Hei, Jeg foretok en gruppebestilling på et hotell i Berlin i september med hotels.com. Bestillingen ble gjort i januar og gjelder for september. Nå har Norwegian plutselig kansellert flyene, så vi får ikke reist. Dessverre er bestillingen ikke-refunderbar, men siden vi har en god grunn til at vi ikke får reist, har jeg et håp om at jeg allikevel kan få tilbake pengene. Spørsmålet mitt er: er det mest håp å få tilbake pengene via hotels.com eller via reiseforsikringen på SEB (SAS Mastercard), som jeg betalte med? Noen som har noen erfaringer? Har allerede ringt hotels.com, men de ville ikke hjelpe meg fordi bestillingen gjelder etter 31.mai...
Så lenge det er grønt i Tyskland i september ser det stygt ut. Og dere kommer dere til Berlin hvis dere virkelig vil, men koster nok vesentlig mer.
Jeg var i ca samme situasjon med en Danmarkstur, vi skulle på fotballcup som ble avlyst, hadde bestilt ikke refunderbart hotell via hotels.com, jeg kontaktet hotellet direkte og fikk faktisk endret datoene for oppholdet til neste år. Det er jo ikke helt det samme som full refusjon, men bedre enn at alle pengene er tapt.
Jeg er i eksakt samme situasjon som deg. Fikk beskjed om at pengene blir refundert dersom landet er rødt kort tid før avreise, men ingenting dersom landet er grønt. Det samme gjelder i min reiseforsikring. De var derimot greie nok til å la meg endre datoene til en annen dato i 2020 eller 2021 uten noe gebyr. Fikk også noe penger tilbake siden de nye datoene var rimeligere enn de opprinnelige.
Det er definitivt en løsning jeg skal prøve ut. Takk for tipset. Jeg trodde hotellet ikke hadde noe særlig muligheter til å endre bestillingen, siden det har gått via hotels.com.
Får nesten håpe Tyskland blir rødt en kort periode rundt der da neida, det er absolutt fint så lenge man kan ombooke til neste år.
Vi hadde en bestilling til Helsinki. I teorien kunne vi ha benyttet den, men hotellet lot oss få voucher på et nytt opphold på senere tid. Funker greit for oss, da vi fortsatt vil til Helsinki senere. Har tidligere fått både refundert og endret dato på ikke-refunderbare ved å ringe inn, men som du sier så har de så mye å gjøre nå at de prioriterer bestillinger i nær fremtid.
Om flyselskapet har kansellert lenge i forveien og velger å refundere, er det vel mulig å få dekt tilsvarende ekstra pris for nye flybilletter gjennom forsikringen? Antar at du skriver «vi får ikke reist» fordi nye flybilletter koster langt mer?
Reiseforsikring dekker vel bare utgifter til avbestilling hvis UD avråder fra å reise. Akkurat nå er Tyskland grønt.
Det trodde jeg også, hvis jeg forstod hotellet riktig så tar de betalt fra Hotels.com som om jeg bodde der de opprinnelige datoene, mens hotellet da gir meg tilsvarende antall netter til neste år. Håper det er sånn, da er det jo mulig at jeg får trumf på dette!
Vi fikk refundert pengene for flybillettene fra Norwegian, så det er ikke noe problem. Det er heller ikke umulig å få nye billetter nedover med SAS, dog noe dyrere. Om vi bestiller i dag når det er grønt, og Tyskland skulle bli rødt i september, bør vel det også kunne refunderes. Men stemningen i gruppa heller mer mot å forsøke å finne en senere dato for reise.