Refusjonskrav Covid-19

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Apo, 18. april 2020.

  1. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Tok ca en uke for meg fra jeg snakket med Alex til pengene var påkonto
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian måtte jo ha penger til betale ut penger ...
    Etter at jeg hadde betalt for mine nye aksjer i emisjonen fikk jeg penger tilbake for kansellerte flygninger ...
     
    EndreD, Grooo, chrt and 1 other person like this.
  3. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Men hadde du noe dokumentasjon på at billettene er kansellert som du kunne sende til Amex? Jeg har kansellert en reise for 4 personer, pris 38000,-, men har ikke mottatt noe som helst dokumentasjon på at reisen er avbestilt fra SAS.
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Dere som har fått refusjon via kredittkortselskap, bestilte dere direkte på flyselskapets hjemmeside eller via (online) reisebyrå?
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Flyselskapet.
     
  6. Figaro

    Figaro Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Nå har poengene tikket inn men ikke nok til å foreta en tilsvarende reise. Jeg er sånn passe fornøyd da jeg ikke fikk muligheten til å booke om etter gjentatte forsøk. Spurte om ekstra poeng slik at jeg kunne få reist denne reisenen anen gang, fikk svar de ikke kunne trikse med poeng. Nå må jeg ut med fullpris for samme reise... + fullpris jeg betalte for å komme meg hjem da retur ble kansellert.
     
  7. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Det er mulig man bør skille mellom to situasjoner her:
    - Dersom flyselskapet har kansellert turen, får man vel en epost om dette. Denne legges da som bekreftelse, og man er dekket av EU-reglene om plikt til refusjon innen 7 virkedager.
    - Dersom man har kansellert selv (enten bonusbillett eller fleksibel billett) er det ikke åpenbart at man kan kreve refusjon via kredittkortselskapet for betalinger man har ventet lenge på. Man skal selvsagt ha pengene, men det er mulig man da er prisgitt flyselskapets egne regler om tilbakebetalingstid. Usikker på om EU-reglene da kommer en til unnsetning, eller om flyselskapene har en krise-ventil for spesielle situasjoner der tilbakebetaling kan drøye.

    Uansett - selv om man mer eller mindre VET at en flyreise i nær fremtid kommer til å bli kansellert, er det smarte å gjøre å sitte helt i ro helt til flyselskapet selv kansellerer turen.
     
  8. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Etterlyste på gullmailen for tredje gang refusjon av 4 bestillinger (2 fullfleks, 2 kansellert). Resultat: Refund notice på begge fullfleks umiddelbart etter. Mas nytter som regel :cool:
     
  9. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Air Baltic kansellerte turen til Riga ifra Trondheim som skulle gå i juli nå i april. Kunne fylle ut skjema om penger tilbake eller voucher + 20%. Valgte penger. Pengene på konto nå idag med 900kr gevinst pga euro kursen :)
     
    jgroneng liker dette
  10. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Hva var SAS regler om tilbakebetalingstid da man booket i 2019, kan man finne det noe sted ?

    Jeg har heller ikke klart å finne ut størrelsen på avbestillingsgebyr for en plus billett, hvordan kam kan sjekke det, bør vel vite det før man klager til kortselskap?

    Edit. Akkurat der kom Mail fra SAS !
    Plus villet til 2800. De skriver fees and non refundable amount 1300 og refunderer 1500.
    1300 i gebyr var mye mer enn forventet, men har altså ikke klart å finne spesifikasjon am gebyret noe sted, så vanskelig å klage.
     
    Last edited: 08. juni 2020
  11. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    FYI: Har ikke lest hele denne tråden - men for min egen del venter jeg på refusjon av en SAS Travel Voucher som jeg hadde brukt for å betale en reise til Amsterdam den 12. mars (bra timing, samme dag Norge ble stengt ned). I dag 8/6 fikk jeg denne mailen fra SAS:

    Dear Traveler,

    We’re still processing your request for a SAS Travel Voucher.

    We understand that you’re still waiting for your SAS Travel Voucher and we’re very sorry for any inconvenience this has caused you.

    Unfortunately, due to extraordinary circumstances the handling time is longer than usual, processing your request could take up to another 6 weeks.

    Again, we are very sorry for the delay. We’re doing our best to handle your request quickly and aim to get your voucher to you as soon as we can.

    Best wishes,
    SAS

     
  12. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar! Alex, er dette din faste kontakt. I så fall. Har du et direktenummer?
     
  13. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Autocorrect': Mente AMEX :)
     
  14. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    :p
     
  15. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183
    Om man har bestilt hotell på et reisemål man ikke kommer til grunnet corona situasjonen uten gratis avbestilling.
    Kan man da koble på reiseforsikringen for at de dekker det tapte?
     
  16. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, hvis du feks har en tur til Spania hvor det fortsatt er reiseråd så kan du få forsikringsselskapet til å dekke utgiftene. Samme hvis du er syk som gjør at du er forhindret i å reise :)
     
    Maggie liker dette
  17. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183
    I mitt tilfelle har jeg bestilt hotellrom på Bali med vilkår om at om man avbestiller x antall dager før, vil hotels.com belaste en natt av det totale oppholdet.
    Reiseforsikringen trekker ikke fra egenandel i et slikt tilfelle?
     
  18. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer an på hvilket forsikringsselskap du har mtp egenandel.

    Si du har bestilt 10 netter. Men du avbestiller nå og får da kun refundert for 9 netter. Da kan du fylle ut skademelding og be om refusjon for den siste natta. Om den så er på 200 kr eller 10 000 kr :)
     
    Maggie liker dette
  19. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig. Til og med Norwegian klarer dette for inneværende år og de to foregående årene, så hvorfor SAS ikke klarer det er merkelig.
     
  20. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dnb reise best.
    Takk for hjelpen :)
     

Del denne siden