Reise med barn

Tråd i 'Reisemål' startet av Jeanette, 20. juni 2022.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Fant ingen egen tråd som omhandlet reiser med barn. Tenkte det kunne være greit å samle spørsmål, tips og triks vedrørende det å reise med barn i en egen tråd, så det blir lettere å finne frem senere. :cool:
     
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Tips til barnevennlige destinasjoner i Thailand? Krav er fin strand og nærhet til velfungerende helsevesen da det er snakk om reise med en under 1 år. Tidligere vært på Koh Samui, Koh Lanta og Ao Nang/Railey. Hadde foretrukket Samui igjen, men avreise er i november og dermed fortsatt regnsesong med en del regn og bølger.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
  4. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Var på SAS sin side og booket en tur med infant på søndag, ser nå at de har kuttet ut noen bokstaver på slutten av navnene både på meg og barn. Gjorde en dummy booking og det samme skjer der. Noen som har vært borti dette før?
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    De skalter og valter med navnene. Så lenge etternavnet er riktig og fornavnene begynner rett, skal det gå bra. Jeg har uansett kontaktet dem hvorpå de har rettet navnet der det har vært riktig ille (infant).
    Det er en kjent sak i SAS at de sliter når det kommer mange og lange navn, gjerne med en nordisk bokstav eller tre.
     
    Supersergei and Jeanette like this.
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,957
    Likes mottatt:
    5,761
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er vanlig. Spedbarnet skrives inn på billetten til den voksne, hvor navnefeltet har en begrenset legende.
     
    Spielhaug, Supersergei and Jeanette like this.
  7. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Da var det som jeg tenkte, takk for svar!
     
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er mine blitt 7, men første flytur var de 10 mnd. Det gikk veldig bra
    Ha med bleier ombord, gi drikke ved takeoff (kan hindre propper i ørene), meld fra at det er første gang de flyr og smil og vær glad
    Og ikke minst, ikke bry deg om de som stirrer surt på deg fordi du flyr med infant :)
    Jeg har også prøvd å forklare barna at det er andre som reiser også, så vi må vise hensyn (det er ikke alltid like lett).
    Med mine nå så er det skjerm som er distraksjonen, så husk å lade og laste ned nok med mindre det er nett ombord.
    Ellers er inntrykket mitt at de aller fleste synes det er fint med barn ombord, men det er alltids noen surpomper ( som ellers i samfunnet). Så lenge man som forelder ikke bare lar barna herje fritt og viser hensyn så er det å reise med barn bare fint
    Av destinasjoner så kan jeg virkelig anbefale Italia. Maken til barnevennlig land. Barn er velkomne over alt og italienere synes det er topp med barn. Har tilgode å ikke få god service uavhengig av hvor fancy stedet er, selv med to 3-årringer på slep og barnevogner og et tidvis høyt støynivå:D
     
  9. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Vi prøver ut Khao Lak i juli med en 1-åring. Forholdsvis nært Phuket mtp helsevesen, men kunne nok dog ønsket å vært litt nærmere første turen.
    Ellers er det jo mange fine strender i Phuket også, og man finner ved noen som ikke er like turistifisert som Patong, Karon, Kata... Kata Noi kan muligens være en slik en.
     
    Jeanette and anders82 like this.
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Meld gjerne tilbake om hvordan turen var når dere kommer hjem igjen! :) Vi har vurdert Mai Khao. Ikke så mye som skjer der, men regner med å tilbringe mer eller mindre hele ferien på resortet, så destinasjonen er jo egentlig mindre viktig :rolleyes:
     
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Elsker italia - så supert at det er barnevennlig! Mulig det blir en tur dit i høst når den verste varmen har lagt seg. Tips til hvilket område eller by man bør besøke? Tidligere har jeg bare besøkt Venezia.
     
    anders82 liker dette
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    100% enig ang Italia og barnevennlighet.

    Hadde pappapermisjon i nord-Italia (Toscana og omegn) for noen år siden - og ville absolutt gjerne gjort det samme igjen.

    Skaff en leiebil for hele oppholdet, og reis litt rundt til alle de forskjellige "collene" som alle har navn som begynner med nettopp det ordet. Fine og litt varierte utflukter til små og veldig hyggelige samfunn hvor de kanskje bare har 1-3 restauranter og hvor barn er veldig velkommen inn.
     
