Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,197
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har tur til San Francisco helgen om to uker. Er i tenkeboksen. Men er fortsatt innstilt på å reise.

2. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Drar til NY i morgen. Eneste forskjell var testen måtte tas i dag kontra på fredag, og det må tas test innen 24t ved ankomst Norge igjen, som heller ikke er noe problem. Smitten er stabil i NYC, ingen voldsomme topper siste tid.

På onsdsg var biz og plus kabinen full, merket dog da de nye reglene kom på torsdag og jeg sjekket igjen fredag var det en god del ledige seter igjen. Kan være tilfeldig eller at noen har fått skrekken. Med mindre det kommer flere tiltak ila uka tror jeg du trygt kan reise.

Maggie, haifinn and Flymunda like this.
  3. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,053
    Bonuspoeng:
    93
    Skal til Florida om en uke for sol, varme og fornøyelsespark. Smitten der tilsvarer enn så lenge det som er 'oransje' farget på EU-kartet, så jeg har bestemt meg for å gjennomføre.

Maggie and haifinn like this.
  4. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,708
    Bonuspoeng:
    183
    Fra VG:
    "Fra og med mandag strammer USA inn testkravet ved innreise til landet.

Det vil si at alle internasjonale reisende før innreise til USA må bevise at de er fullvaksinert og har tatt en negativ coronatest innen en dag før avreise.

På hjemmesiden til USAs Senter for sykdomsbekjempelse og forebygging (CDC) fremgår det også at man kan legge fram bevis på at man har vært coronasmittet og blitt erklært frisk igjen innen de siste 90 dagene, i stedet for den negative testen."

Kjekt for Fruen og meg da, som hadde covid nå for to uker siden. Får tro vi slipper inn i MIA i januar uten bryderiet med fersk og dyr pcr test..

tobeornot999 and Maggie like this.
  5. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Det holder (i skrivende stund) med (litt mindre dyr) antigen.

Flyvende_mare and Maggie like this.
  6. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,017
    Bonuspoeng:
    183

Er det side tre av coronapasset som viser om man er frisk? Og legges det automatisk inn x antall dager etter positiv test?

7. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,708
    Bonuspoeng:
    183
    Ligger sånn i helsenorge app. Blått rabbel er det jeg som gjorde. Screenshot_20211206-075527_Helsenorge.jpg

Maggie liker dette
  8. Flyvende_mare

Flyvende_mare Drømmer om F

Likes mottatt:
    3,155
    Bonuspoeng:
    93
    Edit: Fant svaret rett etter jeg hadde skrevet spm. Satser selv på å ta en antigen hurtigtest på Oslo helse med SAS sitt tilbud og krysser fingre for at det blir tur til LAX på Torsdag.

Last edited: 06. des 2021
    haifinn and Maggie like this.
  9. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Noen erfaring med 3 boosterdose? Dama fikk 3 dose sist uke da hun jobber i helsevesenet, vil dette skape issues for reise kommende torsdag til NYC?

10. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,505
    Bonuspoeng:
    183
    Side tre dukker automatisk opp 10 dager etter første positive PCR.

Dette holder vel ikke for innreise til USA, man trenger vel i tillegg et skriv som sier man er "fit to fly", gjør man ikke?

Maggie liker dette
  11. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    302
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, jeg lurer også på dette «fit to fly». Er ikke kommunal test og vaksine nok? Må man til privat aktør å få slikt skriv? Har vansker med å tro eller forstå det, men vil nødig risiko noe til neste ukes OSL-EWR.

12. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,743
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer. For fritak fra krav om negativ test før avreise kreves det en positiv test fra siste 90 dager og et skriv som sier at man er friskmeldt. Mulig man kan slippe unna med Recovery Certificate i EUDCC ved avreise fra Europa, men ville ikke satset flybillettene mine på det.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

Maggie liker dette
  13. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,017
    Bonuspoeng:
    183
    Grunnet endring av krav til test resultat dagen før avreise, tror jeg at kommunal test er en stor risiko, grunnet at disse ofte kommer svar på ca et døgn etter test.

14. christian1986

christian1986 Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Selv tenkte jeg å gå for å teste meg tidlig dagen før avreise. Kommer ikke svaret derfra i tide velger jeg hurtigtest på flyplassen samme dag.

Burde vel gå fint?

15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,228
    Bonuspoeng:
    293
    Har samme utfordring med dose 3. to døgn før avreise. Jeg løser det med å ha printet passet mitt før 3. dose og vise det fram på papir. Skulle noen kreve elektronisk sjekk skal jeg klare å forklare at det er dose 3 og vise dette på helsenorge.

tobeornot999 liker dette
  16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,228
    Bonuspoeng:
    293
    Går for samme løsning. Tester offentlig, ved manglende svar på skjerm på morgenen drar jeg tidligere til Dr Dropinn, ellers kansellerer jeg den timen på OSL.

tobeornot999 and Maggie like this.
  17. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,505
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke kun side 3 i koronapasset holder.
    Jeg fikk også min fastlege til å skrive et skriv om at jeg var "cleared to travel"

18. Oppirumpadi

Oppirumpadi Medlem

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis du vil ha en elektronisk kopi, kan du laste ned appen Luca. Med den kan du skanne inn koronapasset dit, for så å hente det fram når du måtte trenge det.

19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,228
    Bonuspoeng:
    293
    Eller hvis du skal til Tyskland, så last den ned først som sist.

20. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Ser på SAS sine sider ang reiser til usa COVID-19 updates - Travel and service updates | SAS så står det:

a letter issued by a health authority stating that the passenger has been cleared for
    travel.

Children 2-17 years: Children under 18 years are exempted from vaccination requirement. Children between 2 and 17 are required to take pre departure test. Unvaccinated Children 2-17, traveling with a fully vaccinated adult, must have a proof of a negative COVID-19 test (PCR or Antigen) taken no earlier than 1 day before departure. Unvaccinated children traveling alone or together with unvaccinated adults (US Citizen or Legal Permanent Resident (LPR), or included in the group Exemptions below, must have a proof of a negative COVID-19 test (PCR or Antigen) taken no earlier than 1 day before departure. Vaccinated children must have a proof of a negative COVID-19 test (PCR or Antigen) taken no earlier than 1 day before departure.

Passenger Details (e.g. name and date of birth) in the certificate must match those stated in the passport or other travel document.

Note: The Medical Certificate confirming Vaccine and negative test results must be presented before boarding, and failure to do so shall result in denied boarding.
    Må en ha en tilleggsattest fra fastlegen om "fit to fly" eller mener de bare koronapasset her?

Del denne siden