Brodern har punktert med en leiebil booket fra alamo.no i USA. Betalt med Trumfvisa. Antar det blir noen kostnader her, er det noe reiseforsikring dekker?
Hvis ikke han klarer å skifte dekk selv. ring Alamo og de sender servicebil fra AAA eller lignende. Men håper ikke han sitter og venter på svar ennå ...
Det varierer endel imellom selskapene hvordan de håndterer punktering, da det slett ikke er sikkert du kunne gjort noe for å unngå det. Eneste rådet jeg kan gi er å lese i betingelsene fra Alamo.
Som oftest dekker ikke standardvilkår dekk og vinduer. Det kan være greit å vite. Noen ganger er det også hull i "ingen egenandel"-varianter, så moralen er å alltid lese betingelsene særdeles nøye. Spesielt i USA.
Jeg punkterte med en Hertz leiebil i USA for ca tre uker siden. Byttet selv til reservedekket og tok turen til LAX stasjonen for å få en "fix". Utfordringen min var at de ikke ville bytte bilen siden jeg hadde bil fra "prestige collection". Eller rettere sagt de kunne gjerne ta inn bilen, men jeg kunne ikke få ut en tilsvarende. Da prestige, dream og andrenaline collection biler ikke får leveres inn til andre stasjoner. De tilbød meg hva som helst av standardbiler slik at jeg enten kunne kjøre til SFO å få ut en nye prestige bil, eller kjøre en standardbil resten av turen. Etter krangling i et par timer fra kl. 23.30 til 02.30 ! endte det opp med at de til slutt byttet dekket på bilen (noe som for ordens skyld tok 15 min etter at vi var ferdig og krangle ) og jeg fikk bilen med videre på turen. Fikk $150 i avslag på leien for en "hyggelig" natt. Men for å dra det litt tilbake igjen. Hadde standard LDW forsikring og det var mer enn nok, så fikk ingen ytterlig kostnad for uhellet.
Hos AVIS i USA må man tegne "road side assistance" ekstra om man vil ha gratis hjelp langs veien ved punktering o.l. (ca. USD6/dag tror jeg)