Hotels.com har nye regler tilpasset pandemien, vi sjekket inn i Nusa Dua 13. mars og da hadde vi nettopp fått med oss at Erna ville ha oss hjem. I reglene for dette hotellet sto det at dersom vi ikke hadde avbestilt før 10.3 måtte vi betale for oppholdet fullt ut. Ved innsjekk fortalte jeg at vi ville avbryte oppholdet så snart vi fikk flybilletter hjem, resepsjonen opplyste da at eventuell «penalty» for avbrutt opphold var en sak mellom meg og hotels.com. Ringte hotels.com sitt nummer i Norge og fortalte om situasjonen og de skulle ta det videre. Da vi sjekket ut 16.3 betalte vi bare for tre netter. Konklusjonen er vel at reglene ikke er rigide i pandemisituasjonen. Jeg hadde også fått Mail fra forsikringsselskapet om at de ville dekke alle ekstrakostnader.
https://www.dn.no/luftfart/sas/span...il-retten-for-manglende-refusjoner/2-1-822952 Noen som er litt hissigere på grøten enn IF-ere? Følgende er vel for øvrig første gang SAS uttaler seg noenlunde konkret om når refusjon er på plass? "For kansellerte flyreiser i mars vil refusjonene være klare i slutten av juni, og for kansellerte aprilavganger, anslår SAS at refusjonene vil være klare i september."
3 dager etter at reklamasjon var meldt inn kom beskjeden om at den var godkjent, og dagen etter var pengene kreditert på kortet.
Jeg har ringt hotels.com. Ihg kjeden vi skulle bo på har full refundering t.o.m 30juni, vår innsjekk skulle vært dagen etter, 1.juli. Jeg fikk svar fra hotels.com på epost i dag at de ikke kunne gjøre noe. Vilkårene ved bestilling var at om vi kansellerte ville vi tape 1 av 7 netter( vil bli mer når det nærmer seg 1.juli. Da er det vel ingen annen vei en reiseforsikringen?
Bali er stengt for turister inntil videre .. https://thebalisun.com/bali-is-not-ready-to-reopen-to-tourism-says-governor/ I tillegg sier australske medisinere at Bali ikke er trygt før om to år .. https://thebalisun.com/it-could-be-...ravel-to-bali-australian-medical-association/
Det utsagnet er litt tvetydig... Det avgjørende for når man får tilbakebetaling er altså ikke når reisen ble kansellert og sak opprettet (for eksempel mars), men når den skulle avholdes? (ref "aprilavganger", for eksempel alle reisene for påsken som ble kansellert i mars...). Eller?
Noen med erfaringer på refusjonskrav hos TAP Air? Min USA-reise ble kansellert av TAP Air (3 av 4 legs så langt), og ved henvendelse fikk jeg skriftlig i retur at "de ikke tilbyr refusjon for øyeblikket". Har tatt det videre mot kredittkortselskapet.
Skulle reise til Brussel neste uke, har ikke fått noen e-post eller pushmelding fra SAS app, når jeg trykker refresh på bestillingen finnes den som vanlig i appen. MEN, på sas.no var turen borte, sto ikke lenger i oversikten! Måtte manuelt legge inn bestillingsreferansen for å så se at turen var kansellert og at jeg da kunne velge voucher eller penger tilbake. Så, vær litt obs på at appen tydeligvis ikke alltid viser hele sannheten. Blir spennende å se når pengene er på plass. Når mars ble juni (3mnd) og april blir september (5 mnd etterpå), kan man muligens ekstrapolere det til mai er 7 mnd etterpå og juni 9 mnd etterpå.
Har bestilt en reise til Malaga 5 juli - det er ikke aktuelt å reise pga karantene ved tilbakekomst. Burde jeg vente til det blir avlyst (om det blir avlyst) eller sette i gang en prosess hvor jeg kontakter sas/amex/reiseselskap for å få tilbake pengene? Fikk mail om at det flyet vi skulle ta ble satt opp til et annet tidspunkt på samme dato...
Vent til den blir kansellert. Så venter du en måned, sender etterlysning til sas etter pengene, tar svaret deres og søker regress hos kredittkortselskapet ditt.
Ok, jeg oppfattet ikke at det var et ønskelig alternativ. 5 juli? Tja, det er tre uker. Husk at om akkurat din flygning blir kansellert, så flyr de kan hende fra ARN og/eller CPH og vil kanskje booke deg om. Spania åpner vel 21 juni? Da kan du teknisk sett reise dit. Norge har fortsatt karantene på reisende utenfor Norden, Danmark er jeg usikker på og Svenskene har jo ikke brydd seg i hele tatt. Summa summarum, hvis Danmark tillater er det en sjanse for at SAS faktisk starter opp kjapt på slike populære nære ruter ettersom det er sommer. Det blir bingo. Bare SAS kan si 100% sikkert, og per i dag er det ikke sikkert de kan heller. Hvis du absolutt ikke vil reise, så hadde jeg avbestilt om jeg hadde vært deg. Det er det sikreste. Men, hvis du ved avbestilling mister mesteparten av beløpet, så er det kanskje verdt å gamble på? Så lenge det er reiseråd som innebærer karantene ved hjemkomst vil jeg tro at kredittkortet ditt dekker evt tap om du avbestiller. Men det bør du sjekke med dem.
Jeg har fått endret en bonusreise til Roma fra direkteflygning til mellomlanding i København i juli. Jeg tenkte å booke den om til høsten, men finner bare alternativet kanseller/søk om refusjon. Hvis jeg ikke kansellerer innen fem dager, godtar jeg endringene. Tror dere da det også blir mulig å booke om bonusbilletten slik man normalt kan gjøre uten problemer?
Jeg fikk i dag refusjon for 2 voksne pluss 2 ungdomsbilletter (separate bestillinger) som SAS kansellerte ifb påsken. Venter ennå på refusjon for bestilling til Kiev rett etter påsken som også ble kansellert. Hadde dessuten "et lass" med bestilte jobbreiser som er kansellert, med de kjenner jeg ikke status for, siden det kravet håndteres av reisebyrå.
Jeg har avbestilt 8 turer med SAS siden mars. Noen bonusturer, og noen betalte turer. Jeg har fått poengene fra bonusturene umiddelbart, men pengene har jeg ikke sett noe til. For å ha dokumentasjon til å sende til kredittkortselskapet, sendte jeg for noen dager siden en mail til diamantmailenm med liste over PNR og hvor mye jeg burde få tilbake. I dag fikk jeg en mail med dette innholdet: Jeg måtte altså smøre meg med litt mer tålmodighet. Men, for en time siden så tikket det inn en mail med PNR refund for en reise som skulle ha vært i april. Jeg tror ikke på tilfeldigheter, så det lønner seg tydeligvis å mase litt.. Det er fortsatt flere turer jeg ikke har fått igjen penger for, men det skjer i alle fall noe.
Diskuterte dette med en kollega nylig. Ingen av oss har status som gir tilgang til egen mail, og da gjenstår det å sitte i telefonkø, noe de fleste oppegående mennesker hater (selv om SAS virker å tro det motsatte). Så da blir det å reklamere via kredittkortselskap heller....
Hei Noen som har erfaring med å be om refusjon i Eurobonus poeng hos SAS istedet for å ta Travel Voucher/refusjon av penger?
Jeg har faktisk sendt inn til kredittkortselskapet med henvisning til SAS sine uttalelser til det spanske søksmålet om tidslinjen deres for utbetalinger. Så får vi se om det er gangbar mynt.