Hei, Jeg trenger 17.000 statuspoeng for å gå fra EB Sølv til gull. I den forbindelse tenker jeg å oppgradere fra SAS Amex Premium til Elite. Vil jeg rekke å få tilført poengene hvis jeg bestiller oppgradering i dag 30.06.2024? Her er det jeg har å forholde meg til av frister. Er det opptjeningsperiode jeg skal ta utgangspunkt i? KVALIFISERENDE PERIODE 01/08/2023 – 31/07/2024 UTLØPSDATO FOR MEDLEMSNIVÅ 31/10/2024
Ja, det bør gå fint. Mulig du vil slite etterfølgende år fordi Amex pleier å sende ut statuspoeng 3 uker etter årlig fornyelse, men det får bli et 2025-problem. Men du rekker det nok fint i år. Fristen din er 31.7.2024.
Dette skjønte ikke jeg heller. Tok riktignok 5 mnd eller noe første gang (masse kuk i computeren), men deretter har jeg fått på nøyaktig samme dag hvert år, helt uavhengig av faktureringsperiode. Og det er vel ikke noe som heter "årlig fornyelse"?
Jeg har fått dem på litt forskjellige tider med noen ukers variasjon. I 2022 måtte jeg etterlyse dem og da fikk jeg til svar at statuspoengene kommer tre uker etter årlig fornyelse for kortet. Det stemmer sånn ca med når jeg fikk mine i år også. Altså: jeg fikk kortet siste uken i mars og pleier å få statuspoengene ca midt i april hvert år.
Men poeng som tildeles ved bestilling av nytt kort, vil de komme med en gang slik at jeg rekker fristen 31.07 som er utløp på min kvalifiseringsperiode?
Skitt pomfritt. Min "syklus" er relativt tett opp til periodeslutt (ja, jeg er en av dem), så 3 uker kan bli svææært tight. Skal vel klare meg til nøds uten, men kjipt å måtte brenne av ekstrapoeng for å krysse grensen.
Jeg fikk Amex Elite i august for noen år siden, og fikk statuspoeng umiddelbart inn på Eurobonus-konto (i sekundet jeg "signet opp"). Neste år kom statuspoengene i midten av november. Jeg undersøkte mange ganger med kundeservice, som hele tiden hadde ulike forklaringer for hvorfor statuspoengene ikke kom i august, på årsdagen. Kundeservice kunne etter hvert informere om at statuspoengene kom i november, men jeg fikk aldri en ordentlig forklaring på hvorfor. Jeg ga til slutt opp og sa opp Amex-kortet.
Jeg husker ikke eksakt dato for når jeg bestilte kortet, men jeg vet at jeg fikk kortet tidlig i mars for det kan jeg se fra noen hotellbookinger. Ser at jeg rotet litt med årstallene for det må ha vært i fjor det ble litt tight med tid, men jeg har fått statuspoeng følgende datoer: 2024-03-25 Status points from Amex Norway Reward | Points Earned 20000 Status Points 2023-04-27 Status points from Amex Norway Reward | Points Earned 20000 Status Points 2022-03-25 Status Points | from Scandinavian Airlines System 20000 Status Points Jeg har utløp på opptjeningsperiode 30.april, så velkommen i tight-klubben.
Kan bekrefte at jeg fikk poengene dagen etter bestilling. Så gjenstår det å se når jeg får poeng neste år
Jeg har fått på nesten nøyaktig samme dato hvert år - får jeg dem tre uker etter i år, så jubler jeg, for da har jeg gullkort mye tidligere i ny opptjeningsperiode.
Her skurrer det hos meg... Jeg oppgraderte til Elite i november -23 og fikk nesten umiddelbart 20 000 poeng. I feburar fikk jeg også 20 000 status points fra AmEx og det passet fint siden jeg har opptjening Januar-Desember. Så er spørsmålet om jeg mottar nye 20 000 i november/desember....? Har tidligere vært Elite - og det er mulig det har noe med saken å gjøre?
Det har absolutt noe med tidligere elite å gjøre. Evt så «konsoliderer» de med når man går inn på ny termin, jeg vet i oktober.