Jeg vurderer å fly biz med QR til Tokyo med start Helsinki istedet for Oslo, men blir litt smånervøs når jeg ser at HEL-DOH er satt opp med A320 - 100/200. Ifølge Seatguru betyr det at det benyttes to versjoner av flyet, den ene med flat seng, mens den andre med kun bakoverlening av setene. Noen som vet om det er mulig å finne ut hvilken versjon som er satt opp 24. oktober? Overlever selvsagt med 160-grader helning på setet, men har forsøkt det tidligere og fikk omtrent samme følelse som da jeg som barn forsøkte å ligge stille i sklia på lekeplassen.. Gøy, men ikke en stabil stasjonærtilstand - selv ørsmå vibrasjoner i flyet eller en bevegelse av øyelokkene fører lett til at man sklir ned på gulvet og havner under setet foran, og der befinner man seg snart inntjafset i ledninger og utstyr, og så må en flytekniker eller kirurg hjelpe til med å få deg løs. Mye styr. Omveien via HEL istedet for OSL-DOH-HND er forøvrig 7700 billigere (inklusive posisjonering), samtidig som F-loungen til Finnair i HEL kan være verdt et besøk. Men seteengstelsen sliter på nervene.
Seatmap på Expertflyer (courtesy Seatguru) sier "recliner", mens Google flights sier lie-flat.... Finner ikke noen sted spesifisert om det er 100 eller 200.
Med Qatar så hvet du vel egentlig ikke før du er på flyet... Så vanskelig å vite dette helt sikkert. Finnair har ikke noen F lounge på HEL. Men de har en Premium lounge. Hvis du flyr Qatar må du ha Emerald status for å komme inn i Premium loungen. Ellers den vanlige business class loungen.
Vel... Flyet som QR 308 foreløpig er satt opp med har lie-flat. Du kan se det på ExpertFlyer ved å se på Economy Class. Flyene med flat-beds går til rad 28 i Economy, mens de med recliner går til rad 29. Nå flyr ikke Qatar F til HEL i det hele tatt, så regner med at trådstarter er Emerald. Kan bekrefte at Finnair sin Premium Lounge er bra...
Jepp, min unøyaktighet. Tenkte på Premium loungen, og riktig at jeg har Emerald. Wow - det var en skarpsindig og logisk observasjon, som jeg garantert ikke hadde funnet ut av på egen hånd. Tusen takk - dette var beroligende opplysninger, og jeg tror ikke det er noen grunn å vente lenger med bestillingen Det er likevel alltid en sjanse for at den andre flytypen settes opp, men den risikoen er til å leve med. Uansett skal det bli stas med et ekstra loungebesøk.
Lie-flat setet til Qatar er samme som du finner i veldig mange United-fly (blant annet 757-200 som også er en narrow-body), og er absolutt godkjent... Søkte på et par andre datoer også, og fant bare avganger med lie-flat seter, så tipper at HEL er en destinasjon hvor Qatar prioriterer det produktet. Er tross alt en stor OW-hub.