Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. LucasCorso

LucasCorso Nytt Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Hei ! Trenger litt input av dere erfarne usa-farere. Har ved hjelp av bonus poeng fått booket en business NY-tur for kona og svigermor. Har allerede måtte flytte den et par ganger pga Covid, men ser nå ut som det kan være mulig å dra i slutten av November som gjeldende booking er for.
    Det blir deres første tur både til statene og på business. Men er litt usikker på om de bør gjennomføre turen som planlagt, eller prøve å finne noe en gang til neste år. Per nå ser tilgangen på bonus billetter hos SAS dårlig ut, men kan jo være det dukker mer opp ila våren. Tror dere opplevelsen av business produktet er vesentlig svekket pga Covid? og USA-opplevelsen likeså? Ønsket er jo at de skal få en uforglemmelig tur (i positiv forstand :) )

2. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Turen i business blir nok ikke vesentlig svekket all den tid den eneste (?) forskjellen er bruk av munnbind. Når det gjelder om turen som sådan blir svekket, vil jeg anbefale deg å undersøke hvilke restriksjoner det pt er i New York da disse varierer fra stat til stat. Og så må du nesten ut fra dette vurdere om eventuelle restriksjoner vil legge en demper på turen. Når det er sagt, det er normalt ikke veldig vanskelig å finne bonusbilletter til New York. Jeg synes New York er surt og utrivelig i vintermånedene, og foretrekker derfor høst/vår (sommeren er normalt for varm), men det er jo en personlig preferanse. Hadde jeg kunnet velge fritt hadde jeg valgt mai/juni eller september/oktober.

Travellingalf and Maggie like this.
  3. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,587
    Bonuspoeng:
    183
    Juletiden er koselig :)
    Florida er vel en av statene med minst restriksjoner om man er opptatt av det.

4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, julen KAN være litt trivelig, men fortsatt surt som fy... ikke så fan ;) Og så blir det jo helt kaos der bare det kommer bittelitt snø. Rart når det snør hver eneste vinter!

tobeornot999 and Maggie like this.
  5. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,587
    Bonuspoeng:
    183
    Da regner jeg med du foreslår min booking nr.1 i tråden vellykkede bookinger jeg akkurat nå postet ;)

6. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal på tilsvarende tur, men det er tidlig desember. Flyr selv Osl-ewr i biz tur retur og tipper opplevelsen blir minst like bra som tidligere, med mindre man må bruke munnbind hele turen.

Når det gjelder New York syns jeg det er veldig hyggelig der i førjulstiden, og har sjekket opp en del vedr restriksjoner og eneste jeg finner som er et «problem» er at man må bevise at man er vaksinert på hver sted man skal spise etc. om det fortsatt er sånn når vi kommer til november/desember får tiden vise. Tipper de får en fin tur.

Maggie liker dette
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er spent på hva slags dokumentasjon de vil godta fra andre enn egne statsborgere. Hvis dette vedvarer etter oktober altså…

8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,160
    Bonuspoeng:
    183
    100% enig. Lei et hus på Airbnb! Billig og bra.

Og bil må man ha pga store avstander. Om man skal litt rundt omkring på egenhånd. Feks til alligator boats.

Men Uber er også super-tilgjengelig og kommer kjapt i Orlando. Og er jo bra om man vil ta litt drikke til maten.

10-20 dollar rekker langt i en Uber der, selv på litt lengre distanser.

Og til feks downtown Disney (for middag) eller Universal/Disney parkene for moro er det en stor fordel å slippe å parkere leiebilen, selv om de har mer enn nok parkeringsplasser i lang gangavstand.

obay liker dette
  9. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,044
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet 100% hvordan den 14 dagers karantene perioden fungerer? Er det 14 dager fra man lander, eller er det 14 dager fra dagen derpå? Og teller klokkeslettet? Vi lander i Cancun 15 oktober kl 21.45, når er tidligste ankomst USA for oss da?

10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,551
    Bonuspoeng:
    293
    Ankomstdag er dag 0
    Dagen etter har du vært der en dag og teller da som dag 1

Magnus77 liker dette
  11. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo sagt at det blir åpnet for EU (EØS) til USA i "tidlig november", men på CDC siden er Norge satt på covid-risiko-nivå 4 "Very High", som er det høyeste, og amerikanere er ganske enkelt anbefalt å:
    • Avoid travel to Norway.

De fleste EU-land er nå på nivå 4, mens "shit-hole-contries" som Trump kalte diverse andre land, er på nivå 1, - sikkert fordi det ikke er nok data i disse landene, slik at smitteregistrering i statistikken tilsynelatende ser flott ut.

Hvordan tror dere dette blir vurdert sammen med åpningen for EU, og Norge til USA? Kan man risikere at det er kun de opp til f.eks. nivå 2 som får innreise til USA, gitt at de er fullvaksninerte?

12. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    USA ser på antall tilfeller siste 28 dager, så med mindre gjenåpningen snur den synkende trenden vil dette neppe være noe problem i november.

Gabface liker dette
  13. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,044
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er connection mellom EWR og JFK? Flyet fra JFK går kl 15.55, har funnet fly fra Europa som lander 12.30 på EWR samme dag. Noen som har erfaring her, er det nok tid?

14. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Det er veldig, veldig knapt. Med mindre du har et helikopter...

Jeanette and Edvard like this.
  15. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,806
    Bonuspoeng:
    293
    Er flyet videre innenlands? Tror uansett det er knapt.. kan gå hvis du har flaks.
    https://www.rome2rio.com/map/Newark-Airport-EWR/New-York-JFK-Airport-JFK

16. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg personlig vil aldri booke en slik connection. Du vet aldri hvor lenge du vil stå i kø i immigration. Bort i mot 40-50 min. er ikke uvanlig. Og trafikken i New York er uforutsigbar…

Jeanette liker dette
  17. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,044
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, er videre til Haneda i frist class...

18. holmen

Likes mottatt:
    64,806
    Bonuspoeng:
    293
    Da hadde jeg aldri tatt sjansen. Dra dagen før.

Jeanette, Edvard and Lars J like this.
  19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,551
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har en gang sittet i en taxi fra ERW til JFK og sett køene bare vokse og minuttene løpe .... svetten renne, en øvelse jeg ikke tenker å gjenta.

20. holmen

Likes mottatt:
    64,806
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har kjørt andre veien en gang. Skulle ikke rekke fly, så vi hadde all tid i verden. Da gikk det fint, for vi bare så på utsikten fra bilen, og brukte det som sightseeing. Tok omtrent 2,5 timer til midt på Manhattan.

Del denne siden