Refusjonskrav Covid-19

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Apo, 18. april 2020.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Hotels.com har nye regler tilpasset pandemien, vi sjekket inn i Nusa Dua 13. mars og da hadde vi nettopp fått med oss at Erna ville ha oss hjem.
    I reglene for dette hotellet sto det at dersom vi ikke hadde avbestilt før 10.3 måtte vi betale for oppholdet fullt ut.
    Ved innsjekk fortalte jeg at vi ville avbryte oppholdet så snart vi fikk flybilletter hjem, resepsjonen opplyste da at eventuell «penalty» for avbrutt opphold var en sak mellom meg og hotels.com.
    Ringte hotels.com sitt nummer i Norge og fortalte om situasjonen og de skulle ta det videre.
    Da vi sjekket ut 16.3 betalte vi bare for tre netter.

    Konklusjonen er vel at reglene ikke er rigide i pandemisituasjonen.
    Jeg hadde også fått Mail fra forsikringsselskapet om at de ville dekke alle ekstrakostnader.
     
    Skarven liker dette
  2. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    608
    Likes mottatt:
    1,290
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.dn.no/luftfart/sas/span...il-retten-for-manglende-refusjoner/2-1-822952

    Noen som er litt hissigere på grøten enn IF-ere? :)

    Følgende er vel for øvrig første gang SAS uttaler seg noenlunde konkret om når refusjon er på plass?

    "For kansellerte flyreiser i mars vil refusjonene være klare i slutten av juni, og for kansellerte aprilavganger, anslår SAS at refusjonene vil være klare i september."
     
  3. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo smått utrolig at man går fra mars til juni, og deretter fra april til september.
     
  4. staledude

    staledude EBG, GHA Black, HH D, NCC G, AvisPC ...

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    3 dager etter at reklamasjon var meldt inn kom beskjeden om at den var godkjent, og dagen etter var pengene kreditert på kortet.
     
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,205
    Likes mottatt:
    21,235
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ringt hotels.com.
    Ihg kjeden vi skulle bo på har full refundering t.o.m 30juni, vår innsjekk skulle vært dagen etter, 1.juli.
    Jeg fikk svar fra hotels.com på epost i dag at de ikke kunne gjøre noe.
    Vilkårene ved bestilling var at om vi kansellerte ville vi tape 1 av 7 netter( vil bli mer når det nærmer seg 1.juli.

    Da er det vel ingen annen vei en reiseforsikringen?
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
  7. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Det utsagnet er litt tvetydig... Det avgjørende for når man får tilbakebetaling er altså ikke når reisen ble kansellert og sak opprettet (for eksempel mars), men når den skulle avholdes? (ref "aprilavganger", for eksempel alle reisene for påsken som ble kansellert i mars...). Eller?
     
  8. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Noen med erfaringer på refusjonskrav hos TAP Air? Min USA-reise ble kansellert av TAP Air (3 av 4 legs så langt), og ved henvendelse fikk jeg skriftlig i retur at "de ikke tilbyr refusjon for øyeblikket". Har tatt det videre mot kredittkortselskapet.
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Helt sjanseløst. Fikk samme respons. Tok det med MC og pengene var på konto etter 3 dager.
     
    puckno liker dette
  10. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle reise til Brussel neste uke, har ikke fått noen e-post eller pushmelding fra SAS app, når jeg trykker refresh på bestillingen finnes den som vanlig i appen. MEN, på sas.no var turen borte, sto ikke lenger i oversikten! Måtte manuelt legge inn bestillingsreferansen for å så se at turen var kansellert og at jeg da kunne velge voucher eller penger tilbake.
    Så, vær litt obs på at appen tydeligvis ikke alltid viser hele sannheten.

