Håpløst å finne noe konkret hos selskapet, så jeg forsøker meg her. Vi har billetter til Bangkok i Go Pro. Tenker å evt oppgradere retur BKK-CPH til business. Det eneste jeg finner hos SAS er at jeg kan legge inn bud, minimum 48k poeng pr snute. Er det noenlunde grei sjanse for oppgradering for minimumsbud sånn rent erfaringsmessig, eller må man hoste opp mer ? Hvilke kriterier legges ellers til grunn for om man får tilslaget ? Et annet alternativ er oppgradering på flyplassen, og det er der jeg ikke finner nok info. Regner med det er fast pris da og at man er garantert oppgradering såfremt det er plass. Hva er prisen for en sånn oppgradering på flyplassen, dvs om det lønner seg istedenfor å legge inn bud ? Hvordan foregår dette rent konkret, snakke med de i innsjekken, evt noe annet ?
Først og fremst, upgrade på flyplassen er noe som er mulig om der er ledige plasser litt før boarding. Det er fast pris med poeng til USA og Asia, 50k Go/Eco til Business og 35k fra Plus/PE til Business. Usikker på om der er fastpris for betaling med penger. Når du gjelder upgrade med bud, så er det litt mer gambling og sjansespill. Det kan virke littegrann tilfeldig hva minstebud er, og det varierer ofte en del fra dag til dag. Men det kan være en idè å sjekke med Awardfares for eks for å se hvor mange seter som er tilgjengelig. Masse ledig skulle tilsi større sjanse for at et lavt bud går inn. På reise til Nord-Amerika, så er det også mulig å legge inn et alternativt bud til Plus i tillegg til et primært bud til Business. Det er vel i utgangspunktet beste bud som vinner (merk at statuskunder har en multiplikator på budet), med forbehold om at det sikkert er enklere å få upgrade som en person vs en gruppe på 4 for eks. For eks fikk jeg avvist et bud på 60000p for upgrade til business fra Go fra CPH til LAX (2 x 60k poeng siden vi var 2 stk), og der var minstebud 33000 poeng. Mens man også kan få upgrade med minstebud.
Takker for et utfyllende svar. Det som fortsatt er ubesvart er det rent praktiske med oppgradering for poeng på flyplassen. Hvor, hvordan osv.?
Gjøres ved gate. Bare å spørre dem som er der ved din gate. Så kan upgrade gjøres med fastpris for poeng iallefall. Det er en risiko å vente til upgrade ved gate vs å legge inn bud. Alternativt legge inn litt lavt bud, så prøve ved gate om det ikke går gjennom.
Gode greier. Da kan jeg ikke se det store poenget med å by mer enn minimum siden man for samme poengsum kan kjøpe oppgradering om ikke budet går gjennom. Begge alternativer betinger ledig plass okke som.