Hva er vel mer sårbart for tidens tann enn et hotell? Da hotellet ble bygd på Nedre Elvehavn i Trondheim for noe rundt 40 år siden var det mange meninger. Protestsanger og skriverier. Bygget ble det, og flott ble det. Det ble byens nye storstue da Britannia dessverre ikke var i den forfatning det skulle vært. Royal Garden hadde vel sin glansperiode fra min ungdomstid i et tiår eller to. Med årene har forfallet kommet, men jeg er fortsatt svak for hotellet og så lenge de ikke priser seg bort, så blir det gjerne så jeg ligger der når jeg en sjelden gang har behov for en overnatting på hotell i Trondheim. Sånn som nå i disse Coronatider. Vi ankom sent på kvelden, i 21 tiden og ble uoppfordret oppgradert til biz rom med elveutsikt. Ei utmerka elv te å spøtt i Biz rommene på RG er ikke av de største, men det funker for to som er glad i hverandre og deler på koffert.
Utsikten var fin den, elva er jo kjær. Men når man ser vannskadene i vindusrammen blir man bare trist Slik skal det ikke se ut på et hotell som gjerne vil være 4*.
Da vi kom ned til frokost klokken 8, var det helt tomt. Ikke en sjel. I det hele, man fikk litt sånn spøkelsesopplevelse av hotellet, så tomt var det. Likevel, resepsjonisten påsto de hadde mer belegg enn på en vanlig påske...
Det som overrasket var at de øvrige gjestene som etterhvert kom til frokost var utenlandske. Det ble snakket polsk, spansk og engelsk.
Frokosten var overdådig. Mye godt som ikke var forventet i disse tider. Vi måtte be resepsjonisten åpne for oss, for inne på det avsperrede frokostområdet var det ingen. Hverken kl 08:00 eller 08:05. Det som trakk ned var det harske baconet og det krampaktige forsøket på å bortforklare. Når noe skjer, er det bedre å legge seg flat enn å begynne å finne på mye tull. Det er menneskelig. Når det er sagt, baconet var så åpenbart harskt at en oppegående kokk måtte ha luktet det hvis man hadde luktet, evt kjent smaken hadde man smakt. Nei, RG har et godt stykke igjen til konkurrenten nedi gata som lever godt med Norges beste frokost 13 år på rad.
Kortfattet; Hotellet trenger sårt en oppussing, både bygg og mannskap. Med et hederlig unntak. Resepsjonisten var så serviceminded som man kunne ønske seg.
Det verste er vel kanskje at det fikk en liten "refresh" for noen år siden? Synes Radisson i de største (til tross for at det er små...) byene burde holde høyere standard. Trist at Scandic skal oppleves som lukseriøst i forhold.
Synes fellesområdene var sånn passe freshe. Men på det superior rommet vi fikk er det sikkert ikke lukket opp et malingsspann på 10 år. Særlig vindus karnappen sliter De koblede vinduene blir tydeligvis sjeldent åpnet for støvtørking Velger nok et annet hotell ved neste besøk