Reise med småbarn

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av anders82, 30. jan 2015.

  1. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Vi skal til Italia til sommeren med to barn under to år. Billettene er booket i plus begge veier, men jeg får ikke lov til å velge seter. Er det fordi vi reiser med barn på fanget? Jeg er *G hos A3 så jeg håper på blokkert sete, men det er vel for mye å håpe på hos bolaget...
     
  2. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    I Plus skal du ha mulighet til å velge seter uansett hvilken status du har. Blokkert sete har vel kun vært for EBG tidligere, men selv om jeg har sett indikasjoner på at det kan være tilbake, så er jeg veldig usikker på om det faktisk stemmer.
     
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm. Får ringe SAS og spørre hvorfor det ikke går. Gleder meg til det:(. Statusløs flyktning står ikke høyt i kurs
     
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en utfordring
    Du får kanskje bestille 2C & 2D,
    Dette skal helt sikkert flys med B737, og det er bare 4 Oxygen masker i taket - mao ikke 2 infants på samme 3 seter. Det er iallefall hva jeg husker fra Dispatch kurset for snart 18 år siden
     
    anders82 liker dette
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, ikke mulig med to infants på samme treseter.
     
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner. Takk for hjelpen.
     
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Man får visst ikke sitte rett bak hverandre heller:confused:. Hmm. Nå skal folk få kjørt seg på SAS-plus i sommer:p
     
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Funker det med pri-boarding med barn på osl eller er det det vanlige sirkuset?0
     
  9. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    I utgangpunktet vanlige sirkuset, men har personen i gate selv reist med barn bruker de ofte hodet.
     
    anders82 liker dette
  10. S2nes

    S2nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Ville dele info som jeg fikk på SAS-tlf i dag ang spedbarn på fanget. Vi skal reise i PLUS (AGP-OSL). Har 3 bookinger på samme flighten og klarte ikke å reservere seter for to av dem som skal ha spedbarn på fanget. SAS-mannen forklare at man må sitte på odddetallsrad dersom man skal reservere med barn på fanget. Litt "pusling" med bookingene og så var det problemet løst. Skulle ha visst dette for lenge siden. Har hatt klatt med dette tidligere.
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har reist med barn (barnebarn) på fanget og har alltid valgt sete ved bestilling.
    Men jeg sitter jo på 1D .....
     
  12. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Den gang vi gjorde fik vi den begrundelse for at skulle sidde på bestemte pladser, var at det ikke var alle steder der var ekstra iltmasker.
     
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Man får kun sitte på oddetallsrader med barn på fanget, men da kun på enkelte oddetallsrader. Dette har antakeligvis noe med masker å gjøre, som @grisefod påpeker. Jeg har imidlertid fløyet i Plus med spedbarn på rad 8, så helt konsekvent er dette nå ikke.

    Når det gjelder boarding, så ser jeg for meg at det kan oppstå problemer hvis de bruker soneboarding og sluser. I så fall anbefaler jeg å være tidlig ute ved gate og insistere på manuelt innslipp. Luftwaffe er eksemplariske på dette og lar reisende med infants boarde samtidig som statuskunder, mens SAS sjelden tar slike hensyn uten å bli presset til det - i alle fall i min erfaring.
     
  14. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    På en 3 sæders række er der en ekstra maske. Så 4 masker i alt, mod 3 på de andre. Hvis der nu har siddet to voksne med et barn på en træ sæders række er der intet problem i at sidde på en anden række.
    Vores udfordring var at vi rejste med tvillinger. Så vi kunne ikke booke ved siden af hinanden da vi kun havde to sæder. Dog flyttede folk gerne rundt så vi fik 3 sæder for os selv og så havde vi jo 4 masker.
     
    Scandipendler liker dette
  15. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Vi tenker å fly med en 23-måneder gammel unge i sommer, hva er "best practice" når man flyr med barn? Sist vi fløy med hen var før koronaen, og da var jo fanget mer enn stort nok! Må vi bruke bilstol hvis vi bestiller ekstra sete?
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Bilstol vet jeg ikke, men vi har iallefall god erfaring med bilpute.
     
    Einar liker dette
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.sas.no/reiseinfo/reise-med-barn/barneseter-tjenester-om-bord/ sier både at du «må» og «kan» ta med bilstol til spedbarn i eget sete, så ville kontaktet kundeservice for en avklaring.

    Om personalet mener at barnet ikke sitter forskriftsmessig festet i setet ender man kanskje opp med barnet på fanget under avgang og landing?
     
    Einar liker dette
  18. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Et tips når man har baby er å ikke bestille SAS men et annet europeisk selskap i business. Det gjorde vi noen ganger. Da får du garantert fritt midtsete, og plutselig så får du i praksis tre seter for prisen av to. Med liten prisforskjell fra eco til euro biz så går det fort opp i opp og man får (iallefall før koronaen) bedre service og servering (og noen ekstra grunnpoeng oppå det hele).

    Vær obs at iallefall LH pleide å ha noen sånne dustete midtbord mellom setene, men kun på de forreste radene, så book så langt bak i biz kabinen du kommer, så er det ikke noe stress.
     
    trygveat liker dette
  19. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Vi har fløyet kanskje ti ganger mens en av ungene varmellom 1 og 2, og det har aldri vært nødvendig med bilsete eller booster. Tenker uansett det er mer relevant for <1 år enn 23 mnd..
     
    trygveat liker dette
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    De mener nok at dersom de bestiller eget sete og ungen skal sitte i en bilstol, så må du ta med bilstolen selv.
     

Del denne siden