Reklame på insideflyer

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jgroneng, 10. juni 2018.

  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Trenger man bare ett kort? :)


    E4454FF2-951D-46CA-89C3-C10517E46399.jpeg
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Spørs vel hvor mye du tror på reklame generelt sett?

    Men ellers, nei, du trenger faktisk 5 kort..
    1. Amex for CT
    2. SAS MC Premuim for FlyPremium
    3. DNB PB MC for alt etter CT er opptjent
    4. Shell MC for å betale ovenstående regninger
    5. Debit-kort for de få plagsomme steder som ikke tar kreditt...

    Er jo ikke verre enn det :)
     
  3. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    6. Ett og ett av alle andre kort, for å få meg seg alle sign-up bonuser.

    Går fort glipp av en ikke-ubetydelig sim poeng om man hopper over disse. ;)

    Kan/bør kanskje legge inn SAS MC premium for vippsing hver fjerde dag, drar jo inn 4-5000 poeng i måneden der om man vil...
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nja, de andre er jo faste. Litt småtteri på siden er ikke nødvendig å snakke om :)

    Disse poengene kan man alltids ta inn på Payr på "riktig" måte istedenfor underslag av poeng på vipps..

    Eks, betal Amex og BP med SAS MC, betal SAS MC med Shell og alt er innefor .. :)
     
  5. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil ikke kalle det underslag av poeng, når det er iht. grensene kortselskapet selv har satt. :)

    Burde ikke samme logikk tilsi at det å betale kredittkort med kredittkort i Payr, og slik unngå å betale bankene for kreditten, også er underslag? Om så enda grovere?

    I tillegg vil jo fremgangsmåten du nevner koste 1% til Payr, da det blir utover gratisgrensen. Da mener jeg at det er bedre å bruke av grensen på 300k i Vipps. For det er like mye i gråsonen, om ikke litt mindre.
     
    Last edited: 10. juni 2018
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nei absolutt ikke.
    Payr er en tjeneste som tillater deg å betale regninger. Om jeg betaler et kort med et annet og så betaler det andre kortet med kontant er det vel greit.
    Hadde kanskje stilt seg litt annerledes om pengene gikk i en evig runddans.
    Vipps er laget for å flytte småbeløp mellom folk, og brukes det til det så er det jo fint med poeng på toppen. Om man vippser 4000kr pr 4 dager frem og tilbake er det ikke slik systemet er tiltenkt og derfor er dette mer gråsone enn payr.
     
    vegardg liker dette
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    4000 er jo småbeløp da ;)
     
  8. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Vipps er en tjeneste som tillater meg å vippse penger til venner med kredittkort, på samme måte som at Payr er en tjeneste som tillater regninger med kredittkort. Jeg ser ikke helt hvordan du mener dette er så forskjellig?

    Det er jo på ingen måte tiltenkt at Payr skal benyttes for å generere kunstig kredittkortforbruk slik du beskriver. I praksis er både vippsingen og kredittkortregningene når de kjøres to ganger gjennom Payr like kunstig forbruk. Forskjellen er jo det at gjennom Payr så kan du «lure» til deg en langt lengre rentefri periode for kreditten du benytter, ved å kombinere og potensielt opprette sirkler mellom forskjellige kort. Det er jo i praksis dette både jeg og du gjør, når en kredittkortregning betales med et annet kredittkort. Dette er jo strengt tatt å lure bankene.

    Jeg syntes det blir helt feil å begynne å anklage de som vippser frem og tilbake for å underslå poeng, og samtidig hevde at Payr er «helt innafor». Etter min mening er det like mye i gråsonen, om ikke mer.
     
  9. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Du ser ikke forskjellen på å betale en regning man har mottatt i posten og å vippse penger fram og tilbake mellom familie/kompiser/whatever for å blåse opp forbruket og opptjene poeng?
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Forstår ikke helt hvorfor du gjentatte ganger sier at payr er mer gråsone enn å vippse frem og tilbake.
    Et viktig poeng her er jo at Payr reklamerer med at du kan betale regninger med kredittkort og få poeng.
    DnB som eier vipps har jo dekativert poengopptjeningen på sin egen tjeneste for å unngå misbruk. Norwegian Bank sa jo rett ut at det var misbruk på vipps som var årsaken til at de stoppet opptjening på vipps.
     
    vegardg liker dette
  11. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Dratt på deg Luksusfellen tendenser? :p
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nei selvfølgelig ikke... Jeg bare betaler kredittkort med kredittkort.. er jo heeelt normalt :)
     
    Misterix liker dette
  13. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det ikke det å betale regninger i Payr jeg sammenligner med, men runddansen Are beskrev hvor kredittkortregninger betales gjentatte ganger med et annet kredittkort. Å skulle sammenligne slik du gjør gir jo ikke mening, og er ikke det jeg gjør.

