Regjeringen vil forby bonus på kredittkort

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 31. mars 2017.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    http://www.aftenposten.no/okonomi/Regjeringen-vil-forby-flybonus-pa-kredittkortet-618276b.html

    Ute på høring nå. De har nok et poeng at veksten i forbrukslån må stoppe, og fra min deltidsjobb i studietiden i bank fikk jeg ofte telefonen "jeg har bestilt en ferie jeg ikke har råd til å dra på, hvordan løser vi det?". Det er ikke tvil om at noe må gjøres, men har mine tvil om at dette treffer de som faktisk sliter med høy forbruksgjeld.. Min mening er at det kanskje snart er på tide for noen nepehoder i utdanningsdirektoratet å forstå at man må få inn økonomiforståelse allerede i barneskolen, istedenfor at man skal ha forbud mot ditt og forbud mot datt. Hjelpes meg.
     
    Swaggertarian, EgilSk, miura and 5 others like this.
  2. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Ja. La oss løse folks gjeldsproblemer med å forby bonus.
    Vanlig tenkemåte av dagens patetiske regjering
     
    braathens safe and Orjan.eldor like this.
  3. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Mistenker at det er lite korrelasjon mellom bonusjegere og gjeldsofre....
     
  4. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Som jeg skrev i den andre tråden, noe omformulert:
    Håpløst forslag. Typisk norsk at alle skal straffes for at noen er dumme. Skuffet over at en blå regjering fremmer noe slikt, stammer vel fra KrF eller Venstre.

    Er det innenfor med trumf-bonus på kredittkort eller skal det også fjernes? Det er jo i utgangspunktet bare penger og ikke poeng. Og når pengene først er inne på trumf kan de vel ikke hindre oss i å overføre det til Eurobonus? Kan ikke isåfall f.eks. American Express lage en lignende ordning?
     
    Swaggertarian liker dette
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Håper det ikke blir innført. Noen må jo se at dette ikke hjelper 98% av de som sliter med kredittkort bruk og gjeld
     
    Ursa liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg lurer på hva som er høyest korrelert.

    Kredittkortgjeld vs mange flights i F-kabin
    Kredittkortgjeld vs mange flights i charterkabin

    .................
     
    Jorge, mhsalv, chrt and 17 others like this.
  7. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er ikke dette er forum for politikk, men den påstanden er for drøy.

    Er det noen politiske partier som virkelig ønsker å styre livene våre fordi de vet bedre enn oss selv, så befinner de seg på motsatt side av gangen.

    Når det er sagt, er det hensiktsmessig å redusere forbrukslånsveksten, men det er ikke vanskelig;

    Om man fjerner bankenes mulighet til å tvangsselge skyldnerens eiendeler, vil finansnæringen selv bli mer restriktiv til å låne ut.

    Som vanlig i livet lønner det seg å se etter løsninger, ikke mase om problemene.

    /koffert.
     
    Swaggertarian, mhsalv, TomF66 and 2 others like this.
  8. FastLane

    FastLane Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Dette må være noe av det mest idiotiske jeg har lest.

    En studiekamerat som aldri har hatt noen form for inntekt eller likning fikk nylig innvilget et forbrukslån på kr 100 000, som han skulle bruke på en Asiatur. Dette er roten av problemet - bankene gir ut lån til folk som aldri skulle hatt det i utgangspunktet, da de vet at de uansett hva får det igjen (namsmannen, osv) selv om de markedsfører det som "usikrede lån".

    Et gjeldsregister hadde løst mange av de resterende problemene, ved at bankene kan vite nøyaktig hvor mye du har i gjeld når du søker. Ref. saken i E24 for et par måneder siden om en person som sliter med spilleavhengighet som fikk 2.7 millioner kroner (!!!) i forbrukslån, ved at han ikke fortalte at han hadde lån hos andre banker da han søkte. Om dette bare hadde blitt oppdatert live ved at hver bank loggfører det i et felles register hadde det ikke endt like tragisk for han.

    Etter at jeg jobbet i USA i fjor sommer fikk jeg SSN og medfølgende Credit Score der, hvor det på min Credit Report står antall kredittkort jeg har, hvor mye jeg har brukt av de så langt denne måneden (blir oppdatert hver 2. eller 3. dag ser det ut som), hvor mye kreditt jeg totalt har tilgjengelig, inntekter og om jeg betalte inn hele beløpet i tide. De logger til og med hvor mange kredittsøknader jeg har hatt. Om de klarer å få til dette i et land med hundetusenvis av forskjellige finansinstitusjoner ser jeg ikke hvorfor dette ikke skal gå i Norge.

    Å begynne å blande inn Airmiles-bonus inn i dette som årsaken til den eksplosive økningen i gjeld blant nordmenn er bare et skuespill.
     
