte eg hadde retten på mi side. Den retten hjelp dog ikkje mot stygge blikk. Neste gong får eg enten møte opp tidlegare eller stå bakerst å irritere meg over at det ikkje fins to separate køer.
Den beste formen for Priority boarding er å ha evnen til å lese handlingsmønsteret til de som står i skranken. Så er det bare å lukte når de skal til å starte boarding og stille seg opp helt fremst et min eller to før det braker løs Den metoden funker fjell hver gang, alt SAS prøver på i Norge er i 95% av tilfellene helt nytteløst desverre.
Nå er jeg bare EBS, men har sett når en SAS boarding, stormer alle sammen fram til skranken! Prioritert boarding fungerer ikke hos SAS, slik det gjelder fro andre store flyselskaper, slik jeg har sett..... Men tror at så lenge SAS sier dette ved gaten, så har dem ivertfall prøvd, å bryr seg ellers lite.. Ingen som blir sjekket om man har gull / diamant f.eks...
Med tanke på at vi nordmenn er generellt dårlig til å stå i kø så tror jeg det er vanskelig å opprettholde noe som helst system, før reisende blir lært opp til det. Ta USA feks, de er som skapt for å stå i kø. De står i kø hver dag. Og det gjenspeiler seg når de står på gaten. De respekterer faktisk at det finnes andre som reiser mere enn dem selv som har prioritet.
Det er nettopp dette som ikke eksisterer i Norge. Her er alle like uansett hvilken seterad man sitter på og uansett hvor ofte man sitter der...
Her i Stavanger tror jeg det er på KLM man får priority boarding best til, vet ikke helt hvem som har handling på de, men det er vel ikke SGH? På SAS og Lufthansa har jeg av og til opplevd at folk har blitt bedt om å vente når de ikke kunne vise til gullkort av de i gaten, men det kan være akkurat samme personen som neste gang jeg er å flyr ikke bryr seg om det. Så jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke bare kan være konsekvent på det når man ene dagen er veldig på det og neste dag gir totalt blanke faen. Jeg er fan av tydelige soner slik som de som Funkybob sitt bilde. Når folk stiller seg i rett kø da, så er det lett å ta de i korrekt rekkefølge, og folk er forberedt på det. Jeg liker gate konseptet til Lufthansa på Frankfurt, men det blir vel kanskje litt vel stort å gjennomføre i Norge på andre flyplasser enn OSL.
Aviator som har KLM på Stavanger. Har sett til tider at SGH for SAS-flygninger har en varierende tendens til å avvise non-priority ved gate de første 5min, for så å la alle komme til. Man kan jo lett se fra horden at uten no ordentlig køsystem eller lignende så er det vanskelig å opprettholde en priority-boarding når det står 100pax i en stor klynge og nærmest dytter hverandre foran skranken. Mon tro om det ville vært en idé for dem å ha et "beltegjerde" som deler opp området foran skranken i to for å ha pri på en side og vanlig på andre...
Generelt er priorityboarding i Norge et lett kaos, og grunnen er vel at nordmenn ikke takler at noen har rett til å gå foran eller "snike i køen". Har selv blitt skjelt ut da jeg ble kalt fram foran en som hadde ventet lenge i innsjekkingskøen til KLM i Bergen. Hadde en artig opplevelse i en gate i Amsterdam for et par år siden. I løpet av samme helg tok jeg fly fra samme gate i Amsterdam. Først til Bergen med fullt kaos og alle presser seg fram med en gang gaten åpner. Så til Berlin der alle ble sittende mens det var priority boarding, og da de fikk beskjed reiste de seg opp og gikk inn. Nordmenn altså...
Bruker som regel å komme bak en haug av mennesker som har stilt seg opp i god tid før de annonserer boarding. Opplever som regel at de avviser de første i køen, under priority boarding. Som regel står det en del med EBG+ tag bak sammen med meg og venter, siden de ikke vil presse seg forbi folkemengden. Noen prøver å presse seg frem, men det trøstende blikket fra meg veier nok mindre enn hatet fra hoi polloi. Et litt mindre problem i åpne områder, hvor man kan komme fra en annen vinkel. Hadde vært fint om de fikk opp disse automatiske skrankene igjen.
Nå ser jeg at du snakker om SAS i Norge, men etter at SAS flyttet til T2 på LHR så er mitt inntrykk at priority boarding funker relativt bra med en egen separat kø og nokså klare beskjeder om hvordan boarding skal foregå.
Tenkte på avreise fra Skandinavia ja, LHR m.m av europadestinasjoner har fungert overraskende bra i det siste
Uff.. priority boarding... Skulle gjerne sett litt mer bein i nesa på personell ved gate som avviser folk uten pluss eller gull/diamant/pandion. Det som er ekstra flaut er at selv Ryanair har ett godt og velfungerende pri boarding system på Torp. Hadde iallefall for 10-ish år siden da jeg var student og ikke hadde råd til å reise med de "store gutta" Men ett raskt spm ang Pri boarding på sas med EB Gull.. Kan man ta med seg en venn på Priority boarding med gullkort? Man kan komme seg gjennom Fast Track sammen, drikke øl i loungen sammen, men blir man "splittet" ved gate?
Men må også si at dersom man tar i bruk priority boarding på OSL på vinteren, så ender man bare med å bli sendt ut på brua og stå der og fryse i 5 min før flyet faktisk er klart for boarding.
Kommer aldri til å forstå meg på priority boarding… Det er jo mye bedre å sitte i lounge frem til det står Gate closing? Hvem er det som heller vil stå å vente på brua og/eller i flyet?