    Å si at å vippse frem og tilbake er underslag, men at det å kunstig "blåse opp forbruket og opptjene poeng" i payr gjennom en runddans av kredittkort som betaler kredittkort i sammenligning er helt greit er jo bare naivt. I tillegg lurer du bankene ved å omgå renter på benyttet kreditt...

    Jeg sier ikke det...

    Jeg snakker ikke om vanlig regningsbetaling i Payr, på samme måte som at jeg ikke snakker om vanlig vennebetaling i Vipps.

    Jeg sier at runddansen du beskriver hvor kredittkort betales med kredittkort i Payr for å få et kunstig forbruk er minst like mye, og muligens mer, i gråsonen enn det å vippse frem og tilbake i Vipps for å få et kunstig forbruk. Forskjellen er jo at du også lurer til deg potensielt en uendelig rentefri kreditt ved bruk av Payr, i tillegg til det kunstige forbruket som gir poeng.

    Som er nøyaktig den samme årsaken DNB oppga når de stengte opptjeningen i Payr, at folk kjørte gjennom et kunstig høyt forbruk blant annet gjennom runddansen du beskriver.
     
    Last edited: 11. juni 2018
    SAJblue and DanH like this.
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Mine tanker ang. diskusjonen om misbruk av Payr og Vipps:

    Payr: Å betale en kredittkortregning med et annet kredittkort er OK. Å betale denne regningen igjen med det første kortet er IKKE OK. Det gir en runddans av penger som egentlig ikke er reell.

    Vipps: Å overføre penger til venner og bekjente for utlegg, etc. er OK. Å overføre penger til venner og bekjente som blir overført direkte tilbake uten noen form for rot i virkeligheten er IKKE OK.
     
    Crom83, Swaggertarian, Mbj and 7 others like this.
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har jeg ikke hørt.

    Forsåvidt er jeg enig i @indahla sitt oppsummering.
     
  16. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Noen er vel mer moralistiske enn andre, men det å utnytte fordelene er jo noe selskapene selv ønsker. De reklamerer jo med et virvar av kredittkortjungel og ymse fordeler, og spekulerer å gi brukerne lengst mulig betalingsutsettelser med mer. Flyselskapene er jo ikke noe bedre. Jeg vil si det er en ønsket adferd fra deres side og de utnytter oss. For de forbrukere som gidder kan dra fordeler tilbake i den grad de selv ønsker. Her det ikke snakk om gråsoner for noen parter - alt er tillatt.
     
  17. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Det er i mine øyne en håpløs innstilling, da det eneste det ender med er at alle gjør det på denne måten og praksisen blir avsluttet. Men hver sin smak.
     
    vegardg liker dette
  18. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Det eneste det er snakk om her er å ta i bruk de fordelene oss som forbrukere har. Skal bare noen av oss få lov?

    Kredittgrensen justeres jo etter hva banken mener du har råd til. Bonusen man får reguleres av feks SAS. De kaster jo bonus og kredittkort etter oss, og det er da ikke noe galt å ta i mot dette, og bruke dem for det de verdt. Til og med mobilselskap og klesbutikker kaster bonus og kredittkort etter oss. Det blir vel litt feil å påstå at vi som velger å ta dette i bruk svekker ordningene - vi gjør jo akkurat som de vil.

    Vel, har man mye penger trenger man ikke kredittkort, men da får man gullkort med ekstra fordeler.... jada.
     
  19. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Du ser da bort fra at disse "fordelene oss som forbrukere har" forsvinner dersom en til stadighet opererer i gråsonen (som jeg fortsatt velger å kalle det). Nevner at Bank Norwegian og DnB begge har fjernet bonusopptjening på regningsbetaling og Vipps, det er ingen grunn til å tro at de øvrige aktørene ikke vil gjøre det samme dersom en vippser et fast beløp hver x dag f.eks.

    Er for øvrig enig i Indahla sin oppsummering, til tross for at jeg selv velger å ikke betale en kredittkortregning med et annet kredittkort da jeg ikke kan se for meg at det er ønskelig fra kortutsteders side (andre får gjøre som de vil her).
     
    vegardg liker dette
  20. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er forsåvidt enig med begge sider her, men for å velge side så er jeg igrunn mer enig med deg @PetterX

    Ikke fordi jeg ønsker å svindle alle som gir oss bonuspoenger, men ingen må tro for et sekund at alle disse selskapene gjør dette for å hjelp folk. De gjør dette ene og alene for å tjene penger. For at kredittkort selskapene skal tjene penger så må vanlige folk tape. Beklager at jeg stikker fingeren min i dette vepsebolet, men kredittkort selskapene har sikkert ødelagt mer enn en familie. (uten at det har skjedd med noen jeg kjenner).
     

Del denne siden