    Nanping, chrt, Logiflyer and 12 others like this.
  9. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Vil tro at gjelds/kreditt register har mer for seg. F.eks maks kreditt grense på halv års inntekt.
    Har aldri opplevd at noen på luksusfellen har snakket om at de tjente poeng/penger på kredittkjøp. Det har som regel en oppfatning av at dette var gratispenger i øyeblikket og som regel ikke forstår enkel prosent regning.
    Enig i at skolen sviket de svakeste når disse ikke forstår hvordan de skal styre sin egen økonomi.

    Ser Fastlane kom meg i forkjøpet. 100% enig med han.
     
    Petter B-C, Ursa, DanH and 2 others like this.
  10. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Naa er det ganske stor appetitt i alle partiene i dagens regjering til aa styre livene vaare, ja Frp er kanskje det partiet som gaar absolutt lengst i aa kontrollere det de fleste av oss tar for gitt at er en 100% privatsak - nemlig hvem du gifter deg med. Det er slik saa lenge du finner en partner som er godkjent politisk - men for oss som ikke oppfyller Siv, Sylvi og Ernas krav - er det ganske saa alvorlig straff som i legges - godt beskrevet av Aftenposten (som sikkert er ei venstrevridd blekke) i artikkelserien Nordmennene Norge ikke vil ha ! Selv etter 19 aars ekteskap, ja inngaatt i Oppegaard kirke paa Svartskog, kan ikke vi som ektepar bo i Norge. Som ekterpar er min kone og jeg erklaert uoensket i Norge, vi er Politisk avskiltet. (har hatt soeknad inne siden 2011) Rant over og skikkelig off topic - beklager paa forhaand.
     
    miura, Berlioz and Ursa like this.
  11. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Gjeldsregister vil nok virke bra; men jeg mener det er feil å skyve ansvaret vekk fra kredittinstitusjonene.

    Det er forøvrig en interessant observasjon at det er statseide DnB som håndterer sas amex, og deler ut bonuspoeng og CT.
     
    FastLane, Are and Shyneno like this.
  12. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Å implementere et gjeldsregister og tilhørende rutiner betyr at staten og byråkratene faktisk må gjøre noe operativt. Det vil også plassere et ansvar hos en aktør. Å implementere et forbud betyr masse koselig papirarbeid og null ansvar for det operative. Ansvaret vil også bli pulverisert godt utover.

    Denne forklaringen kan brukes på det meste vår kjære politikere foretar seg...
     
    Ursa and FastLane like this.
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Politikk til side, høringssvarene ligger ute her. Ikke overraskende er det kraftige reaksjoner fra kortselskapene og de finansinstitusjonene det gjelder. Biter meg dog merke i høringssvaret fra namsfogden:

    https://www.regjeringen.no/no/dokum...473/?uid=af5ee8e3-1b69-45d3-92fa-296065df0621

     
    chrt, Ursa and Xflipper like this.
  14. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Kunne en ikke bare koblet bonuser til innbetalingene på kredittkort og ikke til forbruket? Dvs. om du en måned har brukt for 10' og kun betalt inn 1' så får du bare bonuspoeng for det siste beløpet.
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Da ryker vel litt av poenget.
    Selskapene tjener jo tross alt penger på at vi driter på draget og ikke betaler. De gir forskjellige fordeler ettersom det er konkurranse om kundene som driter seg ut.

    Selvfølgelig tjener selskapene også penger på årsavgift og transaksjonskostnader, men det er nok i mange tilfeller de som ikke betaler som forer oss med poeng.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Egentlig er det et paradoks at de har sentralt gjeldsregister i USA og ikke i Norge, for mannen i gata der borte (samt det politiske system) er i utgangspunktet vesentlig mer opptatt av personvern og privacy enn vi er her til lands. Til og med folketelling er det bråk om av hensyn til privacy.
     
    Ursa and FastLane like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje Venstre er i mot bonuspoeng fordi de ikke vil vi skal fly så mye, og slettes ikke på F av miljøhensyn.
    Hva angår Krf har jo de alltid hatt en høy profil på å mene hva som er best for hvermansen og ta fra folk all personlig beslutningsmyndighet.
     
    Bernd, braathens safe and Shyneno like this.
  18. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Får kredittinstitusjonene hjelp av staten (tilsvarende Namsmannen) til å inndrive "usikrede" lån i USA?
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Der brukes vel private firma for innkrevning?
    Eksempelvis de apene som er på TV og "stjeler" biler osv...
     
  20. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Nettopp.

    I USA er det i kredittinstitusjonenes interesse å ha et gjeldsregister, for det er de selv som sitter med skjegget fullt av postkasser om skyldneren ikke gjør opp for seg. Gjeldsregisteret i USA er neppe håndtert av myndighetene, men av finansinstitusjonene selv.

    Her i Norge tjener finansinstitusjonene godt på at skyldnere ikke gjør opp, og de får hjelp av staten til å inndrive pengene.

    ...da er det ikke så rart at vi ikke har et gjeldsregister.
     
    October, DanH, Ursa and 2 others like this.

Del denne siden