Reise med barn

Tråd i 'Reisemål' startet av Jeanette, 20. juni 2022.

1. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,333
    Bonuspoeng:
    113
    Her har de til og med fått ørepropper i amenity kit, også skal det klages. Entitlement deluxe.

Jeg prøver å finne nattflight når jeg har med barn, men det finnes jo ikke selvsagt alltid.

Spielhaug and trygveat like this.
  2. jobuck

jobuck Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for god hjelp!

Jorge liker dette
  3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Thailandske apotek har barnemat / bleier og *alt en trenger* til barn : i storbyer og i områder med mange hvite.

Ikke regn med samme merker og smaker eller vesentlig bedre priser. Så om småfolk er viktig er det best å pakke kofferten :)

Viktigere. Undersøk før dere drar hvor nærmeste sykehus med god pediatrisk kapasitet ligger. Og ha en klar plan for logistikk. Hvordan kan du komme deg dit når det plutselig haster.

Om ungen blir syk har du planen klar.

jobuck and Jeanette like this.
  4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    For å sikre at barnet får den maten det er vant til, ville jeg tatt med. Utvalget er veldig begrenset utenfor de største turistområdene, og selv der er det ikke helt som hjemme. Grøt med tørket fisk i osv, eller mye tilsatt sukker. Vi var i Thailand da sønnen vår var 8 mnd, og hadde med grøtpulver og klemmeposer med middag. Ellers spiste han frukt, yoghurt, brød egg og annet fra frokostbuffeten, samt smakte på det vi hadde til middag.

jobuck liker dette
  5. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,444
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan gjør folk det med barnevogn, bilstol m.m?

Første tur med lille blir mot jul, hun er da 7 mnd. Sjekket typ Bolt osv men ser ikke ut som det er så enkelt å bestille bil med bilstol? Dette er i Europa.. Har sjekket samme for Filippinene, Thailand og Bali som vi blir å reise til i 2 mnd fra februar og..

Pleier man å pakke med seg bilstol eller hva er erfaringene til folk her?

https://www.cybex-online.com/en/no/...cf1oSEWiWFYHZff9Lmdm9mMdP_hPBTJhoC47IQAvD_BwE

Sånn type barnevogn som blir løsningen man bør reise med? Enkelt å klappe sammen og sette i hatthylla?

6. krsper

krsper Medlem

Likes mottatt:
    135
    Bonuspoeng:
    33
    Vil absolutt anbefale å ta med bilstol. Du ender fort opp med den lille på fanget hvis ikke.

Ellers er den Cybex'en du linket til fin. Vi brukte den på langtur tidligere i år og det avlaster veldig å kunne trille rundt på flyplasser istedet for å bære. Eneste lille problemet vi fikk var at på flighten fra Bali til Australia så krevde Jetstar at man hadde med bag til vogna, noe vi ikke hadde. Så kjøp gjerne med det også for å være sikker. God tur!

paramberg liker dette
  7. sheim

sheim Nytt Medlem

Likes mottatt:
    539
    Bonuspoeng:
    83
    Vogn av typen som du linker til er definitivt å anbefale. Vi synes denne er god da den er relativt enkel å slå sammen med én hånd: https://www.elodiedetails.com/en/strollers/elodie-mondo-strollers/elodie-mondo-stroller-black_2

Når det gjelder bilstol så har vi tatt med egen både til Europa og Asia. Da kjøpte vi brukt stol på Finn for noen hundrelapper og sendte den som bagasje. Vurderingen man må ta er jo om man er trygg på å ha en stol som man eier selv og potensielt tør å la den bli skadet i lasterommet, eller om man stoler mer på at diverse transportører har tilsvarende trygge bilstoler på destinasjonen du kommer frem til.
    Vi valgte det første fordi vi visste at den stolen vi tok med passet fint til vår unge og det var mer praktisk når man skal bytte mye mellom diverse transfers/taxi mellom hoteller/flyplass og egen leiebil.

Nå har vi nettopp kjøpt ny bilstol som kan slås sammen og tas som håndbagasje. Skal prøve den for første gang om en ukes tid. Det er mer betryggende om man må vite hva stolen har vært gjennom, men den er derimot forovervendt så ikke aktuell for så små barn som du nevner. (PS: Å satse på at man kan finne ISO-fix over hele verden er nok ikke sannsynlig, så mitt råd er å finne en stol som kan festes med bilbelte)

paramberg and btm like this.
  8. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Bilstol pakkes i Prampack, og festes med belte. Å leie bilstol av avis/hertz etc koster omtrent det samme som en ny i Norge, og du får utlevert noe billig ræl fra tidlig 80-tall. Har overhodet ikke god erfaring med det. Ta med en du har kjøpt på finn.

paramberg and The_Dude like this.
  9. btm

btm Medlem

Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Fruen fikk anbefalt Baby Jogger City Tour 2 på et terminforum, og jeg så den ble anbefalt et par sider tilbake også. Så vi gikk for denne. Litt spinkle seler, men den har gjort sin bruk og vel så det. Ikke optimal for Københavns brostein-fortau, men funker helt ok. Brukte den så snart ungen klarte å sitte selv. Med unntak av småflyene til SAS (feks CRJ900) så har den gått oppi alle hattehyller. Og på CRJ900 så passer den fint inn under to seter. På disse korte flyturene så har jeg ofte følt at det har vært unødvendig å ha med vogn helt fram til fly - da man like fint kunne lånt en vogn på flyplassene.

