Skjønner at prising er komplisert, og jeg regner jo med at flyselskapene jevnt over vet hva de driver med. I dag hadde jeg en dagstur med Widerøe, BGO-HAU-BGO. Skulle kjøpe billetter for en en ukes tid siden. HAU-BGO om ettermiddagen kostet 1228. Ikke superbillig, men greit nok med litt sen bestilling, så jeg kjøpte billetten. BGO-HAU om morgenen var mye dyrere (rundt 2000?). Det var nok til at jeg tok en liten time-out og seriøst vurderte å ta buss ned eller dra dagen før. Etter litt om og men tok jeg flyet likevel, men sponset jobben med 3750 EB-poeng heller enn å betale de 2400 kronene som billettprisen i kroner da hadde steget til. Alt dette er selvsagt greit, Widerøe må endelig få sette prisene som de har lyst til. (Dette var de billigste billettene på flyet, og prisforskjellen til de øvrige billettene med bagasje, fleksibilitet osv var konstant hele veien.) Men: På morgenflyet med de grisedyre billettene var det 6 personer. Kveldsflyet, som kostet rundt halvparten, var nesten helt fullt. (Og mange var amerikanere, som jeg tipper har bestilt god tid i forveien.) Kun av nysgjerrighet: Noen som har gode teorier om hva som kan føre til en slik prising? Og kan det virkelig være optimalt?
Interessant spørsmål og tematikk, men tror du postet i feil underforum. Store deler av forumet har e-postvarsel på dette underforumet da det brukes til å varsle om feilprisinger. Alle selskapene i Norge har relativt lik revenue management hva gjelder oppbygging. I praksis er det antall solgte billetter (vs kapasitet) og dager før avgang som avgjør pris ut fra presatte modeller. Det gir mening at en morgenavgang som har flere jobbreisende har en høyere grunnpris. Så kort som en uke før er mange uansett priset høyt, da spillteori (fremtidige reiser) gjør at selskapene må gjøre det lite attraktivt å kjøpe kort tid før avgang. I tillegg kan spesielle hendelser gjøre at prismodellene manuelt justeres. Eksempelvis var jeg på en forelesning i nettopp revenue management tidligere i år. Der forklarte Director of Revenue Management i Norwegian hvordan de i år hadde identifisert at nordmenn med uttak av en enkelt feriedag fikk muligheten til fem dager langhelg i mai grunnet røddager, og at de tidlig hadde gått inn og justert opp prismodellene til for eksempel Spania på de aktuelle datoene av den grunn.
Nå kommer det utelukkende spekulasjoner fra min side, men det kan være jeg er inne på noe. Som bakgrunn kan man anta at Widerøe som andre ikke-lavprisaktører først og fremst prøver å skvise så mye ut av hver passasjer som de kan heller enn å på død og liv fylle flyene. Dette er samme tilnærming som for eksempel SAS kjører og hever prisene til en solid sum penger ved bestilling kort tid i forveien. Widerøe tok med rette 2400 BGO-HAU fordi de ‘visste’ at det er en pris det er villighet for å betale ettersom de som mest sannsynlig bestiller i dette tidsrommet 1) MÅ reise eller 2) reiser på andres regning og kost spiller liten rolle. Et par teorier for hvorfor den tomme flighten er dyrere enn den fulle flighten (forstår det slik at begge ble bestilt på samme tidspunkt). 1) Folk ønsker ikke å stå opp grytidlig for å rekke det tidligste flyet eller for å ta bussen som er noe billigere og er mer tilbøyelige til å betale mer for fly 2) På hjemreisen er man gjerne tilbøyelig til å bruke noe ekstra tid på buss, vente på en senere avgang eller fly via OSL for å spare penger 3) Det er flere ‘siste liten’-passasjerer på morgenflyene enn kveldsflyene Feks fra Stavanger ligger 09:50-flighten ofte milevis over 06:00-flighten både langt i forveien, men også tettere på avreise. Jeg vil anta at flyselskapene anser det som optimalt, ellers ville de ja endret praksis. For å trigge etterspørsel må man ganske langt ned i pris, spesielt om det er tett på avreise. Si at Widerøe dumper prisen til 500 for BGO-HAU. Da må man ha 5 passasjerer som ‘hopper på’ dealen samme uke for at det skal gi dem tilsvarende bruttoinntekt. På en flybillett til 500 er ganske mye skatter og avgifter, så i praksis må man sikkert opp på 8-10 passasjerer for samme inntekt for flyselskapet. Det er nok ganske begrenset hvor mange bergensere som får bookingabstinenser av et tilbud i ukedag på en reise til Haugesund. Da kan man like greit selge 1 veldig dyrt sete og skape samme margin.
Anbefaler de som er interessert i dette temaet om å sjekke ut denne kanalen på Youtube: https://www.youtube.com/@RickZeniRMVideos/videos Sett fra utsiden kan prisingen virke uforståelig, men det er en vitenskap bak det.
Takk for innspill og linker (og beklager ev feil underforum). Det som overrasket meg mest var vel egentlig ikke at morgenflyet kostet 2000 (selv om det var tomt), men at ikke kveldsflyet, som må ha vært nesten fullbooket en uke før, ikke kostet 2000 (eller mer). Men ja, de har helt sikkert sine grunner.