    Jeanette liker dette
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har vært i Monterosso, Sicilia, Sardiniaog Diano Marina med barna. Da var alderen fra 10 mnd til 5 år
    Av disse 4 var nok Diano minst hyggelig. Men det var hele stedet. Stort sett barnevennlig, men det minst hyggelige stedet jeg har vært i Italia.
    Sicilia var veldig bra. Bodde på et tidligere turistområdet som var gått litt ut på dato, men topp for barna. Var en del i Taormina og det var bare topp stemning. God service selv på relativt fancy steder.
    På Sardinia bodde vi på all inclusive så litt vanskelig å si noe om, men anbefaler alle unntatt Diano
    Monterosso var helt konge. På tross av at det er Cinqueterre så har jeg knapt opplevd maken til gjestfrihet og service. Da hadde vi på to på 10 mnd og det var uproblematisk
     
    Sunnfjordingen, Eddie47 and Jeanette like this.
  14. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Skal gjøre det :)
    Mange fine 5-stjerners til en overkommelig pris på Mai Khao, men som du sier er det vel ikke så mye annet der. Nå er det dog sikkert 10 års siden jeg var der.. Da var det kun Splash waterpark og hotellet vedsidenav som var der. Sikkert blitt litt bedre utvalg.
     
    Jeanette liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde mitt eldste barnebarn (første gang ca. 1 år) på fanget på 1D …
    Utrolig hvor mange sure kommentarer om det å ha småbarn i Plus??? Og de «fine» damene var verst …

    Barnet skulle jo bare hjem til mormor og var smilende og bli hele veien fra Oslo S til baksetet i mormors bil.
     
  16. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    410
    Likes mottatt:
    2,930
    Bonuspoeng:
    93
    Har passert 60 flights med først 1 og nå 2 infant/småbarn de siste 6 årene. Takket være flyPremium har mye av det vært i SAS Plus, men har sjelden opplevd sure miner fra medpassasjerer. Svært mange er foreldre eller besteforeldre selv og vet hva det går i. Vi har kun flydd i Norge/Europa opp til 3 timer per flight, så har ikke erfaring med småbarn på long-haul.

    Har alltid med en ryggsekk eller bag til å ha foran beina, her har vi mat/snacks og drikke samt underholdning tilpasset alder. Siden denne er grei å ha tilgjengelig hele turen unngår vi rad 1 og nødutgang.
    Har alltid med et ekstra sett klær i håndbagasjen til alle reisende. Så blir det litt mindre krise hvis baby gulper på far eller søler smoothie på mor :)
    Frem til ca 1,5 år er det gull verdt med baby-bjørn eller annen type bæresele for å transportere baby rundt omkring på flyplassen og inn/ut av flyet.
    Fra ca 1,5 til 3 år er det ikke sjelden at det kan være litt uenighet når beltet skal på. Men merkelig nok har det ofte hjulpet å vise at det faktisk er et lys i taket med belte på.
    Og ipad/telefon med film er alltid en vinner fra 1 år og oppover :rolleyes:
     
    Travellingalf, Jeanette and anders82 like this.
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    Presisering, dette skjedde alltid i travleste pendlertid fredag ettermiddag …
     
    anders82 liker dette
  18. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    22,466
    Bonuspoeng:
    183
    Du verden... Vi har berre gode erfaringar med både medpassasjerar og cc. Eg har av og til hatt litt dårlig samvit på grunn av alt rotet. Det er jo ikkje so ofte vi flyr innom OSL, det er litt usentralt. Bergensarar, trøndarar og københavnarar er nok litt trivlegare :cool:
     
    RoadKing, Jeanette and Eddie47 like this.
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hei hei hei. Vi Oslo-folk er ganske så trivelige :)
    Må bare bli kjent med oss først.
    Har faktisk til gode å møte sure mennesker i crew, men det har vært en og annen misfornøyd medreisende. Gjerne hvite menn som pusher 50
    Eller kvinner fra de øvre sosiale lag på Oslo vest som ikke synes barn har noe å gjøre i den ganske så luksuriøse SAS Plus i Europa
    Kan for øvrig anbefale charter når barna er litt mindre. Der er det skyhøyt under taket og buffet er jo topp for barn. Lollo og Bernie er kanskje ikke drømmen for oss her inne, men med små barn er det genialt
     
    Travellingalf and Sunnfjordingen like this.
  20. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Nå blir jeg sikkert upopulær her inne, men heller barn enn pensjonister :D:D:D:D
     
    oggaman, Jorge, RoadKing and 2 others like this.

Del denne siden