Det viser seg at den første retten allerede står på bordet - «borddekorasjonen» med blåskjell er nemlig ikke bare en dekorasjon - det er vår første smakebit! Inni blåskjellene gjemmer det seg nemlig to oransje kuler, små smakseksplosjoner av røkt blåskjell og gulrot! Kjempegodt!
View attachment 66021
Deretter følger en østersgranité med tynne flak av blomkål og et lite sitrussting av juzu. Østersen (Fine de Claire) kommer helt tydelig frem, og smaken er nydelig - men du verden så lite fotogen rett!
View attachment 66024
De to neste smakebitene kommer samtidig, i form av små «puter» med råreker og dill og små terter med hummer fra Fevåg med rognkjeksrogn og persille. Begge er perfekt avstemt med klar og fin smak av råvarene, en virkelig nytelse for smaksløkene.
View attachment 66026
Neste rett ut er av det mer odde slaget - reinlav fylt med svineblod og pyntet med pulver av tørket rødbete er nok ikke noe vi hadde funnet på å servere selv, men det smakte jo forsåvidt godt, og teksturen var .... interessant.
View attachment 66028
Da neste rett kom på bordet kom det et lett oppgitt sukk fra sjefen sjøl, som er hovedansvarlig for fotodokumentasjonen. Små svarte kuler servert på en svart steinplate? Åssen i all verden skal man klare å ta gode bilder av DET? Kulene viste seg å inneholde andelever, og fylte munnen med deilig, fløyelsmyk og fyldig smak.
View attachment 66022
Champagneglassene begynte - til tross for påfyll - å tømmes, og til den neste retten fikk vi en musserende fruktcider fra Fruktstereo, F.W.A. - Straight putta Dalby. Den matchet retten - brød og brioche, faktisk - helt strålende. Og selvfølgelig fikk vi smør til - både «vanlig» smør, ramsløksmør og ostesmør (nam!). Og litt spekeskinke.
View attachment 66031
Deretter fikk vi en tørr riesling, Handwerk fra Leiner, til sikrogn fra Aursund med en silkemyk saus laget på fermentert hvit asparges. Denne retten overrasket virkelig positivt - den milde aspargessmaken var perfekt avstemt mot smaken av rogn og gressløk.
View attachment 66039
I starten av måltidet hadde vi fått spørsmålet om vi hadde lyst på en liten tilleggsrett, med kaviar og vodka. Nå synes vi kanskje det var ganske unødvendig å spørre oss om det - naturligvis har vi lyst på kaviar! Og nå var tydeligvis tiden kommet. Ingen av oss kan skryte på oss noe særlig kunnskap om vodka, og navnet på flaska stod med bokstaver som ikke finnes på et norsk tastatur - men det stod nå i alle fall under at det var «Russian Standard Vodka». Hva nå enn det betyr... Kaviaren ble servert med pisket rømme, gressløk og små, sprøstekte røstipotetlapper - og joda, dette var nok smaksmessig en bedre presentasjon enn vi har fått på både den ene og den andre førsteklassen opp gjennom tidene. Og så brakte det frem noen fine reiseminner på kjøpet.
View attachment 66038
Etter kaviaren fikk vi servert en Muller Thurgau fra en tsjekkisk produsent, Milan Nestarec. Denne fikk følge av en deilig bit stekt breiflabb med broccoli - noe som fikk sjefen sjøl til å utbryte at vi godt kunne spise mer sånn fisk hjemme. Madammen var helt enig, og lurte litt på om det var mulig å låne kokken med hjem?
View attachment 66023
Den neste smakebiten tok oss med på skogstur, med sopp og grønne einebær i en kraftig soppsjysaus, med soppkrem og småløk. Om ikke akkurat direkte fotovennlig var det i alle fall veldig godt! Her fikk vi en chenin, La Roche Bézignon 2018, i glasset.
View attachment 66030
Deretter fikk vi litt fransk i glasset, en Côtes du Jura 2015 fra Jean Bourdy. Og den neste retten kom med et aldri så lite shownummer - delikate stykker av piggvar på en sirkel av stein i en seng av einerkvister fikk «bade» i tørrisrøyk ved bordet, før de ble plassert i en sjenerøs porsjon jordskokkrem som lå og badet i en nydelig kraft.
View attachment 66033
View attachment 66034
Côtes du Jura’en holdt også til neste smakebit, som ble presentert som «potet som prøver å være pasta». Og ja, det var nettopp det den prøvde - laget som tagliatelle med sopp og urter. Denne retten var nok egentlig mer morsom enn eksepsjonelt god - den var svært forsiktig varmebehandlet for at «pastaen» ikke skulle gå i oppløsning, og litt av smaken av rå potet hang fortsatt igjen.
View attachment 66029
En liten hvilerett basert på agurk frisket opp smaksløkene før vi begynte forsiktig på kjøttrettene. En Côtes du Rhône 2014 fra Domaine de Pergaud, Brézème Vieille Serine, skulle få følge to «generasjoner» hjort. Først fjorårets hjort, speket og omskapt til «strø» over bakt og kremet sellerirot - mildt og søtt og salt på én gang. Og deretter årets hjort som så vidt var skremt med en varm steikepanne, servert med biter av bakt rødbete, kantarell og småløk.
View attachment 66037
View attachment 66020
View attachment 66025
Måltidet nærmet seg etterhvert slutten, men man skal jo selvfølgelig innom litt ost på veien. Hos Fagn betyr ikke dette ostefat, men en smeltet ostesaus av Skjenald, en myk kittost fra Orkladal Ysteri, servert med kvedekrem. Masse deilig smak, og servert med en Hattenheim Nussbrunnen Riesling Auslese 1992 fra Rheingau.
View attachment 66027
Desserttid! Først - fremdeles sammen med rieslingen - en liten skje honningis laget på honning fra Sluppen og servert med risflak smakssatt med trøffel. Deretter fikk vi et par glass med Isplomme 2017 - laget på samme prinsipp som Eiswein på Skott gård - til mjødurtkrem med havresmuler og karamell. Helt nydelig avslutning på måltidet, og nå var vi virkelig sprekkmette.
View attachment 66036
View attachment 66032
Og selvfølgelig - helt til sist, når man egentlig ikke orker mer - et lite «tre» med konfektbiter. Madammen klarte ikke motstå fristelsen og måtte smake litt, men sjefen sjøl tenkte nok mer på den Monty Python-sketsjen med han som spiste så mye. Care for a mint, sir?
View attachment 66035
Vis alt...