Spørs om kanskje veien å gå er via Amex (eller det kortet man har betalt med). Deri ligger jo leveringsgaranti, hvis man ikke får varen, så dekkes det av kredittkortet.
Hadde to bookinger gjennom Expedia med utreise i mai som ble kansellert sist uke pga kansellerte Lufthansa-flights. Fikk da mail fra Expedia at "de har ordnet saken for meg", og at jeg skal få flere detaljer om et tilgodebeløp (med utløpsdato) "snart". Det har jeg fortsatt ikke fått. (Edit: SK/LH/OS flights, kredittkortet ble trukket av hhv SAS og Lufthansa ved bestilling) Må jeg ta til takke med tilgodebeløp, eller kan jeg kreve penger tilbake slik jeg trodde man har rett til dersom flyselskapet kansellerer? Hvis expedia nekter å betale tilbake penger, har dere noen formening om det er sjanse for å få dette refundert av reiseforsikring på DNB Saga MasterCard?
Ikke forvent noe av hverken Expedia / LH Group. De trenerer maksimalt for å bevare likviditet og ignorerer fullstendig gjeldende lover (EU 261/04). Bare å pushe reiseforsikring ev. ‘dispute charge’ via kredittkort.
Noen som har beste måte å kontakte SAS på om en ikke vil ringe? Har ikke status hos de nå, så lite å hente av dedikerte kontaktpunkt.
Har kun Silver selv, men da jeg ringte inn i ettermiddag, rundt 1600, kom jeg etter å ha hørt på diverse innspilte beskjeder rett igjennom på ca. 30sek da jeg tok tastevalg 4. Fikk kansellert reisen som opprinnelig skulle vært i helga og siden SAS kansellerte blir det "Full refund" som svensken sa... Så første jeg ville prøvd var å ringe, selv om du kun er Basic, så ha EB-nummeret klart for å taste inn så kommer du nok igjennom relativt raskt.
Avbestilte Plus Pro 24. mars, så langt ikke sett snurten av pengene. Betalt med AmEx E. Avbestilte bonusreise til GVA i dag, poengene var tilbake på konto allerede etter noen minutter. Skatter og avgifter får vi se på. Avbestilte Plus Pro til GVA i dag, så får man se hvor lang tid det tar før de pengene kommer inn på AmEx-kortet.
Venter på refusjon fra Hilton og LH, gått 5 uker nå, skal jeg bare ta alt med DNB reiseforsikring eller vente mer? Blir utålmodig føler jeg... Du glemte morse kode
SAS Bonusreise (Star Alliance) - kansellert 14/3 - poeng umiddelbart tilbake, skatter / avgifter tilbake til Amex i løpet av 24 timer. SAS Business Smart - kansellert 14/3 - ikke hørt noen verdens ting, fikk ikke bekreftelse på e-post en gang. Kontaktet også gullmailen 16/3 om det var mulig og få en bekreftelse iht. til å kreve igjen kanselleringsgebyret fra forsikringsselskapet, null respons pt. Bangkok Airways - kansellert 25/3 - refusjon mottatt 1/4. NokScoot - kansellert 24/3 - ingen refusjon motatt pt.
Har i dag sendt inn kreditkortreklamasjon iht paragraf 54b siden KLM ikke ønsker å utbetale penger og jeg ikke ha anledning å bruke en vouvher. https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/ Skal se, hvordan det går.
Fikk endelig refusjons-bekreftelse for flyvningen som ble avbestilt 5. mars i går, et par timer etter jeg ringte å maste. Pengene kommer vel straks inn på AmEx
Har en booking til Australia denne sommeren, tviler sterkt på at de slipper meg inn. Hadde jeg booket direkte hos Four Seasons hadde jeg fått refundert pengene uten spørsmål, men jeg booket gjennom Expedia som jeg ikke får tak i...
Jeg har også en avlyst reise med Expedia, og har mottatt denne «vi ordner alt for deg»-mailen. Pengene derimot, har jeg ikke sett noe til. Idag dumpet det inn en mail om at de «jobber med å avklare vilkår for kreditten hos flyselskapet»...? Arghh. Hadde håper å slippe pes med reiseforsikring og slikt...
Qantas ga meg tilbud om credits som er gyldig ut 2021. Siden jeg bor på den andre siden av jorden er jeg usikker på hvordan de kan brukes til noe fornuftig. Jeg bor i Europa og vil ha penger!
Når Norwegian kansellerer flygningene så er vel reglene at de betaler tilbake alle pengene uansett reisekasse? Det eneste jeg finner er cashpoints ... det vil jeg da ikke ha...
Hei! Jeg bestilte flybilletter i februar for en Englandstur via Bravofly av alle nettsider. Har nå fått muligheter for refusjon. Vi aner jo selvsagt ikke hvor lenge disse reiserestriksjonene vil vare, men jeg tviler på at jeg kommer til å velge cash refund, da det ikke var snakk om så altfor mye penger, samt at jeg sikkert nok kommer til å få igjen betraktelig mindre ved det valget. Det jeg egentlig lurer på er hva forskjellen mellom Travel Credit og Voucher i bunn og grunn er? Jeg får et par ekstra hundre kroner ved førstnevnte, så jeg lurer bare på om det egentlig er noen forskjell, hvis jeg sikkert kommer til å bruke disse pengene på en lignende tur om ett år eller noe uansett. Tror verdien var 2700ca for Travel Credit, 2500 for Voucher og 2100 for Cash Refund(subject to etc....)
Her er mine erfaringer på området: SAS: Har fått refundert beløpet for én kansellering. Hadde to krav om tilgodelapp; den ene har jeg fått. Austrian: Sier at kravet om refusjon er mottatt, at det vil ta tid, så vær tålmodig, vennligst ikke spør igjen. Ryanair: Krav om refusjon sendt og bekreftet mottatt. Fikk senere mail om at jeg heller burde booke om eller be om tilgodelapp. Hvis jeg fortsatt ville ha refusjon, klikk her. Det klikket ledet til en generell side som ikke kunne brukes til noe som hadde med refusjon å gjøre. Swiss: Nekter å ta imot refusjonskrav før 31. august.
Når det gjelder Swiss så er det jo da bare å kjøre krav om tilbakebetaling via kredittkort umiddelbart.
Reiseselskapene kan nå gi refusjon i form av voucher så lenge voucher'en kan veksles inn i kontanter om du ikke finner deg en ny reise i løpet av en viss tid. Jeg tipper det andre voucher-alternativet er den tilgodelappen Bravofly vanligvis tilbyr (pre corona). Jeg stusser litt på det høye gebyret for refusjon i form av cash. Og de vil heller ikke refundere kostnad for tilleggstjenester. Er reisen kansellert av flyselskapet? Dette høres ikke helt lovlig ut. Styr unna Bravofly neste gang. Når ting går galt er det viktig å kunne forholde til flyselskapene direkte. Disse utenlanske "reisebyråene" er vanskelig å komme i kontakt med, og det på en helt vanlig dag. Jeg tør ikke å tenke på hvordan det er nå. Om du skulle velge voucher bør du sikre deg at reiseforsikring din dekker beløpet om Bravofly skulle gå konkurs før du får bestilt ny tur.