Raskeste veien til EBG fra EBB

Tråd i 'Bonushjelp' startet av ThomasTjelland, 10. aug 2016.

  1. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Helt ny bonusjunky her :) Leser og leter etter alle muligheter for å finne noen poeng hvorhen jeg er. Og Ekstra poengene renner inn. Men Grunnpoeng er jo håpløst for en som bare reiser i Norge og til England, og stort sett må ta til takke med billigste billett. Og 45 legs er mye før jeg får mitt etterlengtede EBG, selv om det nok går i løpet av neste år.

    Så tanken har slått meg å ta noen langturer, kall det gjerne ferie med baktanke om å samle grunnpoeng. Men uerfaren som jeg er, med store problemer selv med å finne ut hva jeg får i poeng for en tur. Så tenkte jeg å se om det gikk ann å utfordre denne svært så engasjerte og over middels interesserte gjengen her inne, til å komme med forslag for å komme raskest og billigst til poengene jeg trenger for å få EBG.

    Så ydmykt utfordrer jeg dere da til å hjelpe denna reiseglade amatør opp i gullrekkene. :)
     
    Ursa, MrPutter, Edvard and 1 other person like this.
  2. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Vi kaller det gjerne milage run (MR) :)

    Hiv deg på noen t/r Hong Kong, så er du der. Det kan gjøre på en helg. Ut fredag, hjem søndag.
     
    Last edited: 10. aug 2016
    Petter B-C and ThomasTjelland like this.
  3. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    ThomasTjelland liker dette
  4. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Reiser selv til Auckland med Singapore Airlines på Business Class på fredag, og oppnår med det ca 50.000 EB-poeng og gullkort (får diamant en måned senere pga andre flyvninger).

    Definitivt den mest behagelige måten å komme seg til EBG, og er nok ikke så veldig dyrt sammenlignet med alternativene heller :)

    Du kan lese mer om reisen vår når vi er i gang, på denne tråden:
    https://insideflyer.no/forums/threads/førstereisgutter-på-biz-eve-osl-fra-sin-akl.5991/

    Selv har jeg +-50 flyvninger i året med jobb, men dessverre fordelt på flere selskaper. Hadde selv tenkt å komme til EBG på antall flyvninger (legs), men fant ut at jeg heller skulle ta den komfortable måten ;)

    Pris: Ca 20.000 fra Oslo!
     
    Last edited: 10. aug 2016
  5. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Så flott med innspill, tar gjerne imot mange fler. Selvfølgelig fristende med Biz :D Har ærlig talt aldri prøvd det. Har altid syntes det har vært i overkant dyrt. Mener dere at det er verdt det? Ser greia når man kan dekke det med Bonus Poeng men når man betaler selv?

    Hvordan ser man hvor mange poeng man opptjener. SAS er jo greit i de fleste tilfellene men de andre selskapene synes jeg er vanskelig. Fått forklart Thai i en annen tråd, men ellers er jeg helt lost.
     
  6. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    f.eks Google:
    point accrual <insert airline name>

    Det er mye å sette seg inn i ;)

    Pass på, vanskelig å sitte bak gardinen når man først har begynt på "kjøret".
     
    Last edited: 10. aug 2016
  7. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,481
    Bonuspoeng:
    183
    En mulighet er å følge med på tilbud med SK, book 4 langturer i Plus. Da får du deg 4 turer for ca 23k og nok poeng til EBG. I tillegg er det ¨bare å by på oppgradering til C for en bedre tur og enda flere poeng.
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

    Fra lettest og billigst, til mest moro og dyrest for å oppnå EuroBonus Gull:


    • Betale for et gullkort fra en kompis eller flyprat.no for ca. 5000 NOK
    • Fly 4 ganger retur langrute i økonomi/plus saver på SAS for 20 000-ish NOK

    • Ta en tur med Singapore Airlines til New Zealand i Business for ca. 35 000 NOK
    (Fare Basis C, J gir 200% opptjening)

    • Loffe masse småturer på Star Alliance som til sammen gir 45 000 poeng.

    • Én rundtur til Buenos Aires i Lufthansa First for ca. 52 000 NOK

    For å gjøre regnestykket snillere, så kan du tenke på verdien av 45 000 poeng; f.eks. dersom du bestiller last-minute innenriks bonusreise, så er de fort verdt over 10 000 NOK.

    Miniforklaring:

    For å finne ut hvor mange miles (som regnes om til poeng) en tur er, puncher du inn flyplasskodene her: milecalc.com

    SAS sine nettsider og noen andre flyselskap viser antall poeng/miles på eget FFP (frequent-flyer program). Andre har fine kalkulatorer à la Lufthansa.

    For å finne bookingkoden (fare basis) er det enkleste å gjøre en dummybooking på flyselskapets egen side, og lete etter et sted det står Fare rules/conditions/booking details.

    Denne står ofte som Economy (V), Business (D) eller ALNCZEUW / DE30UPCN.

    Det er første bokstaven i koden per leg (flyvning) som gjelder. Denne er ikke nødvendigvis det samme som kabinklasse, Y/C etc. som ofte står på boardingkortet.

    Merk at bookingreferanse/reservation code (PNR) som du får etter du har kjøpt billetten er noe annet enn bookingkode/bookingklasse nevnt over.

    PNR er en unik ID linket opp mot din reise og ditt navn. Bookingkoden (fare basis) er generisk og kan brukes av mange PAX (passasjerer).


    Når du har antall miles og en bokstav, må du lese hvor mye uttelling turen gir deg.

    For EuroBonus kan du velge flyselskapet du skal i luften med her:
    sas.no/en/eurobonus/earn-points

    Antall miles ganger du opp mot prosentsatsen som bookingkoden gir, for noen sektorer er det satt en fast poengsum.

