Refusjon av flybilletter fra Bravofly - Ikke en enkel affære - Andre som har lignende erfaringer ?

Tråd i 'Nyheter' startet av Anton80, 13. jan 2016.

  1. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var så dum, at jeg gikk for noe billige flybilletter jeg fant på Bravofly i september.
    Reisen skulle være i juni 2016. KRS-FRA-ROM-PISA med retur.

    1.Lufthansa forandre flytidene sine med 10-15 minutter - helt OK

    2. Så forandret lufthansa tidene igjen, så vi fikk 4 timers lengre flytid. (Hadde i utgangspunktet valgt en reise som tok litt lengre tid enn ønskelig, men prisen avgjorde). Veldig stas med 2 unger på 3 og 6 år.
    Dette måtte jeg bare godta, da jeg antok at jeg ikke ville få godkjenning på å kansllere hele reisen.

    Innen jeg får svar fra Bravofly på dette skjer 3)

    3. Lufthansa har kansellert den ene flygningen og tilbyr oss en flygning dagen før. Noe som ikke passer oss.

    Så lagt har egentlig Bravofly fungert greit.

    4. I slutten av nov (rett etter jeg fikk mailen om kansellering) krever jeg refusjon av billettene. Får raskt svar fra Bravofly om at de skal behandle saken.

    5. I midten av des purrer jeg(på tlf) om de har kommet til en avgjørelse og når jeg kan forvente at refusjonen er i orden. I tlf mente de jeg burde ringe igjen rett før jul. Så gjorde jeg. Samme melding. Forsøk over nyttår. Så gjorde jeg. Forsøk i neste uke sa de da. Så jeg ventet i 10 dager og ringte igjen.
    På damen jeg pratet med så virket det som om saken min fremdeles ikke var sendt over til riktig avdeling, og at hun ikke kunne gjøre noe annet enn å videresende den dit.

    6. Samme dag sendte jeg en sinnamail og i dag fikk jeg jaggu svar:

    Kjære Magnus,

    Vi har videresendt din avbestillings- og refusjonsforespørsel til flyselskapet og ønsker å informere deg om våre refusjonsregler.

    Nedenfor finner du informasjon om refusjonsbeløpet som tilbys av flyselskapet, basert på vilkårene og betingelsene for billetten din, og de to alternativene du har for hvordan refusjon skal gis. Vennligst svar på denne e-posten og informer oss om hvilken refusjonsmåte du foretrekker (opprinnelig betalingmåte eller verdikupong). Dersom vi ikke hører fra deg innen 10 dager, vil beløpet automatisk refunderes i form av en verdikupong.

    OPPRINNELIGE BETALINGSMÅTE

    Som følge av din avbestillingsforespørsel har flyselskapet bekreftet at du er berettiget en refusjon på 1467.20 euro. En administrasjonsavgift på €20* er trukket fra.

    Dessverre vil ikke refusjonen kunne gis umiddelbart, og i noen tilfeller kan det ta flere måneder. Tiden det tar å behandle den avhenger av flyselskapet, type avbestilling og hvor stort antall forespørsler de behandler på tidspunktet for avbestillingen. Beløpet vil bli refundert i henhold til betalingsmåten som ble brukt ved bestilling.

    VERDIKUPONG

    Vi har forståelse for at det kan være lenge å vente flere måneder på refusjon fra flyselskapet, og for å sørge for at du får refusjonen raskere, kan vi tilby deg refusjon i form av en verdikupong som kan brukes på nettsiden vår til å gjøre en annen bestilling. Verdikupongen sendes på e-post innen 72 timer etter at du bekrefter avbestillingen og vil være gyldig for en periode på 12 måneder fra utstedelsesdatoen.

    Skulle du velge dette alternativet, vil vi ikke kreve noe administrasjonsgebyr, og verdien på verdikupongen vil være 1487.20 EUR. (Vær oppmerksom på at verdikuponger alltid utstedes i euro og vil automatisk regnes om til ønsket valuta ved bruk).
    Hvis du velger å motta en verdikupong, overfører du retten til refusjonsbeløpet til Bravofly, som på egen risiko vil være ansvarlig for å kreve inn det aktuelle refusjonsbeløp. Det betyr at verdikupongen vil være gyldig uavhengig av om refusjonsforespørselen er vellykket eller om refusjonen utbetales i tide

    7. Slik jeg forstår saken er den nå sendt til flyselskapet, MEN refusjon er enda ikke godkjent. Jeg må muligens vente i flere mnd før jeg får tilbakebetalt pengene på konto. (For meg er det HELT uaktuelt å gi etter for Bravofly og få et gavekort fra dem istedet for)

    Synes det er utrolig merkelig at en slik kansellering og tilbakebetaling av penger, skal ta så lang tid??
    For meg fremstår det tydelig at Bravofly ønsker å være så vanskelige og at det skal ta så lang tid å få tilbake pengene sine, at folk føler seg presset til å godta et gavekort fra Bravofly istedet for pengene tilbake.
    Hadde vell ikke tatt så lang tid å fått refundert pengene, hadde jeg bestilt direkte fra lufthansa sine sider? Skjønner det kan ta noen dager ekstra, siden det er via 3part.. men måneder... nei..


    Andre som opplevd lignende ? Kommer nok aldri til å bestille noe av dem igjen - Skal sies at jeg har gjort det før, og da gikk det greit... men det er jo når ting ikke er greit at man ønsker kundeservice.

    Hvordan er det med andre reiseselskaper som Supersaver, reisefeber osv ?

