Refusjonskrav Covid-19

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Apo, 18. april 2020.

  1. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Akkurat samme opplevelse her! Takk for kredittkortforsikring :)
     
    puckno liker dette
  2. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal jo ikke til London med storfamilien om et par uker. SAS har kansellert direkteflyet allerede og booket meg om via Sverige. Det betyr avreise endret fra 1500 til 0845, og ankomst endret fra 1625 til 1700. (Gode 5 og en halv time på Arlanda...) Selv uten covid hadde det betydd en (halv) arbeidsdag i minus og uaktuelt å reise.

    Er endringene her så store at jeg kan kreve refusjon? Hva er grensene for hvor store endringer de kan gjøre uten at jeg har rett på refusjon?

    Jeg kan selvsagt få tilgodelapp, men det er grenser for hvor mye usikret lån jeg er interessert i å innvilge SAS hvis jeg kan slippe.

    K
     
  3. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Har vel alltid krav på kansellere/refusjon hvis de endrer billetten?
     
  4. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, ville sett for meg at f.eks fem minutter senere avgang/ankomst ikke ville gitt meg rettigheter, og at det var en grense. Kanskje samme grense som EU261 eller noe annet. Tar gjerne innspill både på erfaringer og eventuelle henvisninger til vilkår eller regler.

    K
     
  5. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

    Hva kan jeg kreve når flyet er innstilt?

    Du har tre alternativer


    Hvis flyet blir innstilt, skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:




      • Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
      • Omrute deg slik at du kommer frem til bestemmelsesstedet så snart som mulig.
      • Omrute deg til et senere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.
    Du har valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting, uansett årsak til at flyet blir innstilt. Dersom du velger å få tilbakebetalt billettkostnaden, må du være oppmerksom på at du ikke kan kreve at flyselskapet sørger for ombooking eller forpleining,

    Dersom du velger omruting, skal flyselskapet sørge for at du får tilbud om mat og drikke i ventetiden. Hvis overnatting blir nødvendig, skal du i tillegg få innkvartering på hotell og transport mellom flyplassen og hotellet. I tillegg har du rett til å få dekket utgifter til telefonsamtaler.

    Du har rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap, og den skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.


    Merknad: du har ikke krav på kompensasjon om du blir varslet om innstillingen senest 14 dager før avgang.
     
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,634
    Bonuspoeng:
    183
    Antar at du fikk kansellert billetten? Husk også å be om statuspoeng for flyvningen om du skulle trenge det :D
     
  7. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg liker å bare ha en sak gående hos gullmailen, akkurat nå ordner Vibeke nyttårstur. Når den er i boks får vi se. Siste prognose var 44950 poeng i sommer ved opptjeningsperiodens slutt, så jeg samler alt jeg kan få...

    K
     
  8. Margrete

    Margrete Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har en SAS travel voucher fra i fjor sommer som går ut på dato 28.06. I mailen stod det:
    Beløpet på SAS Travel Voucher tilsvarer hele billettens verdi for flyturen du ikke har gjennomført. Vi vil sende voucheren om 7 dager, og du kan bruke den til å bestille en ny reise med oss til valgfri destinasjon. SAS Travel Voucher gjelder som gyldig betaling på hjemmesidene våre i 12 måneder, og eventuell restverdi etter utløpsdato kan selvsagt refunderes.

    Er det noen som vet om restverdien (dvs i mitt tilfelle hele beløpet) vil bli utbetalt med engang den etter utløpsdato eller vil jeg måtte etterlyse pengene?
     
  9. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Det lurer jeg også på.
    Jeg har en voucher som går ut på dato i slutten av mai.
    Min e-post sier: " Etter 1 år vil du få refundert gjenværende verdi på kupongen.".
    Det kan tyde på at dette går automatisk.
    Men det er kanskje problematisk å utstede refusjon til betalingskort så lenge etter den opprinnelige transaksjonen.
    Jeg bare venter og ser :)
     

Del denne siden