Reisebyrå: fordeler og ulemper

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av flying_all, 02. juli 2021.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    På tide å friske opp reisekunskapene:

    Har en jobb som insiterer på at de vil bruke reisebyrå. Jeg har alltid vært vandt med å booke flyvninger selv, direkte fra flyselskapet sine hjemmesider.

    Hva er bakdelen med at feks min reise som inneholder SAS flyvninger og Finnair i samme PNR blir booket via et reisebyrå/bookingbyrå? Er både Sas diamant og Finnair Platinum, så ønsker å kunne bruke alle fordeler.

    Dersom de ønsker å bruke reisebyrå, mister man ikke noen fordeler: opptjening av poeng, ikke inkl bagasje, kan ikke sjekke inn online, kan ikke velge sete, får ikke legge inn upgrade, får ikke samme kundeservice av flyselskap dersom noe skjer… :confused:
     
    Last edited: 02. juli 2021
  2. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du ikke be reisebyrået legge inn dine bonusprogram ved fremtidige bestillinger?

    Jeg har fått reisebyrået jobben bruker til å legge inn eurobonus. Dukker opp i app eller under mine bestillinger på nettsiden med en gang de bestiller. Opptjener altså poeng + de ekstra poengene man får av EBG, og får også de andre fordelene som jeg ellers har ved private reiser.
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Den store ulempen et vel at flyselskapet ikke vil røre de delene som av billetten som ikke har avreise <24 timer. (Folk med kjennskap til hvordan det faktisk fungerer må gjerne korrigere).

    Det betyr at ved endringer/kansellering må du via reisebyrået. De kan ofte ha høyt servicenivå, men hvis du har status, eller ofte er på flyplasser(med billettkontoret ) eller flyselskapet har en gode app, så er det vanskelig for reisebyrået å overgå.
     
    kiev and Edvard like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Én fordel er at reisebyrået kan sette sammen ruter og billetter som er krevende å ordne på egenhånd. De kan også bestille fare basis som du ikke selv finner på flyselskapets nettsider (mulig via telefon). Ofte bra deal på komplekse routinger.

    Du kan samle en miks av flyvninger/selskap på én PNR. «Sammenhengende reise» og én billett har sine fordeler både med tanke på IRROPS og covid/testregler.
     
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. Har prøvd forskjellige byråer, og de har alle en formulering i vilkårene som følger bookingen som gjør at flyselskapene ikke tør å røre billettene. Tror det er fordi byrået krever gebyr for endring, selv på billetter som er endringsbare eller hvor status tillater endring. Har slitt med dette mange ganger, og må ha live treveis samtaler mellom skranken på flyplassen og byråets 24 timers service. Alternativ løsning er å gå til gate hvor de er mer velvillige.
    Nå bruker jeg bare byrå på reiser som jeg ikke klarer å sette sammen selv.
     
    RoadKing liker dette
  6. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Vil tro det er litt forskjeller mellom reisebyrer, men siden du nevner jobbkrav så tar jeg utgangspunkt i Via Egencia som vi har krav om å bruke ifølge reisereglement.

    Er det privatreise så foretrekker jeg å booke flybiletter direkte hos flyselskap, mens hotell blir booket der jeg føler jeg får mest igjen for det, noe som kan variere mellom 3. part eller direkte med hotellet.

    Noen av fordelene under vil naturlig nok ikke gjelde for privatreiser, eller for andre reisebyråer.

    Fordeler:
    - Mulighet for mer komplekse bookinger.
    - Kan be dem kopiere reiserute til kollega, noe som kan spare mye tid på kompliserte bookinger.
    - Hele turen automatisk i én app (Fly, hotell, leiebil, etc) og på web.
    - Bidrar til at reisereglene til selskapet blir fulgt (f.eks advarsel dersom man prøver å booke business/first biletter).
    - Sjekker automatisk beste "lovlige" alternativ (f.eks der hvor Premium Economy blir billigere enn Economy + Ekstra bagasje)
    - Døgnåpen kundeservice.

    Likheter:
    - Flybiletter trekkes direkte fra flyselskap (gjelder i allefall SAS), slik at man får ekstra poeng på de kortene som tilbyr dette.
    - Samme muligheter for bonus poeng, kan enten legges inn i profilen hos reisebyrået, ved innsjekk eller etterregistreres.
    - Har alltid fått velge sete uten ekstra gebyrer (med status lagt inn).
    - Har alltid fått ekstra bagasje (med status lagt inn).
    - Kan by på oppgraderinger.

    Ulemper:
    - Ingen ViaTrumf (i forhold til å booke hos selskap som tilbyr dette)
    - Muligens mindre velvilje fra flyselskapet, men har ikke hatt noen problemer med dette ennå.
    - Ekstra gebyrer (Ikke noe problem når man skriver reiseregning)

    Edit: Bekreftet av andre her at man kan by på oppgraderinger.
     