    Takke seg til sas.no - CT tlf og SAS gull telefon!
     
    gajar liker dette
  2. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde bestilt ein flytur frå Darwin til Denpasar i sommar med Jetstar via Bravofly.
    Det vart vulkanutbrudd på Bali og flyavgongen vår vart kansellert. Vi vart ombooka til eit fly 4 (!) veker seinare og fekk spørsmål om vi ville godta dette. Det gjorde vi sjølvsagt ikkje og ba om refusjon istaden. Fekk beskjed frå Bravofly om at dei ville ordne dette men haurde aldri noko meir. Etter eit par klager gav eg opp og ansåg pengane som tapt.

    Vi kjøpte nye billettar med Silk Air via Singapore for å kome oss til Bali.

    Om det var Jetstar eller Bravofly sin feil at vi ikkje fekk tilbake nokon pengar veit eg ikkje. Dette er einaste gong eg har hatt noko med Bravofly å gjere.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville involvert Forbrukerrådet, da kan det hende de får ut finger'n. Jeg opplevde tilsvarende arroganse fra en internet shop (tretti.no/tretti.se) på en kaffemaskin jeg kjøpte som jeg skulle reklamere på.
    Den gikk i stykker etter litt over 2 år, men funksjonsfeil på varige gjenstander i Norge skal dekkes innen 5 år.
    Så lenge jeg sjonglerte med dem selv nektet de blankt og sa at jeg måtte ta det med reparatøren. Problemet med det, var at reparatøren var i Bergen og jeg i Skedsmo. Da skal jeg i følge loven ha dekket transport, ha forsvarlig emballasje og ikke minst forsikring på forsendelsen.
    De ga seg ikke. Jeg involverte Forbrukerrådet, og plutselig var tonen en helt annen. I dag er kaffemaskinen i orden og tretti.no dekket forsendelse samt forsikring.

    Jeg skal iallefall holde meg langt unna Bravofly.
     
  4. MarcoP

    MarcoP Ivar Aasen Jr.

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33

    Opplevde det samme i sommer (juni) med Bravofly på samme bestilling med EasyJet fra Nice til Roma og Veuling retur. Begge flyene ble innstilt! Mht til EasyJet kom Bravofly med et tilbud to dager i forbveien om en annen dato, som var uaktuell. Vi bestilte selv fly og skulle få refusjon. Mht Veuling på returen ble vi ikke vaslet om kanseleringen! Veuling hadde varslet Bravofly, men de hadde ikke sendt vasrlingen videre fordi hadde stengt pga helg!
    I desember (etter 6 mnd og mye purring) fikk vi redusert første fligt (EasyJet). Vi har ennå ikke fått refusjon for andre flight. Jeg har sendt klage til Flyklagenemnda, men de sier de ikke er rette klageinstanst, og at klagen skal sendes til søsterorganiasjon i det land utreise foregikk fra (Frankrike). det har jeg droppet. Tenker heller: Aldri mer!
     
    braathens safe liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Gå heller til Elkjøp :)
    PS offtopic men kunne ikke dy meg..
     
    Kjakan and RoadKing like this.
  6. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
  7. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det var bryllupsgave, så utenfor min rekkevidde å gjøre noe med :)
     
    Are liker dette
  9. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Har også ekstremt dårlige erfaringer med bravofly. Fikk omsider igjen (nesten alle) pengene, men det var ikke uten mye sinna mailer og telefoner. Sjekket som det som regel er selvfølgelig ikke opp selskapets rykte før etter jeg fikk problemer, og sånn tror jeg det er for den gjengse mann i gata.

    Her er det i alle fall bare å styre unna!
     
    Anton80 liker dette
  10. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderte et kjøp via dem nå på sas billetter, siden de jo gir ekstra Trumf som gir EB Poeng ved hjelp av ViaTrumf.

    ........endte med SAS direkte siden bravo ikke kunne tilby billetter så langt frem i tid - men det ser utfra dette som om det ikke er verdt det med de ekstra poengene heller ?
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med Expedia?
    De gir trumf på billetter.
     
  12. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Ja - men Bravo hadde mye høyere inntjening (3 % vs expedia 0.5% på fly...)

    Uansett ville jeg sikre billettene nå - og da var det bare hos SAS de var tilsalgs enda - når det var 359 dager til hjemreise.
     
  13. Gunhild

    Gunhild Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hvilken e-postadresse brukte du? Jeg finner ingen adresse på nettet.
     
  14. Gunhild

    Gunhild Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei. Jeg leter etter e-postadresse for å klage til Bravofly, men finner ingen på nettet. Har du en e-postadress jeg kan bruke?
     
  15. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
  16. gajar

    gajar Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har akkurat samme erfaring med Bravofly. Her gjelder det å holde seg langt unna. Aldri mer Bravofly for meg.
     
  17. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    jeg har også en dårlig erfaring med bravofly og et par andre.. sky et eller annet.. lærer så lenge man lever :)
     
  18. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var det nærmeste jeg kom uten å opprette ny tråd

    Men naboen min hadde tenkt å fly hjem på tirsdag og oppdaget nå at han bestilte fra Trondheim istedenfor Tromsø. Billetten ble bestilt for under 24t siden

    Er det mulig for han å kansellere den?
     
  19. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Prøve må man alltid..
     
  20. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Kun bestillinger som er gjort på sas.no gir 24 timer åpent kjøp.

    Bravofly styrer jeg glatt unna. De er ordentlig flinke til å trenere henvendelser!
     

Del denne siden