Jeg gjorde en bestilling i en nettbutikk og varene skulle komme innen kort tid. Bestillingen ble lagt inn for 2 måneder siden. Butikkens representant har blitt forsøkt kontakt en rekke ganger i denne tiden. Over telefon og mail. Telefon blir besvart av en sekretær? Som så sier butikkens representant skal ringe meg opp igjen. Mail er også sendt som nevnt og der er det ikke svar. I min siste mail skriver jeg at jeg ber om varene og gir en ny siste frist for levering og tilbakebetaling. 2 måneder er lang tid og jeg forskuddsbetalte med kredittkort. Om jeg ikke for noe nå, er det gått lang nok tid til at jeg kan kreve pengene av kredittkortselskapet? Amex i dette tilfellet.
Ja, det er vel bare å sende inn det. Dersom Amex krediterer og du mot formodning skulle få tilsendt varen allikevel så vil Amex debitere kjøpet igjen (enten ved at du sier ifra eller at butikken avviser reklamasjonen). Dersom du ikke ønsker å motta varen må du i så fall heve kjøpet som følge av forsinkelse i tillegg.
Ja det bør du gjøre. Det er en soleklar reklamasjonssak med mindre butikken kan dokumentere at de har kommunisert en leveringsdato og du har akseptert det. Bevisbyrden ligger hos de. De fleste kortselskaper utbetaler pengene umiddelbart med forbehold om kravet fører frem.