    Last edited: 04. juli 2021
    Kristian and paron like this.
  7. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Det har i alle fall aldri vært noe problem på noen av de mange forsøkene jeg har gjort med (SAS) reiser booket via jobbens reisebyrå (Amex).
     
    shadow liker dette
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    By på upgrade går helt fint. Booke Eco, fly biz. Vin-vinn!
     
    shadow liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Reisebyrå er meget hendig når du mangler tilgang (eller tid) til Internet og vil bestille en flight eller gjøre en endring. Dersom du vet flyselskapet kunne du ringt dem, men noen ganger er det praktisk å sette bort jobben. Det kan være mange options/rutevalg eller kanskje veldig muligheter og det må letes.

    Agenten har alle dine detaljer, preferanser, betalingsinfo, oversikt på innreisebestemmelser, visumkrav og ringer/melder tilbake med et forslag. Så dukker bookinginfo opp på mail og eventuelt i flyselskap app. WhatsApp er bra til kommunikasjon.
     
    paron and shadow like this.
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Overraskende mange positive ting rundt reisebyrå.
    Jeg bruker også Egencia og gang på gang gjør de idiotiske feil og krever betalt for det.
    Et par eksempler:
    - Skal fly sammen med noen kolleger fra ICN til KRS. Jeg bookes på flyet 23:55, mens mine kolleger bookes på 00:05. Samme dato.. Dette oppdaget ikke egencia før jeg klaget på det.
    - KRS-OSL kansellert, etter litt frem og tilbake tilbys jeg KRS-BGO-TRF ..... Som jeg i tilfelle også må kjøpe.
    - Fleksible billetter hvor en reise blir kansellert, ny utreise er på ukristelig tidspunkt og jeg ber om en ny reiserute. Dette er visstnok umulig og reisen blir utstedt med gammel rute ny tid. De "glemte" å opplyse om at reisen kan avbestilles uten gebyr og når flighten er kansellert og at den nye ruten forespurt ville vært betydelig billigere.
    - I vårt selskap har vi to personer med samme navn. De klarer konsekvent å booke feil person, eller jaggu begge. Selv om de får beskjed om hvilken person som skal være med.

    Helt personlig så føler jeg at hele egencia fremstår som en gjeng med inkompetente saksbehandlere som ikke har et fnugg av forståelse eller respekt for kundene sine.
    Eneste de skal er å ekspedere så fort som mulig og sørge for å fakturere flest mulig gebyr.

    Eneste fordelen er at man slipper å skrive reiseregning, men ellers må man gjøre hele jobben selv. Søke opp via deres portal eller sende ferdig behandlet reiserute til de, ellers er man nesten garantert en dårligere rute.
     
    Skarven and holmen like this.
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    En fordel med appen til Egencia er at den viser bookingklasse på søk. Expedia gjør også dette, men det er noe som mangler på mange tredjepart bookingmotorer.
     
    Spielhaug and Darkcho like this.
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Livner opp igjen denne tråden.
    Hva er foretrukket reisebyrå for tiden?
    Er det noen som er "på" og gir hurtig respons via mail eller telefon?
    Jeg har brukt Berg Hansen tidligere, og de var sånn passe...
    Siden har jeg brukt Amex Travel, og de er totalt ... Amerikansk.
    Kostbare, firkantet regelverk, elendig support og enda verre websystem.
    Har endel kommende kompliserte reiser med flere byer over hele globusen, hvor søkemotorene kommer opp med rutinger som ville imponert selv garvede folk her inne. Og det sier litt...
    Finnes det noen reisebyrå som håndterer å få en detaljert reiserute fra ITA Matrix?
    Er for eksempel Kilroy noe å satse på?
     
  13. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Har prøvd Berg-Hansen, VIA og Ticket

    Helt klart Berg-Hansen som er best av de (etter min menig), forholdsvis god web løsning og telefon support som har høvelig peil når ting ikke går som forventet
     
    MadsVaHa and kiev like this.
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er egentlig pålagt å bruke Berg-Hansen, men de er så dårlig på Asia at jeg heller booker selv og tar argumentasjonen med jobbi etterkant. Når det er sagt så klarer de å prissette når jeg gir dem alle detaljer inkl flight og bookingklasse. TG sine sider (f.eks) fikser ikke multi-segmentreiser bra, og TG-kundeservice i Thailand er bundet av endrede regler (Kun avreise OSL/ARN/CPH, ingen feed intra-skandinavia). BH ligger endel over i pris opplever jeg.

    Med BH kommer det vel kanskje an på hvilket kontor du tilhører. Har de ikke klart å plotte inn matrix-rutinger fra deg før?
     
    kiev liker dette
  15. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Det er noen år siden jeg brukte BergHansen her i Trondheim, og da min gamle kontakt som kunne alt og visste hva jeg tenkte og trengte sluttet, så sluttet jeg også.
    Men kanskje på tide å prøve om de har fått noen gode folk inn igjen. Hvis datasystemene er kapable så er det vel en god ide. Kan ikke være dårligere enn AmexTravel i alle fall.
     
    Insomnia4u liker dette

Del denne siden