Refusjonskrav Covid-19

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Apo, 18. april 2020.

  1. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    285
    Likes mottatt:
    1,381
    Bonuspoeng:
    93
    Sendte mail til Diamantmailen til SAS nå og spurte hvor langt de har kommet med refusjoner.
    De holder visst på med refusjoner for flyginger som skulle vært 10. og 11. mars nå.
    Så vi som skulle flydd senere får pent kose oss med å vente.

    En helt annen sak er jo hvorfor de gjør dette manuelt i stedet for å ha automatisert det for lenge lenge siden.
     
  2. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Det må jo være et helt hinsides antall som skal ha refusjoner da jeg mener å ha lest at de jobber med refusjoner for 11. mars enda i 3-4 uker nå...
     
    Shyneno and RoadKing like this.
  3. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk refundert mine penger for en flight som skulle vært 12. Mars, avbestilt 11. Mars den den 23. April.

    Altså pengene ble godskrevet mitt AmEx 23. April
     
    Shyneno liker dette
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har fått refusjon til mitt Amex-kort på en tur bestilt 22/4 og kansellert 27/4.
    Dette var en EB-tur.
     
    Shyneno liker dette
  5. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har også fått refusjon av skatter og avgifter på EB-tur nærmest umiddelbart, men der virker det som om alt går på automatikk. Kan virkelig ikke forstå at de fortsatt behandler krav knyttet til flyvninger for halvannen måned siden.
     
  6. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Nja, stikkord er vel kaos på bakrommet hos SAS. Har 2 EB-turer til USA som ble avlyst 12. mars, fikk poengene tilbak straks, men mangler refusjon på skatter og avgifter. Fikk tidligere i denne uken beskjed fra SAS om at de ikke har oversikt over hvor de er i prosessen....
     
  7. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Väntar på skatter och avgifter för vår EB resa OSL-SIN , avbeställt 19mars. Hörde med kundtjänst idag och enligt han var de på 8mars i Sverige samt 11mars i Norge.... tror fan de är tomma för pengar och kör en Ryanair/Norwegian för tillfället!
    För info, Airbnb betalade tillbaka 100% inom 7dagar från avbok 20mars, Bangkok Airways tog 2veckor på sig för överföring av skatter og avgift, väntar på resterande från DnB reseförsäkring...
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Negativt. For vår tur til Seoul fikk vi poengene umiddelbart som du skriver. Men nå 5 uker etter har vi fortsatt til gode å se noe av pengene.
     
    Berlioz liker dette
  9. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Da ble min Lufthansa-reise i mai kansellert av Lufthansa. Jeg forstår det slik at det er å tro på julenissen å få tilbake noe som helst der, jeg har inntil videre forespurt en refund og bedt om et skriftlig svar på forespørselen. Hva er erfaringsmessig mest praktisk vei å gå videre fra dette, mot kredittkortselskap (i dette tilfellet sas amex elite) eller mot reiseforsikring? Noen med erfaringer?
     
  10. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke egen erfaring, men jeg mener det er en tidsramme på 60 dager fra reise ble kansellert.

    Korriger meg gjerne hvis dette er feil.
     
  11. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,271
    Bonuspoeng:
    113
    Og plutselig driver vi ufrivillig bankvirksomhet..

    Jeg fikk med meg diskusjonen, men ikke at forskriften gikk gjennom forrige fredag:

    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-04-24-860

    Men da har regjeringen altså pålagt oss å yte rentefrie lån til turoperatører kun fordi vi valgte å bestille en reise hos dem. Med tilbakevirkende kraft, faktisk.

    Jeg har bare blitt pålagt å låne bort 25.000 og overlever nok. Men jeg føler med alle de som har lagt hele feriebudsjettet sitt i potten, og nå ikke har råd til å feriere i Norge i sommer.

    Ikke en gang kredittkortselskapene kan hjelpe. De kommer også til å dekke seg bak 3 mnd-regelen. Absolutt en ny faktor å ta med i risikovurderingen når dette er over. Tror mange kommer til å vegre seg mot å forhåndsbetale reiser fremover. Og for å være helt ærlig - er det egentlig noe som tilsier at turoperatørene på magisk vis skal bli mer likvide og plutselig kunne øse ut refusjoner om tre måneder fra nå?
     
    Last edited: 01. mai 2020
    furlong and EndreD like this.
  12. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Når kan man henvende seg til kredittkortselskapene for å få dette refundert? Og dersom Norwegian skulle gå konkurs nå, hvordan stiller kredittkortselskapene seg da? Det er jo ikke da en reise som bortfaller som følge av konkurs, men.
     
  13. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg brukte 3 dager på å komme gjennom på kundechaten til Ryanair, fikk, for 2. gang, bedt om refusjon av en tur de har avlyst. Nå står jeg i kø for å få penger tilbake, så fort Covi19krisen er over.
    Tilgodelappen er gyldig helt fram til jeg får refusjon, i tillfelle jeg skulle ombestemme meg.
     
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Det beste etter min personlige mening er å styre unna det som er at OTA'er, ihvertfall når det gjelder flybilletter. Hoteller via Expedia er ok pga Viatrumf. :p
     
    Eddie47 and freddyen like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Kravet fra kredittkort selskapene er at du har hatt en resultatløs dialog med selger. Denne må dokumenteres.

    Jeg har et eksempel fra fruen og jeg var i Costa Rica og opplevde at vår flight fra San Jose til Liberia (ikke landet) ble kansellert mens vi var på vei dit.

    Vi hadde dialog med selskapet, de svarte og lovte bot og bedring, men ikke noe skjedde. Da vi tok kontakt med Amex og kunne dokumenterte dialogen kom pengene kjapt.

    Det hører med til historien at flyet vi skulle reist med styrtet noen dager senere hvor alle døde, og at selskapet vel gikk inn som følge av dette.

    I retrospekt, så var det nok greit at flighten vår ble kansellert.
     
    Sonictravel, Mavo, furlong and 5 others like this.
  16. MartinSkog

    MartinSkog Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    13
    Noe positivt kan rapporteres: Ringte SAS for å få statuspoeng for to kansellerte reiser som var bestilt før koronakrisen - i løpet av et par timer var poengene på konto. Ikke verst.
     
    SorenDk liker dette
  17. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Hei,
    Jeg har CT som jeg aldri hatt før, tenkte benytte meg av det i desember om det ens er mulig å reise da :( hva gjør jeg ellers? Mister jeg det?? :( Takk!
     
  18. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    www.sas.no och så ser du om du kan hitta en önskad EB SAS resa..
     
  19. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Av ren nysgjerrighet, er det noen vits i å få statuspoeng nå som SAS forlenger status? Hvis man kan kvalifisere oppover gir det jo mening :)
     
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,698
    Bonuspoeng:
    293
    Poeng er poeng dersom de kan brukes til å fly for!
     

Del denne siden