QR Qpoints opptjening tips

Tråd i 'Reisedeals' startet av Ursa, 28. mars 2018.

  1. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Hei hei dette blir nok veldig søkt og spesifikt for de fleste. Men jeg velger å dele dette pga:

    1. Jeg er superfornøyd med mitt Qatar (QR) sølvmedlemskap (personlig hilsen, sikret førstebestilling av mat, biz innsjekk, lounge i OSL og DOH og SGN (som jeg reiser 5-6 ganger i året til) og ryktet sier også soft block på inntil en hel rad dersom det er lite belegg).
    2. Men jeg fikk sølvmedlemskapet på bakgrunn av at vi fikk en gullbillett i biz til Tokyo i fjor, som gav instant sølv med 140 av 150 Qpoints som jeg trengte.
    3. QR er gnien på Qpoints, f.eks blir det kun 40 Qpoints per tur OSL-DOH-SGN T/R på billigste eco, slik at det blir litt for hardt å opptjene de 300 man trenger for gull (selv om sølv uansett er enkelt).

    Men uansett til poenget: det virker som Qatar har en merkelig deal med CATHAY PACIFIC (CX), fordi Qpoints opptjeninga her er mye mye høyere enn hos de fleste andre partnere (inklusive QR selv). Til og med eco gir riktig mye Qpoints.

    Akkurat nå har CX tilbud også til Asia om man bestiller foruten fellesferien og før 31. mars. Husk at prisene dems er en del høyere til å starte med, så ikke akkurat charter-priser uansett. Men bear with me. Velg Danmark som avreiseland på hjemmesida dems, for da kan man få opp tilbud fra Oslo siden de er partner med blant annet Lufthansa og British Airways som flyr deg til hhv FRA eller LHR før videre avreise.

    Så endelig et eksempel på hva jeg egentlig mener: 7500 kroner 15-22. mai for OSL-LHR-HKG-SGN. "so what" det er jo ikke så billig? Men det som er kult her er at disse billettene (klasse Q, N, N) gir henholdsvis 10, 40 og 16 Qpoints. Det er ganske rått og 65% mer enn på Qatars egne billigbilletter. Det skal sies at Qatars priser også er en del lavere når man finner de gode prisene.

    MEN enda mer interessant er at CX har premium economy (PE), noe som gjør det lettere å rettferdiggjøre en dyrere billett som også gir henholdsvis mer Qpoints enn f.eks en klasse H economy-billett hos Qatar som gir 100 Qpoints på samme strekka, men kun eco-opplevelse.

    QR klasse H - OSL-DOH-SGN - 12000 NOK - 100 Qpoints på economy-sete
    CX klasse M,E,H - OSL-LHR-HKG-SGN - 10500 NOK - 116 Qpoints i premium eco-sete

    NB: legg merke til at opptjening av Qmiles er lavere på partnere enn på QR selv (Qmiles brukes for å booke bonusreiser, mens Qpoints teller mot status).

    Som dere ser kan det være at CX har ganske lukrative billetter om man ønsker å spare til Qatar/Oneworld-status. Jeg skal sjøl fra Oslo til Ho Chi Minh City (SGN) 17-21. mai på premium economy. Gleder meg stort, og skriver sikkert en liten trip report :)
     
    alexfins, petterel, Are and 3 others like this.
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,057
    Likes mottatt:
    1,479
    Bonuspoeng:
    113
    slutta og samle qpoints når jeg fant ut de skulle ha dobbel poengpris for så og si alle avganger når man prøver å bestille :)
     
  3. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    QR har et av de dårligste programmene i hele Oneworld. Ble sølv der ved et uhell, burde egentlig heller samlet poengene mine et annet sted.
    Bruk heller BA eller kanskje CX til å samle poeng.
     
  4. Paalk

    Paalk Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Qpoints er ikke så enkle å finne snarvei til nei. Har aldri flydd med CX men tar det som et bra tips :)

    Når det gjelder Qmiles får jeg like mange om jeg tar noen overnattinger via Rocketmiles som en Biz tur OSL-DOH. Så jeg prøver alltid å booke via dem om ingen av kjedene jeg vanligvis bruker har hotell i byen jeg drar til. Samler opp en god del ganske kjapt via den dealen.

    Har også masse QCredits som forsvinner hvert år, siden de kun gjelder per kalenderår. Fikk brukt noen som delbetaling på en bonusreise en gang, men ellers forsvinner de ut av vinduet like fort som de kom.
     
    Ursa liker dette
  5. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke for å være en fanboy, men synes det er bedre å ha mulighet å betale dobbel bonuspris (som Qatar og United) enn å ikke ha muligheten (som SAS).

    Og så synes jeg også at Qatar sølv gir langt flere fordeler enn SAS sølv.

    På den andre siden er jeg enig i at man skal velge midtøsten-favorittselskap med omhu pga mye dårlig media på forretningspraksis.

    Er også enig i at QR ikke nødvendigvis er perfekt for alle. Men de vant flybransjens aller høyeste reward I fjor (best airline 2017), og om man har mye reiser i Asia så er det deilig med et stopp på halvveien med fantastisk lounge og dusjrom.

    Prøver ikke være fanboy, men synes Qatar har skjerpet seg det siste året mtp kundeservice og fortjener en sjans for alle som reiser en del på Oneworld i Eurasia.

    Takk for tips om Qmiles på rocketmiles.

    Edit: see at Flyertalk sitt QR-forum stort sett er statuskunder som sier at ALT av bonusturer er dobbel pris, INGEN oppgraderinger med Qcredits (som er en tredje form for poeng som brukes kun til oppgraderinger... Som tydeligvis ikke funker). Samt Qmiles faktisk ikke kan brukes til å fly med resten av Oneworld. OK jeg gir meg QR må seriøst sparke alle de elendige supportmedarbeiderne og bare get their shit together. Jeg tror fremdeles det er mulig at de er på rett vei ettersom sist gang jeg ringte faktisk fikk hjelp, i motsetning til tidligere ignorans+arrogans. Vi får se. Om jeg blir misfornøyd med QR gull så skal jeg i hvert fall være helt ærlig på det, men jeg håper jo på det beste ☺️
     
    Last edited: 29. mars 2018
    Robert H and Supersergei like this.
  6. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,057
    Likes mottatt:
    1,479
    Bonuspoeng:
    113
    Ba
    Ba er tingen i ow:)
     
  7. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk oppgradering fra biz til F for MEL til DOH to måneder før avreise ved bruk av Qcredits. Fikk også tilgang til Al Safwa, selv om jeg visstnok ikke var berettiget (men hadde sikret meg utskrift av en e-postkorrespondanse som bekreftet det motsatte). QRs kundeservice er etter min erfaring dramatisk forbedret siste 12-18 måneder. Har forøvrig Platinumkort hos QR, uten at jeg vet om det har noe med saken å gjøre.
     
    Ursa liker dette
  8. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    473
    Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    Kan jeg få lov til å spørre hvor mange Qcredits du måtte ut med?
     
  9. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Bare en bagatell: A total of 35 Qcredits have been deducted from your account for above upgrade.

    Alle mine Qcredits har i årevis bare blitt nullet ut - og snart mister jeg 60 til... Desto hyggeligere at jeg denne gangen fikk oppgradert :)
     
    Supersergei liker dette

Del denne siden