PS: øv gjerne på å slå sammen vognen hjemme i ro og fred før du står ved flyet :p Selv om jeg er en sindig person så er det fort gjort å bli litt stresset når reisefølget er stresset selv.

paramberg liker dette
  10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Ergobaby metro + har vi stort sett fått som håndbaggasje. Veldig god reisevogn, men god oppnevaring og tilnærmet flat liffestilling.

Vi har tatt med bilstol. Ble overflateskadet første tur, så etter det har vi kjøpt et "reisesete" som tåler litt slitasje. Beste er å sende det i prampack. Ulempen om man skal reise litt rundt og ikke flyr biz, er vel at man i en del tilfelle må betale for å sende setet. Ikke overalt barn får ha med bilstol som gratis.

paramberg liker dette
  11. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Vi har reist til Thailand uten bilstol, og vært borti litt av hvert og ventet/kranglet mye med selskapene som har lovt å ta med ordentlige bilstoler.
    Vil absolutt anbefale og ta med for enkeltheten.

Har dog funnet et par gode taxiselskaper i Phuket og Bangkok som kan anbefales hvis noen trenger, der bilstoler alltid har vært 100%.

paramberg liker dette
  12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,333
    Bonuspoeng:
    113
    @tstone har rett, man pakker stol og vogner (og alt mulig annet rask, forsåvidt) i en prampack. Ville personlig tatt med en stol som bruker belte, og sekundært isofix - men ikke en baseløsning..

Har prøvd en del ulike "strollers", som den Cybexen. Disse fungerer stort sett fint fra 6mnd og oppover, litt beroende på om barnet er lite/normalt/stort. Min hovederfaring er at de alle er spinkle og skjøre, så en dyrere løsning innebærer bare mer penger ut av vinduet. De går rett og slett kjapt i stykker. En nett sportsvogn er stort lett like greit, om enn marginalt litt mer jobb å pakke ned/opp når man f.eks skal med taxi,

Jeg har hatt med både vogn til gate vogn som kan konverteres til carryon. Jeg sender nå utelukkende vogn i prampack og bruker sele/armer derfra.

paramberg and btm like this.
  13. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,444
    Bonuspoeng:
    183
    Takk dere!

I en prampack får man også en vogn i samme sending? Eller må bilstolen være i en separat prampack?

Går forsåvidt fint med SAS nå til Tallinn i desember men vi skal farte litt rundt i Asia med lowcost eco billetter så der er det nok ikke gratis å sende :rolleyes:

Notert:p:D Syns det var stress første gangen og slå sammen vogna på kjøpesenteret her:p

btm liker dette
  14. jobuck

jobuck Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Du må gjerne dele navn på selskaper i Phuket :)

15. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,333
    Bonuspoeng:
    113
    En prampack klarer et barnesete (2-åring), en vogn, en booster (9-åring) + f.eks vinterjakke og sko for hele familien. Boten er at de er kjipe å transportere.

Jeanette liker dette
  16. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    For ikke å glemme en god del strandhåndklær og en 4-5 flasker vin. Personlig rekord 29 kg.

The_Dude liker dette
  17. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,333
    Bonuspoeng:
    113
    Hjelp, vi flyr med Aegan! Copypaste fra meg selv:

God kveld. Rigger oss til for forestående tur til ATH med A3. Finleser regler nå og ser at A3 ikke gir vogn/bilsete, men bare "collapsable stroller". Alt annet jeg har reist med de siste årene har tatt prampacken som inneholder både vogn og bilsete, no questions asked, men de aktuelle selskapene har også regler som tilsier dette.
    Har noen erfaring med A3 og prampack for infant?

Reiser på A3 Miles+Bonus, men er jo EBG. Funker det å flashe status SK*Gold for å få en ekstra bagasje (jmr prampacken), eller bør jeg kaste bort 1000 kroner på å klassifisere denne som sports equipment->parachute?

18. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    861
    Bonuspoeng:
    93
    Driver og planlegger en reise som kommer til å finne sted i løpet av foreldrepermisjonen. Hva tenker erfarne småbarnsreisende er best av en måneds tid på hotell (en anstendig suite er er reelt alternativ) eller AirBnb når man reiser med en liten tass på 8ish måneder? Vi kommer til å oppholde oss stort sett på samme lokasjon hele tiden, så for min del er tilgang til treningsfasiliteter litt vesentlig, men småens behov og komfort er for så vidt viktigere enn min tilgang til tredemølle.

19. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Her finnes det ikke noe fasit.
    Fordel med hotell i den alderen vil være tilgang til svømmebasseng samt frokost (?). Dersom dere er et varmt sted er aircondition etc sannsynligvis bedre på hotellet?
    Fordelen med AirBnb er at dere kan lage den maten ungen liker akkurat når den trengs, samt kanskje enklere tilgang til vaskemaskin etc? Eget kjøkken og stort kjøleskap etc er ting jeg satte pris på da vi var på tur med eldste som ca 8-9 mnd gammel unge.

OBS: Dersom ungen er tilvent en eller annen barnegrøt/glass/whatever når dere skal dra - ta med alt dere trenger av dette fra Norge. Grøt har forskjellig smak, glassene med babymat smaker annerledes etc etc... vi gikk fra nesten avvent til fullamming på to dager på ferie den gangen fordi fransk babygrøt ikke smakte det samme som norsk, og derfor kom rett ut igjen av ungen.

Last edited: 28. juli 2024
    Spielhaug, RoadKing and Sykkelthor like this.
  20. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer vel litt an på hvor i verden dere planlegger å dra, men personlig foretrekker jeg litt mer plass når man er borte såpass lenge. Kommer jo også an på hvor lydsensitivt barnet er. Kjedelig å sitte musestille på en mørkt hotellrom for å unngå oppvåkninger.

Sykkelthor liker dette

Del denne siden