Har følgende situasjon: Jeg skal fly SAS fra Stockholm til Oslo. Flighten min har EN billett til salgs, flighten etter min er utsolgt (om ikke oversolgt), og er den siste flighten den dagen. Altså innbiller jeg meg at min flight også kan bli overbooket, og at det ikke er flere muligheter den dagen. Neste dag, er det midlertid masse ledig på omtrent alle flightene. Siden jeg ikke skal rekke noe hverken den dagen eller dagen etter, tenker jeg at det ikke gjør meg noe om jeg må overnatte en ekstra natt, og fly dagen etter. Er det da sånn at de automatisk booker meg om til første ledige (som i teorien kan være avgangen 06:15), eller kan man be om en flight litt utpå dagen så man slipper å stå opp i 4-5-tiden? Noen som har noen erfaring med dette?
Familien på 5 fikk i hvert fall booket til en litt senere avgang CPH-OSL da vi kom forsinket fra BKK for et par år siden og ikke rakk siste flyet. De hadde opprinnelig booket oss inn på første avgang 06:15, men jeg fikk ordnet det til en senere avgang på morgenen uten problemer.
Du kan velge en flight utpå dagen. Dette er en manuell prosess, så det er bare å be den som gjør ombookingen om å ta en flight du liker
Takker for svar! Siden det fortsatt går et fly etter mitt, kan jeg risikere å "måtte" prøve meg på standby på det først, eller blir jeg sendt rett på et hotell når det uansett er utsolgt? (Ikke for å "tyne" mest mulig ut av SAS eller noe, men jeg kjenner at jeg ikke er så veldig gira på å bli skvist nedi et evt. ledig midsete). Nå er forresten mitt fly også utsolgt, og om noen andre ha planer om å fly ARN-OSL samme dag, er 12:30-avgangen siste mulighet med SAS.
Noe som er enda bedre en nyavgang med overbooket fly er å få klappsete i cockpit. Bare ta kontakt i skranken å sei at du kan flyge klappsete om dei har overbooket. Stort sett blir dei veldig glad siden dei da kan ta med en ekstra passasjer. Så vil skranken ta kontakt med Kapteinen, og han vil videre avgjøre om du får sitte i godsete. Får du dette invilget får du en fantastisk flytur!
Hvordan vil det være dersom du melder deg frivillig til å sto over.....? Får man kompensasjon da ? Har en rimelig full flight der det er siste avgang denne dagen....og jeg har ingen problemer med å stå over til neste dag,forutsatt at SAS dekker overnatting etc.... Og en annen ting : Jeg har en OT på nevnte flight,dersom den går inn til Plus, og jeg må vente til neste dag.....vil jeg da få reise i Plus ?
Teknisk sett mister du vel oppgradering dersom du bytter flight, men hvis det skjer på SAS' "initiativ", så tror jeg de lar oppgraderingen følge med til din nye flight. Normalt pleier vel flyselskapene også å kompensere de som frivillig står over (noe de pleier å bli riktige glade for ved overbooking, ettersom alternativet er å virkelig måtte skuffe noen). Men hvordan SAS håndterer dette er anyone's guess.
Normalt sett tilbyr de vel de som frivillig står over en kompensasjon på enten cash eller en voucher for flybilletter. Velger man cash får man etter min erfaring halvparten av det beløpet man vil få viss man velger voucher. F.eks. 100 Euro cash eller en voucher på 200 Euro innenlands. Jeg er usikker på hvordan de håndterer overbooking (innenlands) viss det er den siste avgangen den dagen, men utenlands har jeg i alle fall fått overnatting på hotell også. Antar at det vil være det samme innenlands, men da vil de kanskje prøve å få folk som bor i nærområdet til å stå over slik at de slipper å betale for hotell.
Meldte meg frivillig til å fly via CPH da BLL - OSL hos SK var overbooket her i sommer, og da fikk jeg (som @Travellingalf nevner) Denied Boarding Compensation (€300 i vouchers som evt kan byttes til €150 cash). Jeg kan ikke forestille meg annet enn at de også ordner hotell ++ hvis du er nødt til å vente en dag - det kan du selvfølgelig forhøre deg om når/før du melder deg som frivillig.
Det byttet fra BLL-OSL til BLL-CPH-OSL er jo en god deal. 300 euro i kompensasjon pluss et ekstra EB-segment.
Det er snakk om CPH-TRD, men så vidt jeg ser er det fortsatt ledige seter, dog ganske få. Om noen kan sjekke dette i Experflyer e.l... Snakkk om SK2884 10.oktober... Ser det er rimelig fullt på avganger CPH-TRD ( også via OSL ) denne lørdagen. Noen som har en formening om hvorfor ?
Hei LN-FHU! Er siste helgen i høstferien i Midt-Norge som du vet, så er derfor det er mange reisende hit da. Skal i tillegg er det ikke så mange avganger lørdager som de andre dagene, så færre seter å velge mellom totalt. Skal faktiske selv være med Sk2884 denne dagen fra CPH, så da sees vi sikkert ombord. Flyr Plus med familien da... Kim
Ja vi får se.....vurdere å melde meg som frivillig til å stå over om behov. Ellers vil du finne meg dyyyypt nede i en tuborg oppe i gullkantina - kommer fra Finland og A350-DO så sikkert behov for å reparere litt
Har opplevd overbooket fly fra CPH til FRA pga mistet connection pga birdstrike med landing på det flyet som skulle ta meg til CPH. Sa eg kunne sitte i cockpit på klappsete men neida. Der måtte du ha ID kort og alt i SAS etter Germanwings ulykken men du kan be om senere avgang. Eg fikk byttet til et fly rundt 11-12 tiden.. Lykke til
Jeg meldte meg frivillig på Finnair OSL-HEL (billig economy ). Fikk fly med sas plus samme kveld. Kom frem 2 timer etter finnair og fikk et prepaid visa med 250 euro som kompensasjon (i tillegg til eurobonus poeng for sas fullplus og legs med sas)