Reisebrev - 24dager i Afrika med Telt. Sør Afrika, Namibia, Botswana og Zimbabwe.

Tråd i 'Reisebrev' startet av oddA, 10. mai 2019.

  1. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
    1.Desember 2017 var dagen , vi skulle reise i 4 måneder - Jorden rundt i ordets riktige betydning!
    [​IMG]

    Yes vi snakker paint!

    Første reisemålet Cape-Town.
    Vi hadde ordnet PP på forhånd, men lounge på Gardermoen kunne vi sett lenge etter.
    Reisen var gjennom bokket gjennom Killroy som bisto med og fikse det meste! Flybilettene rundt hele veien kostet bare 13 000kr pr person! Veien ned til Cape Town gikk med Qatar air-lines i E(offcourse) Men som det IF medlemmet jeg er endte vi opp med 4 fligther i C i løpet av hele reisen.

    Men tilbake til Afrika!
    Vi hadde booket en 24 dagers rundtur
    https://www.kilroy.no/turer/overlan...alls-24-day-accommodated-27682?participants=1 Hver prikk på kartet under er steder vi skulle overnatte.
    upload_2019-5-10_11-8-42.png

    Dette skulle bli mitt første møte meg Afrika noen gang! Jeg var spent for å si det mildt. Det hjalp ikke at jeg to måneder tidligere hadde vært i en stygg sykkelulykke hvor jeg ble kjørt rett ned. Hjernerystelsen satt enda i noe som la et lite bakteppe på turen.

    Vi startet i CapeTown:
    [​IMG]
    Dag 1. 4Timer etter vi lander møter vi Tony - Vår guide som skulle ta oss med rundt de neste 24 dagene. En utrolig koselig dyktig type som var ekspert på absolutt alt! Han skulle lage mat, kjøre bilen og passe på 10 hvite mennesker på safari. Denne dagen gikk vi opp til Table Mountain
    [​IMG]

    Nydelig utsikt over en nydelig by!
    Stedet vi bodde har vi ingen bilder av, men det var en helt annen historie som hadde fortjent et reisebrev i seg selv, Her ble det oppdaget blod på lamper og vegger dagen vi dro.

    Dag 2:
    Biltur rundt Cape Town -- > Kapp det gode håp, vingårder og pingvin safari!
    [​IMG]

    Av alle steder vi skulle dra på turen var dag 2 et av mine absolutte høydepunkt.
    Dette er stedet jeg satt og leste om på barneskolen, stedet som virket som befant seg i en helt annen verden! Kapp det gode håp ! Så langt fra Norge har jeg aldri vært før. Det var som ventet stappfult av turister
    Vi kjørte litt videre og så dyret jeg aldri hatt tenkt var i Afrika:
    [​IMG]
    Ikke bare en, men MASSE pingviner.

    Vi fikk også introduksjon til bilen vi skulle bruke våre neste 24 dager i:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vi snakker ikke akkurat C klasse, men det skulle vise seg at dette var nøyaktig det man trenger på afrikanske veier.

    Fortsettelse følger!
     

    Attached Files:

    Edvard, Lnbre, Liza and 22 others like this.
  2. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
    Dag 3 var en kjøre dag. Vi dro tidlig fra Cape-town målet for dagen var Hondeklip Bay.
    En gammel Nederlandsk by oppkalt etter en stor stein, som visstnok så ut som en Hund. ( Hundeklippen )
    Her fikk vi får alvor kjenne på at ordene Afrika,Strand og varme ikke alltid hører sammen. Ca 12c i lufta, med en iskald vind fra Atlanterhavet gjorde det til en kald natt. Selv i en steinhytte.

    Stedet vi bodde ble drevet av en eldre tysk mann, han hadde bod her hele livet sitt med kona. De hadde 7 hunder!! Som alle løp rundt på hotellet tom. under middags/frokost bordet. Moro for hunde elskere, ikke så moro for oss andre. http://www.honnehokke.co.za/


    Dette var også siste gang på 10 dager vi så asfalt!
    [​IMG]

    Fra nå av ble veiene sene sånn ut:
    [​IMG]
    "byen"
    [​IMG]

    Dag 4 kommer i morgen!
     
    Last edited: 13. mai 2019
  3. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
    Dag 4-5
    Av alle dagene på turen, var dette et av høydepunktene.
    Vi krysset grensen fra Sør afrika til Namibia. Vi hadde ikke lest detaljene så godt og trodde vi skulle padle på en elv i 2 timer.
    Lite viste vi at planen var og padle 2 timer ned Orange River for så og sove under åpen himmel.
    Alt av utstyr måtte pakkes ned i vanntette dunker og sikres ombord.
    [​IMG]
    Båtene måtte døpes før avgang, båten vår ble " the pleasure boat"
    [​IMG]
    Nattens overnatting.
    [​IMG]

    Dette var også siste kvelden kamera mitt var i livet. Etter bilde over ble tatt døde mitt ny innkjøpte kamera for turen! Hvis det er noen felles kamera nerder her, så kan dere sikkert skjønne smerten av et kamera som dør dag 4\24 på Safari i Afrika!


    Dag 5
    Etter en natt på sandbanken ved elven, med minimalt med søvn pga. noen apekatter som lekte.
    Vi fortsatte nedover elven i et par timer før vi ble plukket opp i bil og kjørt tilbake til start. Her skulle vi tilbringe en natt i telt.
    Et nydelig sted som virkelig kan anbefales hvis man er i Namibia https://www.felixunite.com/ .
    [​IMG]
     
    Last edited: 13. mai 2019
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Gleder meg,du har jo flydd jorda rundt, ser ut som et spennende reisebrev ;)
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk, 4 -fire- måneder på veien... Ser fram til fortsettelsen :)
     
  6. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Kult, jeg skal sykle tilnærmet samme rute i sommer (dog med noen transfers), men da motsatt vei - fra Victoria Falls til Cape Town, og skal også bo mesteparten i telt. Jeg ser frem til fortsettelsen på denne tråden!
     
  7. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Kult ;) dette blir spennende!
     
  8. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
    Mer kommer i morgen!
    oppsummering av en 24 dagers tur er ikke så lett :O
     
    Misterix liker dette
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    Du vet at du akkurat lovet bort et reisebrev ikke sant @puckno ???:)

    @oddA : Jeg har kjent kamerasmerten ! da det gamle Canonkameraet mitt tok kvelden knappe 20 timer før avreise fra Lusaka hvor jeg bodde til Luanguwa nasjonalpark for en uke safari med familien som da satt på flyet nedover. Kort sagt, dyrt dyrt og dårlig kamera som heter Bjarne og nå lever i en skuff hos min søster ble litt slutt funnet etter intens kamerabutikkjakt.

    Takk forøvrig for at du deler. Jeg vil til Afrika!:oops:
     
  10. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
    Namibia er varmt btw.. ikke europa varmt, men 50c i skyggen varmt. Husk vann!
     
    Finnks liker dette

Del denne siden