    Blir spennende å se når pengene er på plass. Når mars ble juni (3mnd) og april blir september (5 mnd etterpå), kan man muligens ekstrapolere det til mai er 7 mnd etterpå og juni 9 mnd etterpå.
     
    jgroneng liker dette
  11. hSn

    hSn Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Har bestilt en reise til Malaga 5 juli - det er ikke aktuelt å reise pga karantene ved tilbakekomst. Burde jeg vente til det blir avlyst (om det blir avlyst) eller sette i gang en prosess hvor jeg kontakter sas/amex/reiseselskap for å få tilbake pengene? Fikk mail om at det flyet vi skulle ta ble satt opp til et annet tidspunkt på samme dato...
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Vent til den blir kansellert. Så venter du en måned, sender etterlysning til sas etter pengene, tar svaret deres og søker regress hos kredittkortselskapet ditt.
     
    hSn liker dette
  13. hSn

    hSn Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar. Er det ikke noe som helst sjans for at den ikke blir kansellert?
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, jeg oppfattet ikke at det var et ønskelig alternativ. 5 juli? Tja, det er tre uker.
    Husk at om akkurat din flygning blir kansellert, så flyr de kan hende fra ARN og/eller CPH og vil kanskje booke deg om.

    Spania åpner vel 21 juni?
    Da kan du teknisk sett reise dit. Norge har fortsatt karantene på reisende utenfor Norden, Danmark er jeg usikker på og Svenskene har jo ikke brydd seg i hele tatt. Summa summarum, hvis Danmark tillater er det en sjanse for at SAS faktisk starter opp kjapt på slike populære nære ruter ettersom det er sommer.

    Det blir bingo. Bare SAS kan si 100% sikkert, og per i dag er det ikke sikkert de kan heller.

    Hvis du absolutt ikke vil reise, så hadde jeg avbestilt om jeg hadde vært deg. Det er det sikreste. Men, hvis du ved avbestilling mister mesteparten av beløpet, så er det kanskje verdt å gamble på?

    Så lenge det er reiseråd som innebærer karantene ved hjemkomst vil jeg tro at kredittkortet ditt dekker evt tap om du avbestiller. Men det bør du sjekke med dem.
     
  15. Dusk

    Dusk Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har fått endret en bonusreise til Roma fra direkteflygning til mellomlanding i København i juli. Jeg tenkte å booke den om til høsten, men finner bare alternativet kanseller/søk om refusjon. Hvis jeg ikke kansellerer innen fem dager, godtar jeg endringene. Tror dere da det også blir mulig å booke om bonusbilletten slik man normalt kan gjøre uten problemer?
     
  16. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    503
    Likes mottatt:
    4,632
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk i dag refusjon for 2 voksne pluss 2 ungdomsbilletter (separate bestillinger) som SAS kansellerte ifb påsken. Venter ennå på refusjon for bestilling til Kiev rett etter påsken som også ble kansellert.
    Hadde dessuten "et lass" med bestilte jobbreiser som er kansellert, med de kjenner jeg ikke status for, siden det kravet håndteres av reisebyrå.
     
    puckno liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har avbestilt 8 turer med SAS siden mars. Noen bonusturer, og noen betalte turer. Jeg har fått poengene fra bonusturene umiddelbart, men pengene har jeg ikke sett noe til.

    For å ha dokumentasjon til å sende til kredittkortselskapet, sendte jeg for noen dager siden en mail til diamantmailenm med liste over PNR og hvor mye jeg burde få tilbake.

    I dag fikk jeg en mail med dette innholdet:
    Jeg måtte altså smøre meg med litt mer tålmodighet.

    Men, for en time siden så tikket det inn en mail med PNR refund for en reise som skulle ha vært i april. Jeg tror ikke på tilfeldigheter, så det lønner seg tydeligvis å mase litt..

    Det er fortsatt flere turer jeg ikke har fått igjen penger for, men det skjer i alle fall noe.
     
    Eddie47 liker dette
  18. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,415
    Bonuspoeng:
    93
    Diskuterte dette med en kollega nylig. Ingen av oss har status som gir tilgang til egen mail, og da gjenstår det å sitte i telefonkø, noe de fleste oppegående mennesker hater (selv om SAS virker å tro det motsatte). Så da blir det å reklamere via kredittkortselskap heller....
     
    Xflipper and Eddie47 like this.
  19. igjr

    igjr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    13
    Hei

    Noen som har erfaring med å be om refusjon i Eurobonus poeng hos SAS istedet for å ta Travel Voucher/refusjon av penger?
     
  20. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har faktisk sendt inn til kredittkortselskapet med henvisning til SAS sine uttalelser til det spanske søksmålet om tidslinjen deres for utbetalinger. Så får vi se om det er gangbar mynt.
     
    RoadKing and RescueMe like this.

Del denne siden