Reiseforsikring og poengreiser

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av kajh, 25. aug 2020.

  1. kajh

    kajh Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei

    Jeg har en reise til ALC i oktober som er bestilt med poeng 31.12.2019. Hvis Spania på reisetidspunktet fremdeles er rødt så dekker jo reiseforsikringen avbestilling selv om flyet blir ikke kansellert.

    Spørsmålet mitt er hvordan det er med reiseforsikring og poengreiser. Får jeg igjen penger for poengene jeg brukte til å kjøpe reisen fra reiseforsikringen eller hvordan håndterer de dette? Noen her som har erfaring med dette?

    Takk for hjelpen!

    :)
     
  2. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det er faktisk et veldig interessant spørsmål For det første kommer det an på hvilken type poengbillett det er snakk om. Er det en ordinær bonusreise så er det enkelt da disse er avbestillbare (inntil 24 t før avgang), slik at du får tilbakeført poengene. Er det derimot en vanlig billett for poeng så gjelder vel vanlige avbestillingsregler for billettkategorien. Hvordan i all verden de da skal kunne regne ut verdien av poengene er jo veldig interessant. Dessverre har jeg ingen egen erfaring, men venter i spenning på å se om noen andre har gjort seg erfaringer på området...
     
  3. kajh

    kajh Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svaret og for interessen i problemstillingen! Det gjelder en LowFare+ billett som er kjøpt med cashpoints. Cashpoints jeg brukte til å bestille denne gikk ut 31.12.2019 og det var derfor jeg bestilte denne dagen :)
     
    Arvid1410 liker dette
  4. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Aha, så det er Norwegian det er snakk om. Jeg tenkte SAS... Da stiller det seg trolig noe annerledes. Cashpoints er tross alt lettere å sette en monetær verdi på, men fortsatt uten at jeg vet hva som er det riktige svaret på spørsmålet ditt. Tror jeg har sett lignende spørsmål her inne før, så noen har nok erfaring
     
  5. 415thNightFighter

    415thNightFighter Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Her må man sjekke vilkår hos det forsikringsselskapet som du har.

    Europeiske: "Reiseforsikringen erstatter ikke reisekostnader som er betalt med bonuspoeng, cashpoints eller voucher. Hvis du kun har betalt deler av reisen med dette, vil forsikringen omfatte de kostnadene som er betalt med penger."
     
    Edvard, kajh and Rscott like this.
  6. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Oi - var ikke klar over at det gjaldt voucher. Fikk valget mellom 800 Euro cash eller 1600 Eur i voucher på en EU 261 for en tid tilbake, og valgte det siste. Greit å vite at også voucher med definert pengeverdi er verdiløst hvis det ender opp som en forsikringssak.
     
  7. kajh

    kajh Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Skjønner! Takk for svaret!

    -Kaj :)
     
  8. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Jeg fikk igjen kostnaden for billettene (betalt ca 90%) med Cashpoints. De trakk fra skatter og avgifter som de mente Norwegian burde dekke.

    Jeg har DNB PB Best Familie, den dekker bonusreiser!
     
    Pointless, Maggie and kajh like this.
  9. kajh

    kajh Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for info! Jeg har sendt en mail til Fremtind for å høre hva de sier.

    :)
     
  10. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Blir dere bedt om å oppgi bruk av cashpoints når dere registrerer "skaden" hos forsikringsselskapet? Cashpoints tilsvarer jo kontanter, imotsetning til EB, så reisen er uansett priset i kroner og øre. På den enkeltes kvittering er kun prisen oppført, ikke eventuell fordeling mellom kredittkort og cashpoints.
     
  11. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg la bare med kvittering med totalbeløpet og merket fratrukket cashpoint.
     
  12. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Forøvrig var til og med de cashpointene jeg bruke min mor sine, og de dekket dette som en del av mitt reisefølge. Så de bør løse det så lenge vilkårene dine sier det.
     
  13. kajh

    kajh Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fikk nå omsider svar fra Fremtid forsikring om dette og de skrev:

    Hei!

    Uavhengig om reisen er betalt med cashpoints eller penger vil den bli behandlet på samme måte. Så hvis det er erstatningsmessig, vil du få erstatning i form av penger.

    Håper dette svarte på spørsmålet ditt.​
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det er noe annet enn Fremtind/DNB selv skriver:

    https://www.fremtind.no/corona-virus/
    • Hvis du selv avbestiller reisen din, vil du sannsynligvis få tilbud om cash points, reisekreditt, bonuspoeng eller liknende fra flyselskapet. Disse kan brukes til å bestille ny reise seinere. Hvis du takker nei til disse, og heller vi ha penger, må du selv kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet.

    • Takker du nei til bonuspoeng, cash points eller liknende, vil ikke reiseforsikringen gi deg pengene tilbake. Det kan likevel være vi betaler mellomlegget hvis du får for lite cash points/reisekreditt/bonuspoeng sammenliknet med hva du betalte for reisen.
    Det står også i siste versjon av vilkårene til Fremtind at bonuspoeng, cashpoints, voucher og andre medlemsfordeler ikke dekkes.
     
    Last edited: 19. nov 2020
  15. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde vært interessant å vite om alle forsikringsselskap er like rause på dette punktet.

    Uansett, den store risikoen nå er at Norwegian går konkurs og da gjelder ikke reiseforsikring.
     
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilke (om noen) reiseforsikringer dekker av avbestilling av bonusreiser? Ser DNB BP nevnes, men da dette ikke er noe alle kan benytte seg av, lurer jeg på om det finnes noen alternativer. Og hvordan verdsettes i så fall en slik reise? Med Norwegian har det jo vært greit da 1 cashpoint = 1 krone, men når det gjelder EB blir det jo verre.
     
  17. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,003
    Bonuspoeng:
    183
    Fremtind reiseforsikring er inkludert i programmet Dnb Pb. Hindrer ikke andre i kjøpe samme reiseforsikring :)
     
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Aha! Forsto det slik at det var en spesialavtale for PB via Fremtind.
     
    Maggie liker dette
  19. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,003
    Bonuspoeng:
    183
    Tror det er den helt vanlige reiseforsikring best, eller hva de kaller den. Den er inkludert i Pb programmet.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    IF burde hatt spesialavtale :) (pun intended)
     
    Jeanette and Travellingalf like this.

Del denne siden