    Trikset er normalt å finne billetter med 100% poengopptjening/miles, til lavest pris.

    Ta også en kikk på:

    skyscanner.no
    google.no/flights

    matrix.itasoftware.com
    secretflying.com/euro-deals

    flyertalk.com/forum/mileage-run-deals
    flyertalk.com/forum/premium-fare-deals

    flyertalk.com/forum/sas-eurobonus
    wheretocredit.com

    facebook.com/onemileatatime
    forum.flyprat.no/index.php
    businessclass.se/forum/forums/sas-group-eurobonus

    star-alliance.innosked.com

    Happy travels

    [​IMG]
     
    Last edited: 13. mai 2018
  9. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Du verden du verden. Her var det mange flotte svar og masse for meg å sette meg inn i. Takker så mye :) Men for all del om noen føler de har noe mer å komme med så er jeg en svamp i så henseende. Så kjør på. Tenker at det må da være bedre å reise seg til poengene, så har man tross alt poeng å bruke i tillegg til kortet, framfor å betale dyrt bare for kortet. Men når det er sakt. Jeg blir ikke lei meg om noen tilbyr meg et kort til en billig penge. Men 5-10 lapper har jeg vel heller lyst til en runde eller to ned til HKG for ;) Selv om det ikke tar meg helt opp til EBG.
     
    Edvard liker dette
  10. slemtiger

    slemtiger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Man får vel turer til USA for så lite som 3000 om man er fleksibel, så gullkortet kan kanskje fåes for 4 langturer til ca. 12 000 kroner?

    Kanskje det er bonusjakt jeg skal bruke pappapermen min til :D Barn under to år er vel gratis? :D
     
    VQN, DanH, Nanping and 1 other person like this.
  11. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å dra til vestkysten i så fall.. Dog gir bare økonomiturene (som man kanskje kan få ned mot 3000 om man er veldig heldig) 9500, så fire turer er 38000 (hvis man drar fra oslo). New York gir "bare" 6000p. Bedre å satse på noen VIP-plus-turer da.. De har vært nede i litt over 5000,-
     
    ThomasTjelland liker dette
  12. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk Gullkort for ca 10.000.

    Jeg utnyttet tilbud fra Kristiansand til Hamburg for 782.- tur retur i oktober, så jeg booket 4 turer i November, og tre i desember da loungen var åpen for sølvmedlemr.

    Det var 7 x 4 segmenter = 28 segmenter.

    I desember så måtte jeg med jobben til Oslo noe som gav meg 2 segmenter, også tok jeg en booking hjem fra Stavanger på Black friday, etter ett jobbsmøte der, da de andre skulle til Bergen for et annet jobbmøte.

    28 + 3 = 31 segmenter.

    Så fløy jeg en tur til Hongkong, som jeg skulle uansett, KRS - OSL - ARN -HKG - ARN -OSL -KTD skulle ha fire ukers ferie i Filippinere uansett så da var jeg oppe i 37 segmenter.

    Så ble det 2 x 4 segmenter til Gdansk for 774 kroner som betyr at jeg er nå oppe i 45 segmenter den 20 mars. Min inntjeningsperiode er 31 mai, så vil greie det med god margin :)

    (782 x 8) + 2875 + 250 = 10.163 kroner for Gullkortet.

    NB!!! DET ER BILLIGERE Å BEHOLDE KORTET NÅR DU FØRST ER KOMMET INN I KLUBBEN :-D
     
    Last edited: 28. febr 2017
    ina, Ursa, MrPutter and 9 others like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Elegant :)
     
  14. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Billigste måte å få gullkort på er helt klart å kjøpe det for kronasjer! Ligger vel på rundt 5000... Men spør du meg er det bortkastet hvis man ikke flyr X antall ganger i året! Virker som det er mange nye her på forumet som vil kjøpe gullkort men så har dem kun 2-4 reiser i året (privat) og kanskje noen i jobb sammenheng. Da hadde jeg heller betalt di få kronen det koster mere for en billett å bestilt Plus med engang. Gullkort+ er overvurdert hvis man ikke reiser en del!

    Edit: Hvis SAS innfører EBG4LIFE så teller mest sannsynlig ikke jukse status så da er det enda mindre grunn til å betale for status.
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det har de gjort, men vi vet ikke om det finnes om 10 år :)
     
    Misterix liker dette
  16. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Så det er ikke vits å streve etter Gullmedlemskap om man reiser, ja 3-5 turer i året? Jeg har 2750 poeng av 45k til gull, kvalifiseringsperioden ender 30. juni i år.
     
  17. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Personlig så ser jeg ikke helt poenget da nei.
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,748
    Likes mottatt:
    21,952
    Bonuspoeng:
    293
    Det vil nok være billigere for deg å betale for Plus, eventuelt for ekstra bagasje og lounge de gangene du reiser.
     
    Chrisbgg liker dette
  19. VQN

    VQN Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Leser dette på SAS sin side
    Slik blir du et Eurobonus Gull-medlem:

    Du oppgraderes til Eurobonus gull hvis du har oppnådd følgende innen en periode på 12 måneder: Opptjent minst 45 000 grunnpoeng eller tatt minst 45 enveis flyvninger med SAS....


    Vil det si at legs ikke teller med og kun poeng dersom jeg flyr med *A selskap?
    Da hjelper det kanskje ikke å sette opp en melkerute for å samle på flest mulig flyturer?
     
    Last edited: 22. mai 2018
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,894
    Likes mottatt:
    57,517
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer.
    Kun legs hos sas som gjelder. (Og Widerøe)
     

Del denne siden